Valstybės kontrolė: ministerijos netinkamai vykdo viešuosius pirkimus, jų biudžetas skirstomas ir valstybės turtas naudojamas pažeidžiant teisės aktus

Valstybės kontrolei patikrinus visų ministerijų finansinius (teisėtumo) auditus, kritikos dėl valstybės lėšų ir turto valdymo bei naudojimo susilaukė visos.
rinkimai
Biurokratija / Tomo Urbelionio/BFL nuotr.

Valstybės kontrolė baigė visų ministerijų, septynių išteklių fondų (Valstybės iždo, Privatizavimo, Rezervinio (stabilizavimo), Garantinio, VĮ Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo, Valstybinio socialinio draudimo ir Privalomojo sveikatos draudimo), Vilniaus universiteto ir Kauno technologijos universiteto, dviejų valstybinių mokslinių tyrimų institutų centrų (Fizikinių ir technologijos mokslų ir Inovatyvios medicinos), Kūno kultūros ir sporto departamento, dviejų mokesčių fondų (Muitinės ir Valstybinės mokesčių inspekcijos) bei penkių teismų (Šilutės rajono apylinkės, Kauno miesto apylinkės, Kauno rajono apylinkės, Panevėžio miesto apylinkės, Lietuvos Aukščiausiojo Teismo) 2012 m. finansinius (teisėtumo) auditus ir pateikė šioms institucijoms ataskaitas, išvadas ir rekomendacijas.

Visoms ministerijoms Valstybės kontrolė turėjo pastabų dėl valstybės lėšų ir turto valdymo ir naudojimo. Buvo netinkamai vykdyti viešieji pirkimai (keičiamos pirkimo sąlygos ir sutarties nuostatos, paslaugos perkamos be viešųjų pirkimų, nesilaikyta sutarčių sąlygų). Biudžeto asignavimai naudoti pažeidžiant teisės aktus (atsiskaitymas už lėšų panaudojimą buvo atliekamas ne laiku ir netinkamai, lėšos naudojamos nenumatytiems avansiniams mokėjimams, neužtikrintas teisingas lėšų planavimas ir jų paskirstymas ir kt.). Perduodant ir naudojant valstybės turtą taip pat buvo pažeidžiami teisės aktai. 

Nacionalinė žemės tarnyba netinkamai apskaitė laisvos valstybinės žemės vertę, neteisingai registravo iš žemės pirkėjų gautas sumas, padarė kitų apskaitos klaidų,

Žemės ūkio ministerijai pareikšta neigiama nuomonė dėl konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinio, nes jai pavaldi Nacionalinė žemės tarnyba netinkamai apskaitė laisvos valstybinės žemės vertę, neteisingai registravo iš žemės pirkėjų gautas sumas, padarė kitų apskaitos klaidų, o Nacionalinės mokėjimo agentūros ir Valstybinės augalininkystės tarnybos ataskaitose rasta ir kitų neteisingų duomenų.

Auditoriai atsisakė pareikšti nuomonę dėl Švietimo ir mokslo ministerijos konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinio, nes ministerija negalėjo prisiimti atsakomybės dėl 13 universitetinių įstaigų duomenų, nes jos į Švietimo ir mokslo ministerijos konsolidavimo sudėtį įtrauktos jau pasibaigus ataskaitiniam laikotarpiui. Be to, auditoriai nustatė reikšmingų ministerijos Valstybės kontrolei pateikto konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinio ir Viešojo sektoriaus apskaitos ir ataskaitų konsolidavimo informacinėje sistemoje esančių duomenų nesutapimų, kurių ministerija negalėjo paaiškinti ir neturėjo teisės taisyti, nes nekontroliavo universitetinių įstaigų finansinės veiklos. 

Dėl konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinių Socialinės apsaugos ir darbo, Krašto apsaugos, Vidaus reikalų, Ūkio ir Energetikos ministerijoms Valstybės kontrolė pastabų neturėjo.

Auditoriai nustatė klaidų Aplinkos, Finansų, Kultūros, Susisiekimo, Sveikatos apsaugos, Teisingumo ir Užsienio reikalų ministerijų konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkiniuose. Dėl jų sudarymo teisingumo minėtoms institucijoms pareikšta sąlyginė nuomonė.

Konsoliduotuosius biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinius be klaidų sudarė Žemės ūkio, Sveikatos apsaugos, Teisingumo, Vidaus reikalų, Ūkio, Energetikos, Kultūros, Švietimo ir mokslo bei Finansų ministerijos. Kitoms ministerijoms dėl šių rinkinių pateikta sąlyginė nuomonė.

Finansinio audito rezultatai parodė, kad Kūno kultūros ir sporto departamentas dalį patikėjimo teise valdomo ilgalaikio turto viešosioms įstaigoms ir asociacijoms perdavė nesilaikydamas teisės aktuose nustatytos tvarkos. Dalis Kūno kultūros ir sporto rėmimo fondo lėšų, kurias administruoja departamentas, paskirstytos ir panaudotos nesilaikant teisės aktų reikalavimų.

Besąlyginė nuomonė pareikšta dėl teismų, kuriuose buvo atliekami finansiniai (teisėtumo) auditai (išskyrus 2012 m. dar veikusį Kauno rajono apylinkės teismą), finansinių ataskaitų rinkinių.

Atlikti auditai taip pat parodė, kad audituoti universitetai ir institutai apskaitą tvarkė ir ataskaitas sudarė be priekaištų, tačiau auditoriai turėjo pastabų dėl lėšų naudojimo ir turto valdymo.

Valstybės kontrolė neigiamas išvadas pateikė dėl Valstybinio socialinio draudimo ir Privatizavimo fondų finansinių ataskaitų rinkinių, nes fonduose buvo netinkamai tvarkoma apskaita, o ataskaitose pateikta netiksli informacija.

Įvertinus auditų metu nustatytus pažeidimus bus priimami sprendimai ir apie tai pagal kompetenciją bus informuojama Viešųjų pirkimų tarnyba, teisėsaugos ir kitos institucijos.

Valstybės kontrolė neigiamas išvadas pateikė dėl Valstybinio socialinio draudimo ir Privatizavimo fondų finansinių ataskaitų rinkinių, nes fonduose buvo netinkamai tvarkoma apskaita, o ataskaitose pateikta netiksli informacija.

Valstybės kontrolė teigia, kad antri metai iš eilės atsisakyta pareikšti nuomonę dėl Valstybinės mokesčių inspekcijos mokesčių fondo ataskaitų teisingumo, nes fondo apskaita tvarkoma pažeidžiant Buhalterinės apskaitos ir Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymus bei Viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartus.

VMI išplatintame pranešime spaudai pažymi, kad pateiktos Valstybės kontrolės rekomendacijos jau įgyvendinamos. Per mėnesį planuojama įvykdyti 70 proc. numatytų rekomendacijų.

VMI akcentuoja, kad mokesčių fondo apskaita, kaip to reikalauja teisės aktai, tvarkoma dvejybinio įrašo principu, tačiau dėl Mokesčių apskaitos informacinės sistemos (MAIS) techninių ribojimų (greitaveikos) Didžioji knyga sudaroma alternatyviomis pusiau automatizuotomis priemonėmis, naudojant duomenis iš pirminių sistemos modulių. Greitaveikos ribojimų klausimas šiuo metu sprendžiamas kartu su partneriais – kompanijomis „Oracle“ ir „Affecto“.      

VMI teigia, kad sisteminėmis ir organizacinėmis priemonėmis ji užtikrina, kad MAIS-e mokesčių fondo įvykiai ir operacijos (prievolės, pinigai, pajamos, perverstinos sumos ir kt.) būtų visos patikimai ir tiksliai užregistruojamos ir atliekami privalomi sudengimai bei paskirstymai. Visos šios mokestinės operacijos fiksuojamos pirminiuose moduliuose, o Didžioji knyga yra rezultatų iš pirminių registrų išvesties modulis, todėl svarbiausia užtikrinti teisingą ir patikimą ūkinių operacijų registravimą MAIS pirminiuose registruose.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų