Nauji verslo modeliai lemia poreikį keisti senus įpročius
„Smulkiojo ir vidutinio verslo segmente išties neretos situacijos, kai populiarių prekių paklausa dėl vienų ar kitų priežasčių staiga sumažėja, tačiau į tokius pokyčius reaguoti nespėjama dėl per retai analizuojamų veiklos duomenų. Kai atsakingi įmonės darbuotojai sužino, kas praėjusį mėnesį buvo perkama labiausiai, ir užsako naują tokių prekių partiją, situacija jau būna gerokai pasikeitusi, o paklausios buvusios prekės ima kaupti dulkes sandėlyje. Taigi užsakytas prekes, kurios nebėra paklausios, greičiausiai teks nurašyti į nuostolius. To būtų galima išvengti dažniau analizuojant verslo rezultatus“, – atkreipia dėmesį „Citadele“ banko Verslo ir mažmeninės bankininkystės vadovas Darius Burdaitis.
Ypač tai aktualu e. prekybos segmente, kuriame tiesioginio kontakto su pirkėjais dažniausiai nėra. Kaip rodo „Citadele“ banko duomenys, per pastaruosius metus verslo skaitmenizavimo ir e. komercijos projektų finansavimo poreikis Baltijos šalyse išaugo net 8 kartus. Taigi verslininkai supranta, kad ši kryptis yra itin svarbi verslui augti, o jos potencialo išnaudojimas stipriai priklauso nuo vartotojų pirkimo įpročių internete ir fizinėse parduotuvėse analizės, kuri leidžia laiku reaguoti į pokyčius.
Daugiausia neišnaudoto potencialo – smulkiojo verslo segmente
Kaip rodo „Citadele“ banko užsakymu atliktos apklausos duomenys, didžiausios – daugiau kaip 250 darbuotojų turinčios – bendrovės yra labiausiai linkusios analizuoti savo pardavimų rezultatus ir kasdien sekti kitus veiklos indikatorius. Lietuvoje tai daro ketvirtadalis (26 proc.) stambių įmonių.
Daugiausia iššūkių šioje srityje kyla mažoms įmonėms – ypač toms, kuriose dirba nuo 11 iki 25 žmonių. Net 50 proc. jų Lietuvoje savo veiklos rezultatus analizuoja tik kartą per mėnesį ar rečiau. Kasdien įvairius savo veiklos rodiklius seka tik 15 proc. mažų 11–25 darbuotojus turinčių bendrovių. Tiesa, kasdien savo veiklos rezultatus tikrinti Lietuvoje dar mažiau linkusios 6–10 darbuotojų turinčios mažos įmonės (9 proc.) ir vidutinės, 100–249 darbuotojus turinčios, bendrovės (9 proc.).
Panaši situacija ir kaimynėje Latvijoje, kur veiklos rezultatus kasdien tikrina tik 13 proc. visų įmonių, o ne dažniau kaip kartą per mėnesį tai daro 42 proc. verslų. Ši dalis Latvijoje ypač didelė tarp 6–10 darbuotojų turinčių mažų įmonių ir siekia net 61 procentą. Tad kas Lietuvos ir Latvijos smulkiajam bei vidutiniam verslui trukdo savo veiklos duomenis sekti nuosekliau ir dažniau?
Duomenų analizei nėra pinigų ir laiko?
„Vienas didžiausių e. komercijos eros keliamų iššūkių ir poreikių verslui neabejotinai yra gebėjimas efektyviai valdyti įmonės veiklos duomenis, patogiai bet kur ir bet kada stebėti transakcijas ir užtikrinti greitą užsakymų vykdymą. Visgi kalbėdamiesi su verslo klientais dažnai girdime, kad kasdienei veiklos duomenų analizei nėra nei finansinių, nei žmogiškųjų išteklių“, – pabrėžia „Citadele“ banko atstovas.
Pasak jo, šiuos iššūkius labiausiai jaučia smulkiojo ir vidutinio verslo įmonės, nes verslo procesų valdymo sprendimams pritaikyti jų specifiniams poreikiams ir integruoti su skirtingais duomenų šaltiniais
reikia nemažai pastangų ir investicijų. Didesnės bendrovės tam turi daugiau išteklių ir daugeliu atvejų gali įsigyti pažangias duomenų analizės sistemas, samdyti specialistus su jomis dirbti.
Visgi su sparčia technologine pažanga naujų galimybių šioje srityje daugėja ir smulkiajam bei vidutiniam verslui. Šioms įmonėms tampa vis plačiau prieinami išmanūs verslo duomenų valdymo įrankiai. Pavyzdžiui, „Citadele“ banko sukurta nemokama verslo duomenų analizavimo platforma smulkiajam ir vidutiniam verslui – „Citadele“ verslo portalas – suteikia galimybę užduotis, kurioms anksčiau reikėdavo buhalterio pagalbos arba sugaišti ne vieną valandą analizuojant „Excel“ lenteles, patogiai atlikti keliais spustelėjimais išmaniojo telefono ekrane.
Svarbu išnaudoti esamas galimybes
Dėl sparčios e. prekybos plėtros pastaraisiais metais įmonių tvarkomų duomenų kiekis padvigubėjo. Kartu į e. prekybos vandenis per pandemiją išplaukęs smulkusis ir vidutinis verslas atsidūrė visiškai naujoje konkurencinėje aplinkoje. Internete konkuruoti tenka ne tik su kitapus gatvės esančia parduotuve, bet ir su prekybininkais iš viso pasaulio. Dėl to įmonėms tapo dar svarbiau greitai reaguoti į kintančius klientų poreikius, įpročius ir nuotaikas.
„Gera žinia ta, kad, nepaisant augančio kompleksiškumo ir didėjančios konkurencijos, daugėja ir galimybių veikti efektyviau bei pelningiau. Svarbu jų nepraleisti ir išbandyti pažangius verslą valdyti padedančius sprendimus ir sutaupyti laiko, pinigų ir kitų išteklių. Be abejo, tokių sprendimų paieškos taip pat gali atimti laiko. Visgi atradus efektyvų sprendimą šį laiką galima susigrąžinti su kaupu ir sutaupyti ne vieną, ne dvi ir turbūt net ne dešimt valandų. Svarbiausia – tokie įrankiai gali padėti kilstelėti verslą į naują lygį ir pasiekti geresnių veiklos rezultatų“, – komentuoja „Citadele“ banko Verslo ir mažmeninės bankininkystės vadovas D. Burdaitis.