Tai esą leistų žmonėms sužinoti, kur maistas ruošiamas skaniai ir kokybiškai. Kavinių ir restoranų atstovų teigimu, idėja gera, jeigu tik bus rasta, kaip objektyviai ją įgyvendinti. O įvertinimas esą bus svarbesnis viešuosius konkursus rengiančioms ministerijoms nei eiliniams vartotojams.
Neskanu, šalti patiekalai, prastas aptarnavimas, mažos porcijos. Tai tik dalis skundų, kurių nuolat gauna Maisto ir veterinarijos tarnyba. Iš viso jų kasmet – maždaug 600.
Kad padėtų žmonėms susigaudyti, kur maistas šviežias, geras, tarnyba sugalvojo kiekvienai maitinimo įstaigai suteikti reitingą.
„Tarnyba, išanalizavusi Europos Sąjungos patirtį, nusprendė pritaikyti Anglijos reitingavo sistemą, modelį, pagal kurį bus sprendžiama, ar visi higienos reikalavimai atitinka nustatytus teisės aktų reikalavimus. Aišku, iš to nauda yra vartotojui“, – teigė Maisto ir veterinarijos tarnybos Maisto sk. vedėjo pavaduotoja Inga Kaikarienė.
Reitingavo sistema, planuojama, pradės veikti metų pabaigoje. Kavinių ir restoranų, kurių dabar Lietuvoje – šiek tiek daugiau nei 9 tūkstančiai, įverčiai bus skelbiamas internete.
Gauti jį, anot tarnybos, norės kiekvienas verslininkas, nes tai padės jam prisikviesti klientų. Verslininkai tuo kol kas abejoja.
„Mes visiškai neturime ir nežinome jokios metodikos. Jeigu būtų vertinama, tai norėtųsi, kad vertintų objektyviai, labai aiškiai. Bet mes, verslininkai, net nesame paklausti, net nesame supažinti“, – sakė Klaipėdos senamiesčio verslininkų sąjungos pirmininkės pavaduotoja Zita Lukoševičienė.
Verslo teigimu, apie reitingavimą jie ir patys galvoja jau maždaug dešimtmetį, bet vis neranda, kaip tai padaryti.
Esą toje pačioje Anglijoje tai buvo kur kas paprasčiau, nes veikia visa tiekimo sistema – produktai ar žaliava nesikeičia metų metus. O Lietuvoje, tiekėjui bankrutavus ar persigalvojus, restoranui tenka keisti meniu.
Ir nors kavinukėms dabar esą rūpi ne reitingas, o kaip išgyventi, valdininkų idėja į miltus nemalama. Tik reali ji bus, manoma, tik didmiesčiuose.
„Vartotojui svarbus jo paties įspūdis, o ne reitingai. Reitingavimo gal labiau reikia valdiškoms institucijoms, vedant svečius, pasirenkant restoranus, aptarnavimą.
Tai svarbiau negu pačiam vartotojui. Nes vartotojo kritika yra pati griežčiausia, kokia begali būti – jeigu aš atėjau, pavalgiau ir man nepatiko, aš tiesiog daugiau jau ten neisiu“, – tvirtina Viešbučių ir restoranų asociacijos prezidentė Evalda Šiškauskienė.
Maisto ir veterinarijos tarnybos teigimu, papildomų darbuotojų, kad aprėptų visą Lietuvą, jai nereikės, kaip ir papildomų pinigų.
Esą viskas vyks taip, kaip dabar, tik po patikrinimo maitinimo įstaiga gaus įvertį. Rizikingos kavinės, restoranai ar barai bus tikrinami dažniau, nerizikingos – rečiau, tai yra kartą per porą metų.