Gimė iš meilės
Iki pradėdama verslauti I.Andrulevičienė dirbo privačių prekių ženklų vadove Baltijos šalims didžiausiame prekybos tinkle. Mintis imtis nuosavo verslo moteriai brendo po truputį, tačiau kilo visai netikėtai.
„Turiu du šunis – japonų akitą Michiko ir samojedę Akirą. Kažkada šėriau augintinius sausu maistu. Nežinojau, kad yra alternatyvų. Kartą viena veisėja, šunis veisianti jau daugiau kaip 20 metų, paklausė: „O kam šerti šunis sausu maistu su kuo daugiau mėsos, jei galima juos šerti tiesiog mėsa?“ – verslo idėjos užuomazgas prisiminė I.Andrulevičienė.
Po minėto pokalbio moteris pradėjo maistą savo šunims gaminti pati. „Klausiau veisėjos, veterinarų patarimų, domėjausi, skaičiau ir pamažu pradėjau kurti savus receptus. Su didele atsakomybe rinkau produktus, skaičiavau jų proporcijas, kad maistas būtų visavertis ir subalansuotas“, – kalbėjo I.Andrulevičienė.
Laikui bėgant moters gaminamu maistu šunims pradėjo domėtis draugai, draugų draugai ir atėjo mintis įkurti įmonę – taip ir gimė „RAFUS“. Verslininkė neslėpė, kad gerą darbo vietą paliko su šiokiu tokiu nerimu, tačiau su didžiuliu ryžtu, ir to dabar nė kiek nesigaili. Važiuodavusi į darbą be jokio ūpo į įkvėpimo, dabar moteris kiekvieną darbo dieną pasitinka su šypsena.
Svajojo nuo vaikystės
Parduotuvės www.atrodykstilingai.lt įkūrėja Justina Šabanaitė, sprendimo dirbti sau taip pat toli gražu nesigaili – verslauti mergina svajojo nuo mažų dienų. Šia kryptimi moteris judėjo kryptingai – baigė verslo administravimo studijas, dirbo pagal įgytą specialybę. Prabėgus kuriam laikui J.Šabanaitė suprato, kad nori dirbti tiesiog sau ir laikas pradėti įgyvendinti idėją.
Kokią sritį pasirinkti, moteriai klausimų nekilo – visada domėjosi drabužiais, naujausiomis stiliaus tendencijomis, todėl nusprendė įkurti internetinę parduotuvę. J.Šabanaitė nepabijojo ir didžiulės konkurencijos. Užsiimančiųjų panašia veikla apstu, tačiau moteris pasiryžo klientus sužavėti ne tik drabužių, bet ir pačios internetinės parduotuvės elegancija bei subtilumu.
Sunkumų, J.Šabanaitės teigimu, buvo – ir mažesnių, ir didesnių. Teko pradėti su minimaliais finansais, sugalvoti tinkamą pavadinimą, susitvarkyti reikiamus dokumentus ir pan., tačiau, verslininkė pabrėžė, atkakliai siekiant tikslo, viskas įmanoma.
Pirmieji žingsniai
Tiek „RAFUS“, tiek internetinės drabužių parduotuvės įkūrėjos sunkiausia nuosavo verslo įkūrimo dalimi įvardijo pačią pradžią. Abi moterys iškilus klausimams kreipėsi į „Verslios Lietuvos“ konsultantus.
„Tik pradėjus kurti verslą kyla begalės klausimų: nuo ko pradėti, kokį verslo modelį pasirinkti, kokie jų pliusai ir minusai, kaip teisingai užpildyti steigimo dokumentus elektroninėje erdvėje ir begalės kitų. Visus juos sprendžiant sulaukiau „Verslios Lietuvos“ konsultantų pagalbos, išsamių patarimų ir labai konkrečių atsakymų į iškilusius klausimus. Pati domėdamasi ir rinkdama informaciją būčiau sugaišusi nepalyginamai daugiau laiko.
Dabar, verslui jau įsibėgėjus, su malonumu apsilankau „Verslios Lietuvos“ renginiuose. Džiaugiuosi paprastu, bet labai informatyviu naujienlaiškiu, kurį visad perskaitau. Jaunam verslui kiekviena galimybė yra labai svarbi, o ypač ta, kuria galima pasinaudoti taupiai leidžiant įmonės lėšas. Tad visad stengiuosi nepraleisti aktualių nemokamų seminarų ir konferencijų“, – patirtimi dalijosi I.Andrulevičienė.
J.Šabanaitė priminė, kad vien sugalvoti verslo idėją – toli gražu ne visas darbas. „Tada prasideda detalesnės informacijos paieška internete. Mane domino viskas: nuo ko pradėti verslą internete, kaip užfiksuoti norimą veiklos vykdymą, kaip išrašyti sąskaitas faktūras, ar vykdant veiklą yra būtinas kasos aparatas ir begalė kitų klausimų. Naršydama internete el. svetainėje http://www.verslilietuva.lt radau pradedantiems verslininkams skirtą rubriką. Net nesvarsčiusi parašiau jiems laišką su visais man rūpimais klausimais. Man pagelbėjo vyr. projektų vadovė Agneta Viktoravičiūtė, jos dėka gavau atsakymus į visus rūpimus klausimus“, – pasakojo el. parduotuvės įkūrėja.
Žinau, kad galiu
Verslus įkūrusios moterys teigė, kad visuomenėje gajus stereotipas, jog verslas – vyrų užsiėmimas, jų planams ir tikslams įtakos neturėjo. Tačiau toks visuomenės nusiteikimas, anot verslininkių, vieną kitą moterį atbaidyti gali.
Vis dėlto, sėkmingai savo verslo idėjas vystančios moterys drąsino kitas tikindamos, kad moteris versle tikrai turi privalumų. „Būna tokių situacijų, kurias išspręsti moteriai tikrai kur kas lengviau. Tam, kad reikalai pajudėtų neretai užtenka šypsenos, švelnesnio žodžio, ramesnio tono“, – pasakojo „RAFUS“ įkūrėja.
I.Andrulevičienės teigimu, nė vieni – nei vyrai, nei moterys – nėra daugiau ar mažiau tinkami verslui. Pasak moters, tai tik galimybių, o ne gebėjimų klausimas: „Mūsų visuomenėje labiau priimta, kad moteris, jei ir vadovauja, tai mažesniems verslams, o vyrai – didžiulėms bendrovėms, tačiau užsienyje šis stereotipas jau dingęs. Puikiai vadovauti gali tiek vyras, tiek moteris, tik moterys galbūt ne visada turi tiek galimybių. Dažnai jos pačios labiau nori likti su vaikais, rūpintis šeima.“
Tik vyrams priklausančio verslo pasaulio stereotipą paneigti buvo linkusi ir J.Šabanaitė: „Be abejonės, šiuo klausimu galima diskutuoti. Vien dėl to, kad verslo specifikų yra įvairių. Pavyzdžiui, tokių kaip, naftos sektorius. Esu įsitikinusi, kad pastarąjį daug efektyviau valdytų vyras nei moteris, tačiau yra ir priešingų atvejų.
Svarbiausia taisyklė versle – mylėti bei išmanyti savo veiklą, tada yra viskas įmanoma.
Manau, svarbiausia versle būti lanksčiam, reaguoti į naujausias tendencijas, technologijas, vertinti tikslinės auditorijos poreikius, lūkesčius. Tikiu, kad tiek moteris, tiek vyras sugebės tai padaryti. Tereikia turėti atitinkamą išsilavinimą ir pozityvų mąstymą.“
Galiausiai, J.Šabanaitės teigimu, verslą reikėtų vertinti ne tik pinigine išraiška, juk svarbus ir vidinių ambicijų siekimas bei saviraiška. Anot verslininkės, vienas svarbiausių verslo suteikiamų dalykų tiek moteriai, tiek vyrui – žinojimas, kad tu gali!