Šiandien uždarame posėdyje Nacionalinio saugumo ir gynybos komitete (NSGK) kartu su susisiekimo ministru buvo svarstoma dėl strateginę reikšmę nacionaliniam saugumui turinčių įmonių transporto sektoriuje.
15min žiniomis, komitete kliuvo „Lietuvos geležinkeliams“ už anksčiau vykdytus įsigijimus ir personalo įdarbinimo praktikas, dėl to ruošiami įstatymų pakeitimai, kurie apribos valstybės valdomų įmonių sprendimus dėl investicijų.
„Mes kalbame apie svarbias technologijas, svarbius technologinius sprendimus. Tai susiję su valdymu, su IT sritimi, investicijomis, kurios turi reikšmę ne tik tos įmonės funkcionavimui, bet ir kurios turi reikšmę nacionalinio saugumo interesams. Mes matome čia problemų ir manome, kad tam tikri sprendimai, kurie buvo padaryti prieš keletą metų, ir netgi tam tikra tradicija įsigijimų – ji turėtų keistis“, – 15min teigia V.Bakas, tačiau nedetalizavo konkrečių įsigijimų.
15min anksčiau jau rašė, kad „Lietuvos geležinkelių“ lokomotyvuose naudojamos rusiškos saugos sistemos bei navigacinė įranga, jų patikimumu anksčiau abejojo Seimo narys Arvydas Anušauskas.
Sprendimus – keisti, investicijas – vertinti
NSGK pirmininkas žada, kad bus kreipiamasi į institucijas, o taip pat kitus Seimo komitetus, apie blogą situaciją bus kalbamasi frakcijoje, kad būtų pateikti įstatymų projektai.
Jis tikina, kad domėtis susisiekimo sektoriumi privertė anksčiau atlikti sprendimai, nesuderinami su nacionalinio saugumo interesais. Jis žada, kad bus paruošti teisės aktai ir sprendimai, kuriais bus numatomas priimamų darbuotojų patikimumo tikrinimas, o taip pat investicijas vertins atskira komisija.
„Kai kurie darbai jau pradėti, bet šiandien tiesiog tarėmės kartu su ministru ir kitais institucijų atstovais, kokių darbų būtų galima imtis pereinamuoju laikotarpiu, ir iki kada mes galime keisti kai kuriuos sprendimus, investicijas, kurios buvo padarytos, kad atitiktų NATO šalių standartus“, – sako V.Bakas.
Jam kliūva valstybės valdomų įmonių sandoriai – jų kontrolę bus siūloma perkelti iš įmonių į Vyriausybę.
„Mes manome, kad valstybės įmonėse ir akcinėse bendrovėse, ypač strateginės reikšmės, sandoriai, kurie turi esminės įtakos sektoriaus raidai, jų kontrolė turėtų būti perkelta į Vyriausybinį lygmenį. Jie būtų analizuojami taip, kaip šiuo metu yra su užsienio investicijomis – jeigu jos nėra suderinamos su saugumo interesais, yra speciali komisija, kuri atlieka vertinimus. Tas pats turi būti daroma su sandoriais, kai kalbama apie strateginę reikšmę turinčius sektorius“, – vertina V.Bakas.
Jis žada dar šioje Seimo sesijoje pateikti strateginių įmonių įstatymo projektą, kuris apims sandorius, technologinius sprendimus, o taip pat ir personalo patikimumo bei nepotizmo (giminaičių įdarbinimo) klausimus.
„Norėtume matyti šiek tiek glaudesnę sąveiką su krašto apsaugos sistema, Krašto apsaugos ministerija, kariuomene. Tai aktualu ir „Lietuvos geležinkeliams“, ir oro navigacijai“, – sako V.Bakas ir žada prie klausimų grįžti rudenį, kai bus „konkreti pažanga“.
Piktinasi įdarbinimo praktikomis
NSGK pirmininkas įvardija trečia problemą „Lietuvos geležinkeliuose“ – giminaičių įdarbinimą.
„Iš tiesų nepotizmo mastai yra milžiniški, jų toleruoti tiesiog neišeina. Akivaizdu, kad žmonėms, kurie galbūt norėtų dirbti valstybės įmonėje, valstybės tarnyboje, turi būti vienodos sąlygos. Nes dabar tam, kad jaunas žmogus ar profesionalas galėtų dirbti ir realizuoti savo gebėjimus, šalia gebėjimų, matyt, reikėjo ir turėti kažkokių pažinčių arba netgi būti giminaičiu. Ta nepotizmo problema valstybės įmonėse turi būti sprendžiama“, – vienodų sąlygų siekti žada V.Bakas.
Jis pažymi, kad naujai „Lietuvos geležinkelių“ vadovybei tokie uždaviniai yra keliami – personalas turi būti skaidrus ir patikimas.
„Tai neturėtų priklausyti nuo politinės valios. Kalbu apie galimybę valstybės įmonėje dirbti bet kuriam Lietuvos piliečiui, kad tai nepriklausytų nuo atskirų politikų. Tam reikės keisti įstatymus“, – tikina NSGK vadovas.
Ketvirta problema jis įvardija personalo patikimumą.
„Yra spragų, ir yra požymių, kad patikimo personalo problema galbūt iki šiol nebuvo tokia svarbi. Ir mes manome, kad ne tik įmonių vadovams, valdybų nariams, turėtų būti taikomos patikimumo procedūros, bet ir žmonėms, kurie atsako už įsigijimus, jų planavimą įsigijimų, plėtrą, taip pat už sprendimus, susijusius su įmonės plėtros dalykais, strategija, strategijos rengimu, įmonės vystymu. Taip pat padalinių vadovams turėtų būti taikomi patikimumo kriterijai“, – griežtesnę kontrolę žada V.Bakas.
Anot jo, Valstybės saugumo departamentas turėtų užtikrinti, kad valstybės įmonėse svarbiose pozicijose galėtų dirbti tik lojalūs valstybei žmonės ir jų patikimumas nekeltų abejonių.
„Lietuvos geležinkeliai“: dėl 5 mln. eurų žalos jau kreiptasi
„Lietuvos geležinkelių“ atstovas Mantas Dubauskas 15min negalėjo patvirtinti, apie kokias technologijas ir investicijas buvo kalbėtasi neviešame NSGK posėdyje.
Tačiau jis pažymėjo, kad darbą pradėjusi nauja vadovybė bendrovėje rado daug darbuotojų, kurie susiję su giminystės ryšiais.
„Tikrai ne visi atvejai yra nepotizmas, yra daug atvejų, kai giminystės ryšiais susiję darbuotojai dirba skirtingose srityse, jų ryšiai neturėjo įtakos priėmimui į darbą ar veiklai“, – sako M.Dubauskas.
Anot jo, įmonės vadovų atrankoje ir šiuo metu prašoma institucijų išvadų, jis skeptiškai vertino galimybę į darbuotojų atranką įtraukti ir krašto apsaugos institucijas.
M.Dubauskas priminė, kad nauja vadovybė „Lietuvos geležinkeliuose“ nustatė paramos schemų, kuriomis bendrovės darbuotojai paramą skyrė su jais pačiais susijusiems paramos gavėjams.
„Generalinei prokuratūrai pateikta informacija dėl daugiau nei 5 mln. eurų patirtos žalos“, – teigė M.Dubauskas.