Juodąjį penktadienį žmonės užplūdo parduotuves: visuomenės psichologas paaiškino, kodėl

Prisidėjus išpardavimams ne vienas pameta galvas ir perka impulsyviai net ir tuos daiktus, kurių jiems nereikia. Pasak visuomenės psichologo Edvardo Šidlausko viskas priklauso nuo žmogaus emocijų, kartais impulsyvus pirkimas prilygsta antidepresantams.

D.Bukšaitytė: Penktadienį nuo ryto Vilniaus „Akropolyje“ – gausu žmonių, šiandien čia prasidėjo didysis išpardavimas, vadinamas Black Friday. Paklauskime žmonių, ar planuoja apsipirkimus ir kokiomis nuolaidomis naudojasi. Sakykit, ar naudojatės Juodojo išpardavimo nuolaidomis?

A: Neaktualu, man kaip ir nieko nereikia, tik taip va atėjau į parduotuvę pasižiūrėti, bet aš neužkimbu ant tų nuolaidų taip vadinamų, nes jos tarsi nuolaidos, bet iš tikrųjų tai...

B: Na, tai aišku, kad naudojuosi.

C: Taip, taip...

D.Bukšaitytė: Ką pirkote?

C: Šiuo metu striukes.

D: Nemėgstu masės tos žmonių ir kažkaip reikia žinot kainas galbūt ir kad tu tikrai to pirkinio nori. Ir dauguma iš tikrųjų atvažiuoja ir prisiperka, ko nereikia.

D.Bukšaitytė: O kodėl?

F: Todėl, kad ir taip perteklius, mes visko turim labai daug.

G: Na, dabar nesinaudoju, nes dirbu aš čionai, tai dabar važiuoju į ofisą dirbt toliau, tai...

D.Bukšaitytė: Ar planavot iš anksto naudotis, ar impulsyviai perkate?

C: Ne, iš anksto, todėl, kad labai laukiu nuolaidų, nes iš tikro yra labai gerai, kai yra nuolaidų metas.

H: Ne, ne, nestebiu, tiktai tiesiog pasitaikė Black Friday, tai džiaugiuosi ir turėjau mintyse, ką pirkti planavau, ir uždėjau: paieškosiu, gal rasiu.

D.Bukšaitytė: Planuojat galbūt internetu, po darbo apsipirkti?

I: Ne, žinokit, neplanuoju.

D.Bukšaitytė: Kodėl tos nuolaidos yra tokios viliojančios?

Visuomenės psichologas Edvardas Šidlauskas: Galima pasakyti, emocijos yra atsakymas – kada žmogus yra liūdnas, prislėgtas, nelaimingas, vienišas ir taip toliau, ir taip toliau, tai tiesiog naujas daiktas yra savotiškas antidepresantas. Ir tokiu būdu mes galime ir įgyti priklausomybę nuo pirkimo, kaip būdo „gydyti“ tą būseną.

Aišku, mes tam laikui sau pagerinam savijautą, bet vėliau vis tiek tai greitai praeina. Kada žmonės bando save pakeisti ne kažkokiais, nežinau, dažniausiai, deja, saviugdos pratimais ar ten knygų skaitymu, o tiesiog pirkdami naujus daiktus... Taip įgyja naują tapatybę – tarsi perku geresnį save. Ir tą idėją ir parduoda reklamos paprastai: geresnį save, geresnį gyvenimą. Nusiperkame kažkokį skalbiklį ar ten drabužį...

Be abejo, nuolaidos asocijuojasi su tokiu lengviau prieinamu laimės jausmu. Ir žmonės perka laimę iš tikrųjų, ne daiktus, emocijas. Žmonės, kurie perka su sąrašu, jie gana tokie nepageidautini ir, aišku, jie racionaliai apsiperka, todėl pardavėjai viską daro, kad to nebūtų, ir bando emocionaliai išprovokuoti tuo kompulsinius tokius pirkimus, spontaniškus pirkimus įvairiais trigeriais: tai yra muzika, tai yra kažkokios tai vaizdinės priemonės.

Ir kuo žmogus emocionaliau tą daro, tuo mažiau logikos, tuo, aišku, jis daugiau, neadekvačiau išleidžia tų pinigų, ir pelnas didėja.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis