Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Ar profesinė savanorystė gali padėti kovojant su darbo jėgos trūkumu?

Pastaraisiais metais viešojoje erdvėje netyla diskusijos dėl kvalifikuotų specialistų trūkumo Lietuvoje. Ypač ryški informacinių technologijų (IT) specialybę besirenkančių abiturientų skaičiaus mažėjimo tendencija, o šios specialybės ir kitų tiksliųjų mokslų specialistų poreikis tik auga.
Tomas Mikėnas
Tomas Mikėnas / „Kam to reikia?!“ nuotr.

Verslo įmonės, jau šiandien susiduriančios su sunkumais ieškant darbuotojų ir suvokdamos galimas problemos pasekmes, imasi iniciatyvų, kuriomis siekia prisidėti prie profesinio moksleivių orientavimo. Apie tai kalbamės su „Barclays Technologijų Centro“ (BTCL) Lietuvoje projektų vadovu Tomu Mikėnu.  

 - Girdime daug kalbų apie kvalifikuotos darbo jėgos trūkumą Lietuvoje. Ar „Barclays“ susiduria su šia problema?

„Barclays“ sukuria itin didelę paklausą kompetentingiems specialistams, ir tiek mes, tiek ir kitos organizacijos susiduriame su ribota jų pasiūla. Į šią problemą žiūrime iš ilgalaikės perspektyvos ir ją sprendžiame aktyviai bendradarbiaudami su Lietuvos universitetais: mūsų darbuotojai veda praktines paskaitas universitetuose, „Barclays“ nuolat kviečia studentus atlikti praktiką mūsų įmonėje. Šiuo metu turime apie 20 praktikantų, o nuo vasario mėnesio vietų skaičių ketiname padidinti iki 30.

Taip pat bendradarbiaujame su universitetais peržiūrint studijų programas ir dėstomus dalykus, kad studijuojančių ir studijas baigiančių jaunuolių įgūdžiai ir kompetencijos atitiktų darbdavių poreikius.

 - Kaip manote, kokių priemonių gali imtis įmonės siekdamos prisidėti mažinant darbo jėgos trūkumą?

Manau, kad įmonėms reikia pažiūrėti į šią problemą kūrybiškai. Galima pradėti nuo to, kad skirtume daugiau dėmesio jaunajai kartai – moksleiviams ir studentams. Būtent iš jų išauga rytojaus specialistai ir lyderiai. Verslas turi tiesioginį interesą dirbti su jaunais žmonėmis, tai yra ilgalaikė investicija.

„Barclays“ inicijuoja įvairias profesines ir lyderystės programas jauniems žmonėms, kuriomis stengiamės prisidėti prie ateities specialistų ugdymo. Jaunuoliai jausdami rinkos poreikius ir matydami, kad gali sėkmingai dirbti ir uždirbti IT srityje tikrai drąsiau rinksis šios srities specialybes.

 -  Daug dirbate su studentais, o ar dirbate su moksleivių auditorija?

Taip, pradedame dirbti ir su Lietuvos mokyklomis. Spalio 22–26 d. mūsų darbuotojai vyko į mokyklas susitikti su šalies moksleiviais. Šiomis dienomis vyksta kasmetinė „Barclays“ profesinės savanorystės iniciatyva – „Make a Difference Day“ (MADD), kurioje dalyvauja įmonės darbuotojai įvairiose pasaulio šalyse.

Iniciatyvos idėja yra ta, kad „Barclays“ darbuotojai prisijungia prie švietėjiškos veiklos, skiria savo laiką bei dalinasi patirtimi. Šių metų MADD tiksline auditorija pasirinkome būtent  vyresnių klasių moksleivius, kuriems aktualūs mūsų aptariami klausimai – ką veikia IT įmonės darbuotojai, kaip pasirinkti savo veiklos sritį.

 - Profesinė savanorystė yra gana nauja praktika Lietuvoje. Kaip manote, kas skatina „Barclays“ darbuotojus dalyvauti profesinės savanorystės veikloje?

Žinau, kad mūsų darbuotojai yra itin kompetetingi savo profesinėje srityje ir gali dalindamiesi savo patirtimi ir žiniomis padėti jauniems žmonėms renkantis savo profesinę ateitį. Manau, jog jie turi energijos ir motyvacijos realizuoti save savanoriškoje veikloje. Tai žmonėms suteikia sveiką balansą ir leidžia visapusiškai tobulėti.

2011-aisiais „Barclays“ prisijungė prie profesinės savanorystės iniciatyvos „Kam to reikia?!“ (www.kamtoreikia.lt). Manau, pagrindinės priežastys yra dvi. Pirma – mūsų darbuotojai gauna galimybę išreikšti save dalyvaujant švietėjiškoje savanoriškoje veikloje, taip įgydami įdomios ir naudingos patirties, kuri paįvairina kasdienius rutininius darbus.

Antroji priežastis – „Kam to reikia?!“ yra puiki terpė pasiekti moksleivius ir skatinti juos ateityje rinktis profesijas, susijusias su informacinėmis technologijomis. Darbas su mokyklomis siejasi su tuo, ką mes darome kartu su Lietuvos universitetais.

 - Apie ką pasakojate moksleiviams? Ar Jūsų darbuotojų pamokos moksleiviams yra tik apie informacines technologijas?

Ne, mes vedame pamokas įvairiomis temomis. Savo pamokomis mokiniams stengiamės suteikti pirmąsias žinias apie profesinį pasaulį, pradedant nuo to, kaip parengti savo gyvenimo aprašymą ar pasiruošti pokalbiams su potencialiais darbdaviais, baigiant finansų ir laiko valdymo pamokomis.

Žinoma, kalbame ir apie darbą su informacinėmis technologijomis, perspektyvas jį pasirinkus, papasakojame ir apie privalumus įsidarbinus „Barclays“. Būdami vienu iš didžiausių IT darbdavių Lietuvoje norime pasidalinti savo darbuotojų žiniomis su jaunąja karta.

Susitikimai su moksleiviais parodė, kad būtina kalbėti apie IT įmones ir jų veiklą, nes moksleiviai dažnai darbą IT kompanijoje supranta labai paprastai – jiems tai asocijuojasi su programuotojo darbu. Nors tikrovėje jis yra daug įvairiapusiškesnis.

 - Kokie darbuotojų įspūdžiai iš susitikimų su mokiniais?

Atsiliepimai labai teigiami, mokiniai ir jų mokytojai buvo susidomėję ir tokių renginių norėtų dažniau. Akivaizdu, kad mokykloje jaučiamas didelis praktinių pavyzdžių pristatymo poreikis. Verslas į tai turėtų pasižiūrėti kaip į naudą sau – tai galimybė padėti moksleiviams pasirinkti ateities veiklą ir taip prisidėti prie specialistų trūkumo darbo rinkoje problemos sprendimo.

- Jaučiate grįžtamąjį ryšį iš auditorijos?

Žinoma. Pamokų dalyvių prašome užpildyti anketas ir susilaukiame puikių įvertinimų. Tačiau geriausias įvertinimas – moksleivių noras dalyvauti užsiėmimuose, kuriuos veda mūsų darbuotojai. Dažnai visi norintys netelpa į klases, tad darbas vyksta aktų salėse. Esame vedę pamokas ir šimtui, ir dviem šimtams moksleivių.

 - Ar pats jau vedėte bent vieną pamoką?

Vilniaus transporto ir verslo paslaugų mokykloje vienuoliktokams vedžiau informatikos pamoką apie tai, kaip efektyviai išnaudoti programos MS Excel galimybes. Taip pat pademonstravau, kaip ši programa naudojama kasdienėje veikloje darbo našumui didinti.

Pamoka buvo gana interaktyvi, moksleiviai atliko praktinę užduotį ir mačiau, jog pajuto naudą. Maloniai nustebino tai, kad moksleiviai noriai domisi naujovėmis. Moksleivių motyvaciją ir smalsumą ypatingai padeda sužadinti tai, kad jiems parodoma praktinė nauda ir aiškiai suprantama, kokių rezultatų galima pasiekti.

 - Ir paskutinis klausimas pabaigai, ar pačiam buvo sunku nuspręsti, kokias studijas pasirinksite baigęs mokyklą?

Man pačiam nebuvo sunku pasirinkti. Mokykloje man visada patiko tikslieji mokslai ir jau vyresnėse klasėse žinojau, kad informacinės technologijos yra sritis, kurioje norėčiau dirbti. Tad baigęs mokyklą įstojau į VU Matematikos ir Informatikos fakultetą ir baigiau Informatikos bakalauro ir magistro studijas. Studijas derinau kartu su darbu IT srityje. Džiaugiuosi, kad man pavyko žinias įgytas universitete taikyti darbe.

- Ačiū už pokalbį.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Netikėtai didelis gyventojų susidomėjimas naujomis, efektyviomis šildymo priemonėmis ir dotacijomis
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?