Reportažas iš ateities: prekybos centras su karvėmis, paršeliais ir multimedijomis

FICO dar neatidarytas, bet ginčų, kaip reikėtų apibūdinti šį 100 000 kv. metrų ploto monstrą netrūksta. Maisto disneilendas? Naujo tipo prekybos centras? Maisto parkas? 15min žurnalistas nuvyko į Boloniją pasidairyti po didžiausią pasaulyje maisto prekybos centrą FICO, kurį numatyta atidaryti lapkričio 15 d., trečiadienį.
Italijoje atidaromas „gurmanų Disneilendas“
Italijoje atidaromas „gurmanų Disneilendas“ / AFP/„Scanpix“ nuotr.

FICO skaičiai – įspūdingi. Tiesa, pasaulio su 100 tūkstančių kv. metrų ploto prekybos centru jau nebenustebinsi. Tarkime, Vilniaus „Akropolio“ bendras plotas yra šiek tiek didesnis. Tačiau FICO yra unikalus tuo, kad 10 hektarų skirti maistui ir tik maistui. Čia nėra prekių, kurios nebūtų susijusios su maistu. Šia prasme „Eataly World“ tinklo naujasis kūrinys yra unikalus: 8 maisto fabrikai, 40 restoranų, 6 didaktinės auditorijos, 6 multimedijų „karuselės“, maisto teatras, maisto knygynas, 300 kambarių viešbutis, 3000 darbo vietų, 6 milijonai lankytojų per metus.

AFP/„Scanpix“ nuotr./Italijoje atidaromas „gurmanų Disneilendas“
AFP/„Scanpix“ nuotr./Italijoje atidaromas „gurmanų Disneilendas“

Ši gastronomijos šventovė Bolonijos priemiestyje išdygo per 4 metus. 40 elitinio maisto prekybos centrų Japonijoje, JAV, Didžiojoje Britanijoje, Rusijoje, Danijoje, Prancūzijoje, Švedijoje, Jungtiniuose Arabų Emyratuose valdantis „Eataly Word“ tinklo kūrėjas Oscar Farinetti neslepia, kiek kainavo naujausias jo kūrinys: 120 milijonų eurų.

Kam prekybos centrui paršeliai?

Paršeliai – gyvi ir jie linksmai kriuksi pozuodami fotoreporteriams. Karvės baubia. Avys bliauna. Vištos kudakuoja, žąsys gagena. Kam reikia viso šito zoologijos sodo?

AFP/„Scanpix“ nuotr./Italijoje atidaromas „gurmanų Disneilendas“
AFP/„Scanpix“ nuotr./Italijoje atidaromas „gurmanų Disneilendas“

Klausimas logiškas, nes iki šiol tokių dalykų net pačiuose moderniausiuose prekybos centruose nėra buvę. O FICO yra: 200 naminių gyvulių ir paukščių. Jie ganosi 2 hektarų ploto ganyklose ir tvartuose, kurie įrengti po tuo pačiu prekybos centro stogu.

„Mūsų tikslas – ne tik parduoti maistą, bet ir paaiškinti, parodyti, kaip gimsta maistas. Norime, kad FICO klientas matytų maisto transformacijos procesą“, – aiškina žurnalistams poros valandų ekskursiją surengusi prekybos tinklo atstovė. Čia nėra šiaip karvių. Yra būtent tos karvės, kurių melžtas pienas čia pat, gretimai įrengtoje sūrinėje prekybos centro lankytojų akyse virsta mocarela.

„Scanpix“/AP nuotr./Italijoje atidaromas „gurmanų Disneilendas“
„Scanpix“/AP nuotr./Italijoje atidaromas „gurmanų Disneilendas“

Beje, ką reiškia prekybos centro pavadinimas FICO? Tai trijų itališkų žodžių santrumpa: Fabbrica Italiana Contadina – Italijos ūkininkų fabrikas. Arba kita reikšmė – „fico“ – mielas, žavus, smagus. Atėjęs į FICO pirkti alyvuogių aliejaus ir makaronų išeisi pamatęs, kaip buvo čia iš tik ką, vėlgi – čia, vietoje surinktų alyvuogių išspaustas aliejus, kaip iš miltų ir vandens per bronzines formas perleidžiama tešla virsta spagečiais.

AFP/„Scanpix“ nuotr./Italijoje atidaromas „gurmanų Disneilendas“
AFP/„Scanpix“ nuotr./Italijoje atidaromas „gurmanų Disneilendas“

Visi maisto mikrofabrikėliai yra toje pačioje prekybinėje erdvėje, jie atskirti skaidraus stiklo pertvaromis, kad pirkėjas galėtų stebėti, kaip gaminami sūriai, dešros, kalėdiniai pyragai, karamelės ir kiti skanėstai. „Mūsų idėja yra ši: maisto kelionė vienoje vietoje jūsų akyse – nuo lauko iki šakutės“, – aiškina O.Farinetti.

Technologijos ir žvilgsnis į ateitį

Galbūt todėl kai kurie užsienio žurnalistai ir maisto blogeriai FICO išsyk pakrikštijo maisto disneilendu.

„Kodėl gi ne? Disneilendas iki šiol puikiai veikia, skirtumas tik tas, kad amerikiečiai turi vieną personažą – peliuką Mikį, žymiai mažiau negu mes“, – spaudos konferencijoje gyrėsi kuklumu negarsėjantis „Eataly World“ kūrėjas Oscar Farinetti. Ir čia pat iškilmingai pasižada: „Kaip padidinti į Italiją atvykstančių užsienio turistų skaičių nuo 50 milijonų iki 100 milijonų? Mes tai padarysime!“ Greta pono Oscaro sėdintis Italijos nacionalinės turizmo agentūros ENIT vadovas Gianni Bastianelli palaimingai šypsosi.

Ką dar be karvių glostymo galima nuveikti FICO? Šio prekybos centro klientams apsipirkti arba šiaip pasidairyti siūloma ne pėsčiomis, o triračiais. Dėl visa ko – jeigu vis tik užeitų noras pirkti šiose simpatiškose transporto priemonėse įtaisyti du krepšiai pirkiniams. Architekto Thomas Bartoli projektas yra horizontalus vieno aukšto statinys, kuriame nėra nei laiptų, nei liftų.

AFP/„Scanpix“ nuotr./Italijoje atidaromas „gurmanų Disneilendas“
AFP/„Scanpix“ nuotr./Italijoje atidaromas „gurmanų Disneilendas“

Už pasivažinėjimą triračiu ir apskritai už įėjimą į FICO mokėti nereikia nieko. Nemokamos ir maisto multimedijų karuselės. Specialūs kompiuteriais „sustiprintos realybės“ efektai nepadarytų gėdos EXPO parodai. Jų iš viso yra šešios, kiekviena skirta kuriai nors maisto temai: ugnis, jūra, žemė, alyvuogių aliejus, vynas.

15min žurnalistas užsuko į „Ateitį“, ją sukūrė Bostono MIT – geriausio pasaulyje universiteto specialistas Carlo Ratti.

Taigi, kokia mūsų maisto ateitis? Atsakymas – hidroponinis ūkis ir augalai užaugę be saulės ir be žemės. Ateini į „Ateitį“, tau duoda indelį vilnos ir vieną gražgarstės sėklą. Įstatai indelį į stovą su kodu, išmanųjį telefoną praturtini specialia programėle ir pirmyn: kiekvieną dieną prisijungęs prie „Ateities“ serverio gali stebėti, kaip auga tavo gražgarstė. Be saulės ir be žemės. Po dvidešimties dienų gauni žinutę – gali atvažiuoti ir nusiskinti.

Beprotiška maisto įvairovė

Centrinis ėjimas į FICO papuoštas šviežiais obuoliais. Jų daug ir jais įrėminta viena svarbiausių „Eataly World“ idėjų: „Europoje yra iš viso 1200 obuolių veislių, 1000 auga Italijoje, likusios 200 – kitose Europos šalyse. Būtent todėl mes sukūrėme FICO“.

Didžiausiame pasaulyje maisto parke yra visko, ko gali norėti išrankiausias pasaulio gurmė. Bet su tam tikromis išlygomis: čia parduodami tik itališki maisto produktai (tiesa, škotiškas viskis, norvegiškos lašišos, Havanos cigarai, atrodo, čia irgi bus parduodami), tik itin aukštos kokybės, tik tie, kurių kilmė ir atsekamumas yra garantuotas, ir tik garsių gamintojų.

AFP/„Scanpix“ nuotr./Italijoje atidaromas „gurmanų Disneilendas“
AFP/„Scanpix“ nuotr./Italijoje atidaromas „gurmanų Disneilendas“

FICO yra Italijos regioninės gastronomijos koncentratas: Sicilijos konditerija, Neapolio picų menas, Parmos kumpiai ir sūriai, Pjemonto ir Umbrijos trumai, Ligūrijos alyvuogių aliejus.

Tiesa, Bolonijos miesto meras Virginio Merola savaip patikslino FICO žinią pasauliui. Pasirodo, tai yra šiokia tokia „vendetta“, kerštas. Kerštas už ką? Už spagečius „alla bolognese“, kuriuos valgo visas pasaulis, nors Bolonijoje tokie neegzistuoja.

Išrankūs valgytojai turės nemažai pasirinkimo galimybių maisto parko restoranuose. Tarkime, „Teatro della carne“ – mėsos teatras, kuriame lankytojas galės tapti restorano šefu. Arba trumų ragavimas pas „Urbani“. Arba vyno rekordas enotekoje: ne prestižinių etikečių skaičiaus, o taurėmis pilstomo vyno rekordas – iš viso šimtas pasirinkimo galimybių.

AFP/„Scanpix“ nuotr./Italijoje atidaromas „gurmanų Disneilendas“
AFP/„Scanpix“ nuotr./Italijoje atidaromas „gurmanų Disneilendas“

Bet FICO yra ta vieta, kur galima ir nieko nepirkti, niekur nevalgyti. Čia galima mokytis. Gastronominės edukacijos programos italų ir anglų kalbomis kainuoja 20 eurų ir keičiasi kiekvieną dieną: neapolietiškų picų kepimo kursai, raviolių gamybos paslaptys, Sicilijos saldumynų pamoka ir t.t. Dėstytojai – žinomi restoranų šefai, konditeriai, someljė.

Išėjimas iš didžiausio pasaulyje maisto parko – kaip įprastame prekybos centre: pro kasos vartelius. Paskutinė gastronominės propagandos porcija surašyta ant suvenyrinės prijuostės: „Gyvenimas yra pernelyg trumpas, kad blogai valgytume ir gertume“.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų