„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

★★★★★ /20-ies metų proga: kompiuterinių žaidimų klasikos „Beyond Good & Evil“ apžvalga

Šį kartą pakalbėsime apie tikrai pelnytai vienu iš geriausių žaidimų tituluojamą „Beyond Good & Evil“. Nusprendėme nupūsti dulkes nuo šio žaidimo todėl, kad jis pirmą kartą pasirodė 2003-ais metais, o tai reiškia, kad šiemet „Beyond Good & Evil“ iškilmingai švenčia savo 20-ies metų sukaktį. Šia proga pakalbėsime apie du dalykus: patį žaidimą ir kuo jis buvo bei tebėra ypatingas ir apie ilgą jo potencialaus tęsinio istoriją. Tęsinio, kuris, kaip žinia, taip ir neišvydo monitorių ar televizorių šviesos.
„Beyond Good & Evil“ kompiuterinis žaidimas
„Beyond Good & Evil“ kompiuterinis žaidimas / V.Lukaševičiaus nuotr.

Taigi, kuo toks išskirtinis yra „Beyond Good & Evil“ ir kodėl apie jį verta kalbėti net po 20-ies metų? Pirmiausiai, tai labai retas atvejis, kai žaidimų kūrėjai sugeba viename žaidime pateikti labai daug skirtingų sumanymų, mechanikų, siužeto elementų ir viskas sklandžiai pavyksta.

Galima sakyti, kad „Beyond Good & Evil“ yra veiksmo, sėlinimo, lenktynių, muštynių, siaubo ir net kosmoso tyrinėjimo žaidimas. Visi elementai čia sėkmingai sutalpinti, visų jų panaudota saikingai, nepersūdant bendro žaismo ir viskas padaryta taip, kad šį žaidimą sunku palyginti su kuriuo nors kitu.

Konspiracinės teorijos ir ateiviai

Istorija prasideda nuo scenos, kai pagrindinė mūsų veikėja, žaliaakė reporterė Jade, mėgaujasi ramybės akimirkomis prieš pat audrą – netikėtai prasidėjusią ateivių invaziją. Visas siužetas ima akimirksniu rutuliotis, o mes sužinome, kad be ateivių invazijos, apie kurią mažai kas žinoma, Hillys pasaulyje yra ir korumpuota valdžia bei militarizuotos tvarkdarių pajėgos.

V.Lukaševičiaus nuotr./„Beyond Good & Evil“ kompiuterinis žaidimas
V.Lukaševičiaus nuotr./„Beyond Good & Evil“ kompiuterinis žaidimas

Jade įtaria, kad konspiracijos teorijos, sklandančios ore, gali būti tikros, todėl pradeda po truputį kastis prie esmės pasaulyje, kuriame veikia tiek žmonės, tiek kalbantys gyvūnai, tiek įvairūs ateiviai.

Reikia išskirti, kad siužetas žaidime yra įdomus ne tik pasauliu ar atskirais sprendimais, bet ir netikėtais istorijos posūkiais, kurie nutinka tada, kai jų mažiausiai tikiesi.

Gaila nebent to, kad „Beyond Good & Evil“, kaip planavo žaidimo sumanytojas ir kūrėjas Michel Ancel, turėjo būti pirmoji unikalios trilogijos dalis, bet dabar jau taip ir nebesužinosime, kas sukosi jo galvoje ar kaip būtų atrodęs pilnas trijų dalių nuotykis.

Kuo žaidimas visus sužavėjo?

Dalykas, kuris net šiandien žaidžiant „Beyond Good & Evil“ iš karto krenta į akis bei ausis – jo įgarsinimas ir vaidyba. Visi personažai, sutinkami žaidime, įsimena ir palieka įspūdį.

Pavyzdžiui, pagrindinė veikėja Jade yra nenuspėjama, ryškių bruožų, priima netikėtus sprendimus, o jos ilgametis bendražygis paršas Pey‘j – užsispyręs, stačiokiškas, bet pakankamai paslaptingas, kad neatskleistų visų kortų.

Tikrai įsimena veikėjų įgarsinimas bei tarpusavio dialogai. Žaidžiant ir klausant atrodo, kad dabar tokia kokybė, kokia girdima šiame žaidime, pasitaiko retai arba tiesiog „Beyond Good & Evil“ buvo toks išskirtinis ir geras.

V.Lukaševičiaus nuotr./„Beyond Good & Evil“ kompiuterinis žaidimas
V.Lukaševičiaus nuotr./„Beyond Good & Evil“ kompiuterinis žaidimas

Kaip jau minėta, šiame žaidime yra gausu įdomių ir iš pirmo žvilgsnio tarpusavyje nieko bendro neturinčių mechanikų. Vertinant bendrai, tai yra gana platus veiksmo nuotykių žaidimas, kuriame mes kovosime artimojoje kovoje su Jade lazda, sėlinsime pro lazerius ar šarvuotus priešus slaptose bazėse bei vairuosime, o vėliau ir pilotuosime unikalią transporto priemonę.

Visą tai darysime nors šių dienų standartais ir nedideliame, bet 2003-ais metais tikrai pakankamame atvirame Hillys pasaulyje. Stebėtina, kaip kūrėjai sugebėjo į žaidimo pasaulį įdėti ir netikėtų slaptaviečių, įvairių mini žaidimų ar gana laisvai tyrinėjamą miesto dalį su siauromis gatvelėmis ir baru.

Kadangi šis žaidimas yra ir nuotykių žanro, bet ta ankstesne, o ne šiuolaikine prasme, būtent ši dalis yra itin išbaigta. Be pagrindinės siužeto linijos, čia bus bent kelios skirtingos valiutos. Viena – milžiniški perlai, už kuriuos gausime savo transporto priemonės patobulinimus. Kita valiuta – kreditai, už kuriuos apsipirksime gana dažnuose kioskuose.

Dar įdomiau tai, kad „Beyond Good & Evil“ kūrėjai vieni pirmųjų žaidimuose integravo fotografavimo mechaniką. Čia Jade turės fotografuoti sutinkamus keistesnius gyvius ir, nusiųsdama nuotraukas suinteresuotiems asmenins, gaus už jas kreditų. Taigi, toks gyvūnų ieškojimas aplinkoje ir fotografavimas tampa atskiru bei labai įtraukiančiu žaidimo elementu.

Žaidimas, kuris nei kiek nepaseno

Dar vienas žaidimo išskirtinumas – jo įvairovė ne tik žaismo, bet ir priešų prasme. Priešai yra nuolat rotuojami ir tai vyksta taip greitai, kad net nespėjame susimąstyti apie tai, ar jie kartojasi. Kartu su kintančiais priešais mes turėsime ir nuolat keisti savo kovų taktiką.

VIDEO: SENI GERI | Beyond Good & Evil (trilogija, kurios nebuvo)

Vienus turėsime tiesiogiai pulti naudodamiesi Jade pagaliu, kovoje su kitais mums reikės bendražygių pagalbos. Panašiai bus ir su lygių bosais: visi jie įvairūs, kiekvienas naudos savo atakas bei prie visų turėsime prisitaikyti bei pergalvoti kovos strategiją.

Galima teigti, kad tai – vienas tų žaidimų, kurie tiesiog visapusiškai apgalvoti ir jis vienodai gerai žaidžiasi tiek senais laikais, tiek ir šiandien, prabėgus dvidešimt metų. Smagu, kad žaidime yra net iki šiol įtraukių galvosūkių – kai kurie bus įkandami iš pirmo karto, o kai kurie pareikalaus daugiau pastangų.

Tenka pastebėti, kad šiandien žaidimuose galvosūkiai yra pasikeitę, dažnai ir palengvėję, tad „Beyond Good & Evil“ suteikia ir pasiilgtą smegenų mankštelę.

Galiausiai – žaidimo grafika ir garsinė pusė.

V.Lukaševičiaus nuotr./„Beyond Good & Evil“ kompiuterinis žaidimas
V.Lukaševičiaus nuotr./„Beyond Good & Evil“ kompiuterinis žaidimas

Veikėjų įgarsinimas jau gavo savo liaupsių dozę, o muzikinis fonas bei garsai taip pat spinduliuoja kokybę. Žaidžiant galima pajausti, kad žaidžiame kažką iš senesnių laikų, kai buvo kitaip žiūrima į kokybę arba ji buvo pasiekiama sunkesnėmis sąlygomis ir su daugiau pastangų.

Stebina ir žaidimo vizuali pusė: „Beyond Good & Evil“ yra tokios stilistikos, kuri sunkiau pasiduoda laikui, todėl tiek veikėjų modeliai, tiek pasaulis net ir šiandien atrodo pakankamai gerai. Galima pasakyti, kad šis žaidimas paseno gražiai.

Pats stilius yra animacinis, bet turi užtektinai išskirtinumo – jis tamsesnis, nebanalus bei kitoniškas. Toks, kad žaidžiant norisi ir daugiau žaidimų šioje stilistikoje, bet tai, deja, geriausiu atveju jau tik svajonės.

Liūdnos žinios laukiantiems tęsinio

Su šia gaida ir priėjome prie mažiau malonios šio teksto dalies. Tiksliau – labai apmaudžios dalies, nes pakalbėję apie vieną geriausių kompiuterinių žaidimų, dabar kalbėsime apie tai, kaip studija „Ubisoft“, būdami tokie žinomi ir sėkmingi, per 20 metų taip ir nesugebėjo vienam geriausių žaidimų sukurti tęsinio. Ir, panašu, niekada nebesukurs, o jei ir sukurs, jis beveik niekuo nebeprimins pirmojo „Beyond Good & Evil“.

Kaip tai nutiko? Na, pirmiausiai pirmasis žaidimas nebuvo toks komerciškai sėkmingas, kokio, tikriausiai, tikėjosi leidėjai, bet jis ir pasirodė tokiu laiku, kai iš visų pusių spaudė geriausių 2003-ų metų konkurencija, įskaitant garsias bei tuo metu jau labai populiarias žaidimų serijas, pavyzdžiui, „Need for Speed“.

V.Lukaševičiaus nuotr./„Beyond Good & Evil“ kompiuterinis žaidimas
V.Lukaševičiaus nuotr./„Beyond Good & Evil“ kompiuterinis žaidimas

Nepaisant to, „Beyond Good & Evil“ populiarumas po truputį ėmė augti, žaidėjų ratas plėstis, o kūrėjams ir Michel Ancel tai atrišo rankas planuoti tęsinį.

Žinoma, tai užtruko, bet visų netikėtumui 2008-aisiais pasirodė pristatomasis filmukas, kuriame aiškiai matyti pirmojo žaidimo pagrindiniai veikėjai ir tuo metu labai įspūdinga paties filmuko kokybė.

Kūrėjai nerodė jokio žaismo, bet pats pristatomasis vaizdo įrašas sukėlė daug teigiamų emocijų, pirmosios dalies gerbėjai visame pasaulyje džiaugėsi ir nekantravo. Deja, tai buvo viskas. Po šio pristatymo stojo kapų tyla ir niekas nežinojo, kaip sekasi kūrimo procesas, kokios naujienos.

Ši tyla truko beveik dešimtmetį, kol 2016-aisiais metais „Beyond Good & Evil 2“ pristatė... dar kartą. Kažkas puolė kasytis pakaušį, kažkas galvojo, kad pagaliau sužinos kažką naujo po tokios tylos, bet tai kas įvyko 2017-aisiais nustebino visus. O įvyko dar vienas antrosios dalies pristatymas su Michel Ancel ant scenos, bet žaidimas buvo neatpažįstamas.

V.Lukaševičiaus nuotr./„Beyond Good & Evil“ kompiuterinis žaidimas
V.Lukaševičiaus nuotr./„Beyond Good & Evil“ kompiuterinis žaidimas

Žaidimo tėvas pripažino, kad ta versija, kurią kūrėjai rodė visiems 2008-aisiais jau seniai neegzistuoja, o naujasis žaidimas – visiškai kitokios koncepcijos. Dabar tai turėjo būti pirmojo „Beyond Good & Evil“ priešistorė, pasakojanti apie kosmoso piratus, veikiančius mieste, iš pažiūros įkvėptame Indijos kultūros.

Jade šiame žaidime taip pat turėjo būti tik, kiek pavyko suprasti iš to meto pristatymų, labiau kaip blogietė arba antagonistė. Ar tai turėjo logikos žinant, kad ši dalis turėjo būti pirmtako priešistorė? Kas žino.

Liūdnas epilogas

Vėliau kūrėjai ėmė rodyti vis daugiau turinio, susijusio su naujuoju „Beyond Good & Evil 2“. Buvo išleisti net pakankamai ilgi realaus žaismo pristatymai. Žinoma, tai buvo taip toli nuo pirmosios dalies, kad šių žaidimų net nebūtum galėjęs pavadint susijusiais tarpusavyje, bet vis tiek buvo smagu, kad kūrėjai iš tiesų pagaliau kūrė ir plėtojo naująją „Beyond Good & Evil“ dalį.

Kūrėjai savo pristatymuose ir dienoraščiuose gyrėsi, kad žaidimas leis nevaržomai išskristi erdvėlaiviu į atvirą kosmosą, kad šie perėjimai bus sklandūs ir revoliucingi. Viskas skambėjo įspūdingai, bet, panašu, jog net ir šio, visiškai pakeisto žaidimo niekada neteks išbandyti. Kūrėjų dienoraščiai darėsi vis retesni, o pirmojo žaidimo gerbėjai ir vėl pradėjo jausti nerimą.

V.Lukaševičiaus nuotr./„Beyond Good & Evil“ kompiuterinis žaidimas
V.Lukaševičiaus nuotr./„Beyond Good & Evil“ kompiuterinis žaidimas

Viską dar labiau pastiprino tai, kad 2020-ais studiją paliko „Beyond Good & Evil“ kūrėjas ir sumanytojas Michel Ancel, tad kad ir kas šiuo metu žaidimą kuria ar dirba prie jo – šis projektas vis tiek jau nebebus tai, kas turėjo būti.

Dar keistesnis yra faktas, kad „Ubisoft“ dar šių metų pradžioje pareiškė, kad „Beyond Good & Evil 2“ kūrimas nėra nutrauktas, bet pats žaidimas yra ankstyvojoje kūrimo stadijoje.

Ar neskamba keistai? 20 metų kuriamas ar bent planuojamas žaidimas vis dar yra ankstyvojoje kūrimo stadijoje. Galbūt šioje stadijoje yra dar viena, jau trečioji, vėl perdaryta, pergalvota potencialaus tęsinio versija?

V.Lukaševičiaus nuotr./„Beyond Good & Evil“ kompiuterinis žaidimas
V.Lukaševičiaus nuotr./„Beyond Good & Evil“ kompiuterinis žaidimas

Kol kas – nežinia, bet ir liūdna, kad savo 20 metų sukaktį vienas geriausių kompiuterinių žaidimų pasitinka tokios absurdiškos situacijos fone. Tęsinys kaip ir kuriamas, bet apie jį niekas neaišku.

Vertindami tai, koks buvo pirmasis „Beyond Good & Evil“ ir norėdami bent iš savo pusės paminėti jo sukaktį, mes skiriame šiam žaidimui aukščiausią įvertinimą ir linkime visiems nežaidusiems – išbandyti, o žaidusiems – prisiminti bei paminėti geru žodžiu.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs