Naujausiame „KPMG International“ debesų kompiuterijos paslaugų tiekėjų tyrime „2012 Cloud Providers Global Survey“ pabrėžiama, kad IT paslaugų tiekėjai tikisi per dvejus metus beveik dvigubai išauginti pajamų dalį, gaunamą iš debesų kompiuterijos sprendimų. Tačiau didžiausia kliūtis – verslui reikia tvirtų įrodymų, kad debesų kompiuterija išties padeda mažinti verslo sąnaudas.
Apklaustų debesų paslaugų tiekėjų nuomone, per artimiausius dvejus metus pajamas iš verslo klientų migracijos labiausiai augins didelius duomenų kiekius naudojančių sprendimų (pvz., verslo duomenų analizė, turinio valdymas, klientų aptarnavimas, gamybos valdymas) perkėlimas į „debesis“. Tikimasi, kad esminis lūžis įvyks nepaisant to, kad dar nemažai įmonių abejoja dėl „debesyje“ laikomų duomenų saugumo bei debesų kompiuterijos galimybių sumažinti įmonės sąnaudas.
„Akivaizdu, kad debesų kompiuterijos rinkoje šiuo metu pasiektas lūžio taškas, kai vartotojai vis labiau įpranta prie dabartinių debesų kompiuterijos paslaugų patogumo ir įvairovės. Ši pasaulinė tendencija akivaizdi ir Lietuvoje – į debesų kompiuterijos sprendimus drąsiau investuoja privatus verslas, tačiau matome ir pirmuosius viešojo sektoriaus bandymus. Pavyzdžiui, šiemet savo IT ūkį į „debesį“ perkėlė Jonavos rajono savivaldybė, o netolimoje ateityje tokių pavyzdžių bus daugiau“, – teigė Povilas Akstinas, „KPMG Baltics“ Verslo sandorių sudarymo ir restruktūrizavimo skyriaus vadovas.
Akivaizdu, kad debesų kompiuterijos rinkoje šiuo metu pasiektas lūžio taškas, kai vartotojai vis labiau įpranta prie dabartinių debesų kompiuterijos paslaugų patogumo ir įvairovės, – teigė P.Akstinas.
Beveik 60 proc. debesų kompiuterijos paslaugų tiekėjų sutiko, kad sąnaudų mažinimas verslui yra pagrindinė priežastis perkelti savo paslaugas į „debesis“, tačiau beveik 40 proc. apklaustųjų teigė susiduriantys su sunkumais, kai klientams reikia įrodyti, kad sąnaudos mažės ženkliai.
Tyrimas parodė, kad verslo klientai vis dažniau renkasi debesų kompiuteriją dėl strateginių priežasčių, todėl poreikis sklaidyti abejones dėl sąnaudų mažėjimo pagrįstumo yra tik vienas iš iššūkių. Būtinybė įrodyti sąnaudų mažėjimą (38 proc.) išlieka svarbiausiu iššūkių tiekėjams, tačiau jiems taip pat aktualu kurti naują, nuo paslaugų vartojimo priklausančią kainodarą (31 proc.) ir padėti klientams plėtoti realius verslo projektus, kurie kurtų poreikį pereiti prie debesų kompiuterijos (27 proc.).
Kas rūpi debesų kompiuterijos vartotojams?
Tyrimo rezultatai parodė, kad vis dar neperėję prie debesų kompiuterijos verslo klientai pirmiausia bijo prarasti duomenų kontrolę. Dar 39 proc. minėjo, kad klientai išsako abejones dėl galimo duomenų praradimo ir dėl jų privatumo. 57 proc. teikėjų teigė, kad, siekdami išsklaidyti vartotojų baimes dėl duomenų saugumo, jie griežtina priėjimą prie duomenų ir taiko sudėtingesnius duomenų šifravimo programinius sprendimus.
Tyrimo duomenimis, šie nuolatiniai iššūkiai rodo, kad rinkoje vis dažniau bus pasirašomi susitarimai dėl paslaugos lygmens (angl. Service Level Agreement, SLA), kurie griežčiau apibrėžia įsipareigojimus ir atsakomybę. Šiuo metu SLA taiko 59 proc. debesų kompiuterijos paslaugų teikėjų, tačiau 68 proc. per artimiausius metus įtrauks naujus įsipareigojimus dėl atsakomybės. 82 proc. apklausos dalyvių sutiko, kad atsakomybė dėl duomenų saugumo bus pagrindinė ir vienintelė priežastis pasirašyti tokius susitarimus.
Kaip plėtojasi debesų kompiuterija?
Du trečdaliai debesų kompiuterijos paslaugų teikėjų teigė, kad jie aktyviausiai dirba „programinės įrangos kaip paslaugos“ (SaaS) segmente bei tikisi, kad tokio tipo paslaugos jiems bus svarbiausios ir per artimiausius du metus. Taip pat laukiama, kad artimiausioje ateityje sparčiausiai augs „platformos kaip paslaugos“ (PaaS) ir „infrastruktūros kaip paslaugos” (IaaS) segmentai.
„Artimiausi dveji metai bus sudėtingi ir pilni iššūkių – klientai vis dažniau į „debesis“ perkels pagrindines sistemas ir ypatingos svarbos IT infrastruktūrą. Todėl iš debesų kompiuterijos paslaugų tiekėjų bus prašoma ar net reikalaujama tapti strateginiais daugelio sričių konsultantais ir vadovais, – teigė Tomas Lamoureuxas, „KPMG“ Technologijų sektoriaus pasaulinis Konsultacijų vadovas. – Ribos, skiriančios skirtingo tipo debesų kompiuterijos paslaugas, tampa vis mažiau aiškios ir svarbios, o klientai nori geriau suvokti, kokią universalią vertę jiems kuria debesų kompiuterija ir kokios plačios yra jos galimybės.“
Iššūkis – padėti suprasti debesų kompiuteriją
Pusė tyrimo dalyvių teigė, kad šiandienos verslo vartotojai yra pakankamai gerai informuoti apie debesų kompiuteriją. Tačiau beveik ketvirtadalis manė, kad klientams būtina geriau išaiškinti pagrindinius debesų kompiuterijos paslaugų aspektus: saugumą, kainodarą, realias sąnaudas ir galimybes debesų kompiuterijos paslaugas integruoti į esamą įmonių IT infrastruktūrą. Be to, beveik ketvirtadalis apklaustųjų teigė, kad klientams reikia daugiau informacijos apie taikomas sutartis (pvz., susitarimus dėl paslaugos lygmens).
Dabartinis nežinojimo ar nesupratimo lygis paaiškina tendenciją, kad diegdami debesų kompiuterijos sprendimus verslo klientai samdo ir papildomus konsultantus. 60 proc. paslaugų teikėjų teigė, kad įsigyjant ar diegiant sprendimus dalyvavo ir trečiųjų šalių atstovai, o 40 proc. sakė, kad trečiosios šalys buvo įtrauktos kuriant verslo strategijas. Konsultantai taip pat dalyvauja diegiant technologijas (56 proc. atvejų), transformuojant verslo modelį (45 proc.) ar konsultuoja dėl duomenų saugumo (41 proc. atvejų).
Tiekėjai stiprina ekspertiškumą
Susidurdami su vis didėjančiais klientų reikalavimais teikti sudėtingesnes paslaugas ir padėti ne vien su technologijų, bet ir verslo sprendimais, debesų kompiuterijos paslaugų tiekėjai intensyviai investuoja į ekspertiškumo didinimą.
Įdomu tai, kad daugiau nei trečdalis debesų kompiuterijos paslaugų teikėjų teigė jaučiantys poreikį nuolatos apmokyti savo pardavimų padalinio darbuotojus dėl naujų debesų kompiuterijos galimybių. Beveik pusė teikėjų sakė, kad jie ketina ieškoti verslo partnerių (48 proc.) ar kurti padalinius (47 proc.) tam, kad verslo klientams galėtų teikti strateginio lygio konsultacijas ir paslaugas.