„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Degalai iš teršalų? Mokslininkai išmoko paversti CO₂ reaktyviniu kuru

Anglies dvideginis (CO₂) dažnai minimas kaip viena iš didžiausių transporto ir pramonės aplinkosaugos problemų. Tai - šiltnamio efektą sukeliančios dujos, stipriai prisidedančios prie klimato kaitos ir žmonių sveikatai nedarančios gero. O gal tai - kuras? Mokslininkai jau žino kaip paversti CO₂ reaktyviniais degalais, kuriuos galėtų naudoti lėktuvai.
Anglies dioksidas CO2
Anglies dioksidas CO2 / 123rf.com nuotr.

Iš tikrųjų anglies dvideginis nėra toks jau tolimas degalams, chemijoje vadinamiems angliavandeniliais. Ir kaip paversti vieną kitu mokslininkai žino jau seniai. Bet kaip paversti CO₂ degalais, kokius iš tikrųjų būtų galima ekonomiškai ir ekologiškai gaminti, žmonės mokosi tik dabar.

Norint paversti CO₂ angliavandeniliu reikia naudoti katalizatorių. Ankstesni metodai tam naudojo kobaltą, kuris yra retas ir brangus. Be to, tas procesas apimdavo keletą žingsnių, nebuvo labai švarus ar efektyvus. Tačiau dabar mokslininkai mano, kad CO₂ degalais galėtų virsti vieno žingsnio proceso metu naudojant geležies katalizatorius.

Na, žinoma, tie milteliai savo sudėtyje turi ne tik geležies. Ten yra ir mangano, kalio, ir kitų elementų. Tačiau mokslininkai šį katalizatorių laiko geležies, nes būtent jos ten daugiausia. Ir nors šis procesas yra sąlyginai sudėtingas, apibūdinti jį galima trumpai.

Į specialią kamerą įleidžiamas anglies dvideginis ir vandenilis. Tuomet ten beriamas katalizatorius, kuris paskatina anglį iš CO₂ pereiti prie vandenilio, taip formuojant angliavandenilius. Laisvi deguonies atomai irgi susiranda vandenilio, taip suformuodami vandenį. Paprasta? Na, ne visai.

Norint, kad ši reakcija vyktų patikimai, reikia įdėti šiek tiek pastangų ir energijos. Reakcijos kameros temperatūra turi pasiekti 300°C temperatūrą, o slėgis – maždaug 10 barų. Oksfordo universiteto mokslininkai per 20 valandų konvertavo 38 proc. kameroje buvusio anglies dvideginio. 48 proc. naujai susidariusių medžiagų buvo angliavandeniliai, kuriuos būtų galima naudoti kaip degalus. Likę produktai – etenas bei propilenas, kuriuos būtų galima naudoti plastikų gamybai, ir vanduo.

Ši technologija, žinoma, yra geros naujienos, nors jos tobulinimas dar gali padėti pagerinti efektyvumą. CO₂ konvertavimas galėtų išspręsti ne vieną problemą. Šią technologiją būtų galima suporuoti su CO₂ sugėrimo iš atmosferos technologijomis, taip išsprendžiant CO₂ saugojimo (laidojimo) klausimą. Tuo tarpu aviacijai tai padėtų priartėti prie CO₂ neutralumo.

Šiuo metu aviacija yra atsakinga už maždaug 12 proc. transporto išskiriamo CO₂. Baterijos lėktuvams yra per didelės ir per sunkios, vandenilio technologijos juda per lėtai, o ir dabar gaminami lėktuvai dar turės skraidyti mažiausiai porą dešimtmečių. Degalų gamyba iš CO₂ paverstų dabartinius lėktuvus ekologiškesniais.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs