Metinė prenumerata tik 6,99 Eur. Juodai geras pasiūlymas
Išbandyti

Dešimtadalis lietuvių muziką, filmus ir knygas dažniausiai siunčiasi nelegaliai

Daugiau nei dešimtadalis lietuvių muziką, filmus, elektronines knygas ir kitą intelektinę nuosavybę dažniausiai įsigyja nelegaliai, rodo ketvirtadienį Kultūros ministerijoje pristatytas tyrimas.
Piratavimas internete
Piratavimas internete / 123rf nuotr.

Bendrovės „Spinter tyrimai“ atliktos apklausos metu 3 proc. lietuvių pripažino, jog muziką ir filmus visada gauna tik nelegaliai, dar 9 proc. teigė, kad tai daro „dažniausiai“. Paprastai kūriniai parsisiunčiami iš interneto arba kopijuojami iš draugų.

40 proc. apklausos dalyvių nurodė naudojantys tik legaliai, 18 proc. – dažniausiai legaliai įsigytus kūrinius, ketvirtadalis visų respondentų nurodė kūrinių įsigijimui naudojantys tiek legalius, tiek nelegalius būdus.

Taip pat du trečdaliai apklaustųjų tvirtino, kad jiems yra labai svarbu arba svarbu naudoti legalią intelektinę nuosavybę. Kad tai neaktualu, nurodė trečdalis apklaustųjų.

Dažniausia vartotojai nurodė nelegaliai besisiunčiantys filmus (11 proc.), muziką (10 proc.), fotografijas, kompiuterinę įrangą bei kompiuterinius žaidimus (po 6 proc.).

AFP/„Scanpix“ nuotr./Internetas
AFP/„Scanpix“ nuotr./Internetas

Vagyste nelaiko

Tyrimą pristatydamas kultūros ministras Šarūnas Birutis pripažino, kad faktas, jog daugiau nei pusė respondentų nurodė besinaudojantys legalia produkcija, neturėtų būti pervertintas.

Daugiau nei dešimtadalis apklausos dalyvių taip pat nurodė manantys, kad atsisiuntus filmą ar muzikos kūrinį „niekas nenukenčia“, nėra atimamos pajamos iš kūrėjo arba šio veiksmo nelaikė vagyste.

„Atliktas tyrimas parodė, kad situacija nėra itin gera. Tai, kad 40 proc. pasakė, kad visuomet naudoja tik legaliais būdais įsigytą produktą, iš pirmo žvilgsnio atrodo geras rezultatas, tačiau situacija realiai yra blogesnė. Nes dalis žmonių, atsakydami į klausimus, be abejo, nenorėjo prisipažinti, kad naudojasi nelegaliai. Esminis dalykas, ką parodė tyrimas, tai, kad yra daug nesuprantančių, kas yra intelektinė nuosavybė“, – sakė jis.

Daugiau nei dešimtadalis apklausos dalyvių taip pat nurodė manantys, kad atsisiuntus filmą ar muzikos kūrinį „niekas nenukenčia“, nėra atimamos pajamos iš kūrėjo arba šio veiksmo nelaikė vagyste. Dažniausiai tokios nuomonės laikėsi 18-25 metų jaunuoliai, dažniau – vyrai.

A.Mamontovas: nesupranta tie, kurie nekuria

Luko Balandžio/Žmonės.lt nuotr./Andrius Mamontovas
Luko Balandžio/Žmonės.lt nuotr./Andrius Mamontovas

Tuo metu tiesiogiai su intelektinės nuosavybės vagystėmis susiduriantis muzikantas Andrius Mamontovas tvirtino, jog dažniausiai nelegalaus kūrinio parsisiuntimo vagyste nelaiko tie žmonės, kurie patys nieko nekuria bei nesupranta, kad, pavyzdžiui, negavus pajamų už albumą perspektyvus ir mėgstamas kūrėjas gali toliau nebevystyti savo kūrybos.

Tai yra tarybinės sistemos palikimas, kada pavogti dešrą iš mėsos kombinato buvo ne tik būtinybė, bet ir žingsnis prieš sistemą, – A.Mamontovas.

„Tai yra tarybinės sistemos palikimas, kada pavogti dešrą iš mėsos kombinato buvo ne tik būtinybė, bet ir žingsnis prieš sistemą. Bet laikai pasikeitė – kai dabar vagi, vagi ne iš sistemos, o iš žmonių, kurie kuria“, – sakė A.Mamontovas.

Anot jo, vienintelė efektyvi priemonė užkirsti kelią piratavimui ateityje gali būti švietimas. Jis pasiūlė, kad informacija apie intelektinę nuosavybę ir piratavimą būtų įtraukta į mokyklinę programą.

„Manau, kad tai turėtų būti įtraukta į mokyklos programą. Kad knygoje būtų skyrius šalia skyriaus apie Čiurlionį arba Bachą, kad vaikai turėtų išmokti ir atsiskaityti, kas tai yra intelektinė nuosavybė. Žiūrėdami į ateitį Jaunąją kartą turime šviesti šiais klausimais. Dabar man atrodo, kad jėgos yra nelygios“, – sakė jis.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos