Per ateinančius kelerius metus „Apple“, „Facebook“, „Google“, „Amazon“ kompanijos nukreips savo išteklius į keletą pasirinktų rinkų, pvz., mobiliųjų telefonų, planšetinių kompiuterių, socialinių tinklų, el. komercijos ir kt.
Kiekviena iš keturių bendrovių ne kartą rodė strateginį genialumą, taip visas kitas bendroves palikdama „dulkėse“.
Visi konkuruoja su visais
Dar ne taip seniai kiekvienos iš šių keturių bendrovių veiklą buvo galima įvardyti aiškiai ir suprantamai.
„Apple“ gamino elektroninius įrenginius, „Google“ buvo didžiausia paieškos sistema, „Amazon“ buvo elektroninės komercijos bendrovė, o „Facebook“ – socialinis tinklas. Dabar toks pasiskirstymas atrodo neįmanomas.
„Amazon“ įkūrėjas ir vadovas, Jeffas Bezosas, pirmasis rinkai ėmė siūlyti debesų kompiuterijos paslaugas. Dabar tarp jo prioritetinių plėtros krypčių yra skaitmeninės žiniasklaidos ir planšetinių kompiuterių rinkos.
Nuo 2008-ųjų iki 2010-ųjų kompanija padvigubino savo apyvartą iki 34 mlrd. JAV dolerių. Rinkos ekspertai tvirtina, kad iki 2015-ųjų bendrovės apyvarta pasieks 100 mlrd. JAV dolerių.
Pamenate, kai „Google“ tikslas buvo „sukurti katalogą, per kurį būtų galima rasti viso pasaulio informaciją“? Nors tada tai buvo ambicingas tikslas, dabar tai smulkmė.
Visai neseniai „Google“ paleido savo socialinį portalą „Google+“, kuris tiesiogiai konkuruoja su „Facebook“. Taip pat bendrovė paskelbė apie „Motorola Mobility“ pirkimą už 12,5 mlrd. JAV dolerių. Tai turėtų sustiprinti „Google“ pozicijas mobiliųjų telefonų rinkoje su „Apple“.
Sukurdama savo socialinį tinklą, „Google“ priverčia „Facebook“ savo išteklius skirti portalo atnaujinimui. Atsirado grupių kūrimo bei laiko juostos (angl. timeline) funkcijos. „Facebook“ vadovas Markas Zuckerbergas privalo atnaujinti savo sistemą, kad vartotojai neperbėgtų į „Google+“. Larry Page‘as puikiai tą žino. Kuo daugiau M.Zuckerbergas jaudinsis dėl „Google+“, tuo mažiau jam liks laiko sukurti savo paieškos sistemą, t.y. konkurentę „Google“.
Tuo tarpu „Facebook“, būdama pati jauniausia šio ketverto bendrovė, yra pats didžiausias socialinis tinklas pasaulyje. Jis pakeitė mūsų bendravimo būdą, pakeitė dalinimosi (angl. share) įpročius (kiekvieną dieną vartotojai įkelia 250 mln. nuotraukų).
Tačiau pati svarbiausia „Facebook“ funkcija yra mygtukai „Patinka“ (angl. „Like“). Milijonai pasaulio internetinių svetainių neturėjo kitos išeities, kaip tik įdėti šį įskiepį į savo svetaines – paprasčiausiai to reikalauja patys vartotojai.
Laukia daug pokyčių
Šios keturios bendrovės nemato jokių ribų. Nors iš prigimties tai technologijų bendrovės, tačiau be gėdos jausmo domisi ir mažmenine prekyba, reklama, leidyba, žiniasklaida. Net finansais.
Šių bendrovių lyderiai – J.Bezosas, Timas Cookas (kuris neseniai pakeitė Steve‘ą Jobsą), Markas Zuckerbergas, Larry Page‘as – žvelgia į verslo pasaulį ir bando įsivaizduoti, kaip dar galėtų jį pakeisti.
Galbūt naftos kompanija „ExxonMobil“ kurį laiką ir bus dar vertingiausia pasaulio bendrovė, bet ar galite įvardyti jos vadovą? Ar ieškote internete informacijos apie naujausią jų produktą?
Tol, kol keturios minėtos bendrovės ir toliau varžysis tarpusavyje, didžiausią naudą gaus vartotojai. Per ateinančius kelerius metus turėtų būti daugiau pokyčių negu jų būta per paskutinį dešimtmetį. Ir būtent todėl, skaitytojau, pateikiame jums šį išsamų straipsnį.
Vizija, paremta trimis idėjomis
„Amazon“, „Apple“, „Facebook“ ir „Google“ daug nekalba apie savo planus. „Paslaptis yra dalis to, ką parduodame“, – teigia „Apple“ vadovas T.Cookas.
Šis paslaptingumas tik dar labiau paskatina gandus ir kalbas apie tai, koks bus sekantis bendrovės žingsnis.
Nepaisant to galima susidaryti kiekvienos bendrovės strateginę viziją. Kiekvienos iš šių bendrovių vizija yra paremta trimis tarpusavyje susijusiomis idėjomis.
Visų pirma, kiekviena bendrovė turi tvirtas pozicijas „pasaulyje po asmeninių kompiuterių“ (angl. „post-PC world“), kaip kartą yra sakęs S.Jobsas.
Tai pasaulis, kuriame kasdienis gyvenimas yra susijęs ir priklausomas nuo išmaniųjų telefonų, planšetinių kompiuterių ir kitų mažų, mobilių bei patogių kompiuterių. Visos šios bendrovės labiau nei bet kurios kitos pasinaudojo mobilumo paplitimu.
Antra idėja yra paremta faktu, kad šie naujausi įrenginiai skatina vartojimą. Kiekviena iš šių bendrovių deda didžiules pastangas, kad savo kanalais galėtų jums parduoti knygas, muziką, filmus, žaidimus ir kt.
Bet vartojimas ne tik išaugs – jis taps patogesnis. Vos 199 dolerius kainuojantis „Amazon Kindle Fire“ nėra tiesiog patogesnė skaityklė. Naudojantis ja daug lengviau įsigyti kitus įvairius produktus, pradedant maistu šunims ir baigiant žoliapjove.
Visi šie reiškiniai sukuria didžiulį kiekį informacijos, kuria paremta trečioji idėja. Duomenys yra, tarytum, mamos pienas šioms kompanijoms.
Duomenys ne tik sukuria platformą reklamai (nuo kurios priklausoma „Google“ ir „Facebook“), tačiau taip pat suteikia įžvalgų apie tai, ką vartotojai gali norėti pirkti ateityje („Amazon“ ir „Apple“ tuo sėkmingai naudojasi).
Be to, „pasaulis po asmeninių kompiuterių“ pasižymi didžiuliu individualumu. Pagalvokite patys. Jūs turite stacionarų kompiuteryje, kuriuo naudojasi visa šeima. O išmanusis telefonas ar planšetė? Dažniausiai įrenginys priklauso tik jums.
Tai didžiajam ketvertui labai svarbu, nes tai ką darote su savo įrenginiais gali būti asocijuojama su jumis asmeniškai. Pagal jūsų pomėgius formuluojama individuali rinkodara.
Neišvengiamas karas
Kadangi kiekvienos bendrovės strategija priklauso nuo šių trijų idėjų, interesų konfliktas yra neišvengiamas.
Tarkim, „Amazon“ reikia geresnės planšetės vartotojams į savo elektroninę parduotuvę pritraukti („Apple iTunes“ atsiriekia 30 proc. nuo kiekvieno pirkinio). Todėl „Amazon“ pristatė didžiausią konkurentą („Amazon Kindle Fire“) savo didžiausiam partneriui („Apple iPad“).
Kitas pavyzdys yra socialinis tinklas „Google+“. Mygtukas „+1″ („Patinka“ analogas „Facebook“) ne tik skirtas dalinimuisi, tačiau taip pat gerina dalinamo tinklalapio rezultatus paieškos sistemoje. Tikėtina, kad verslas tuo susidomės ir mygtuko populiarumas ateityje išaugs.
Kaip paskutinį pavyzdį galime pateikti gandus apie tai, jog „Facebook“ kuria savo telefoną. Kadangi „Facebook“ aplikacija yra pati populiariausia išmaniuosiuose telefonuose, šių įrenginių gamintojai vis labiau siekia integruoti kitų socialinių tinklų funkcijas.
Neseniai „Apple“ pristatė naujausią savo operacinės sistemos versiją, kurioje vartotojai gali dalytis bet kuo, tačiau „Twitter“ (mikrotinklaraščių platforma) tinkle. Nėra jokios priežastis, kodėl ateityje „Facebook“ neįsiveržtų į kompiuterinės įrangos (angl. hardware) verslą.
Pelno žaidimas
2010-ųjų pabaigoje S.Jobsas grįžo į biurą. Visa komanda šventė rekordinio ketvirčio rezultatus, kurie perkopė 20 mlrd. JAV dolerių ribą.
Tačiau S.Jobsas atėjo kitu tikslu – „Android“. Tuo metu nemokama „Google“ operacinė sistema mobiliesiems telefonams pradėjo atiminėti rinkos dalį iš „iPhone“.
Šiuo metu „Android“ turi 40 proc. operacinių sistemų išmaniesiems telefonams rinkos, o „Apple iOS“ – tik 28 proc.
Nepaisant didelės „Android“ rinkos dalies, kuri gali pakilti nors ir iki 70 proc., jie įtakos „Apple“ finansinei būklei neturės. Kodėl? Nes „Apple iOS“ generuoja grynąjį pelną bendrovei, kai tuo tarpu „Android“ yra nemokama platforma.
Šiuo pavyzdžiu galima paaiškinti didžiulį „Apple“ strateginį pranašumą prieš kitas tris bendroves. „Apple“ nereikia tapti dominuojančia rinkoje, kad uždirbtų pelno. Visoms kitoms reikia.
Pavyzdžiui, „Google“, norėdama ir toliau gauti didžiulius pinigų srautus, privalo išlikti lydere paieškos sistemų rinkoje. „Facebook“ privalo būti lyderė socialinių tinklų rinkoje. Tuo tarpu „Amazon“ žemų kainų pranašumas taip pat paremtas lyderyste rinkoje.
„Apple“ pelną gauna nuo kiekvieno parduoto produkto. Manoma, kad iš „iPhone“ bendrovė gauna apie 200 dolerių, kai „Google“ iš kiekvieno parduoto telefono su „Android“ gauna iki 10 dolerių.
Uždirbti pinigus iš kiekvieno įrenginio visuomet buvo „Apple“ strategija, tačiau anksčiau pelnas buvo gaunamas parduodant prabangius įrenginius, antai „iMac“ bei „MacBook Pro“.
Per ateinančius kelerius metus „Apple“, „Facebook“, „Google“, „Amazon“ kompanijos nukreips savo išteklius į keletą pasirinktų rinkų, pvz., mobiliųjų telefonų, planšetinių kompiuterių, socialinių tinklų, el. komercijos ir kt. Kiekviena iš keturių bendrovių ne kartą rodė strateginį genialumą, taip visas kitas bendroves palikdama „dulkėse“.
Šiuo metu „Apple“ konkuruoja išmaniųjų telefonų ir planšečių rinkoje, sugeba pasiūlyti konkurencingą kainą ir vis tiek gauna didžiules pelno maržas. Šis tikslas pasiektas dabartinio vadovo T.Cooko dėka, kuris „sukonstravo“ milžinišką gamybos procesą.
Kadangi bendrovė yra daugelio tiekėjų didžiausia klientė, ji turi milžinišką derybinę galią ir sugeba produktų pagaminimo kainą sumažinti dar labiau. Ir tuo pačiu padidinti pagaminimo kainą savo konkurentams.
Apsaugoti savo pajamų šaltinį
Šis ketvertas turi tiek daug pinigų, kad gali lengvai supirkinėti milijardų vertės bendroves. Kartais jos supirkinėja kitas bendroves ne todėl, kad įsiveržtų į naują rinką, bet siekiant sustiprinti pozicijas savo rinkoje.
Pažiūrėkite į „Apple“ pastangas įsiveržti į elektroninių knygų rinką. Ar jie tikrai tikisi pralenkti „Amazon“ ar vis dėlto tai yra dar viena priežastis, dėl kurios vartotojai turėtų nusipirkti „iPhone“ arba „iPad“? „Apple“ tiesiog nori apsaugoti savo pagrindinį pajamų šaltinį.
Kai „Google“ investavo milijardus dolerių į išmaniųjų telefonų operacinę sistemą bei naują socialinį tinklą, ar tai iš tiesų buvo bandymas pasipriešinti „Apple“ bei „Facebook“? O gal iš tiesų „Google“ tenori apsaugoti savo pagrindinį pajamų šaltinį – reklamą iš paieškos sistemų?
Akivaizdu, kad nepaisant pradinės sėkmės, 40 mln. vartotojų turintis „Google+“ niekada nepralenks 800 mln. vartotojų turinčio „Facebook“. Tačiau „Google“ tikslas ir nėra aplenkti „Facebook“.
Sukurdama savo socialinį tinklą, „Google“ priverčia „Facebook“ savo išteklius skirti portalo atnaujinimui. Atsirado grupių kūrimo bei laiko juostos (angl. timeline) funkcijos. „Facebook“ vadovas M.Zuckerbergas privalo atnaujinti savo sistemą, kad vartotojai neperbėgtų į „Google+“.
L.Page‘as puikiai tą žino. Kuo daugiau M.Zuckerbergas jaudinsis dėl „Google+“, tuo mažiau jam liks laiko sukurti savo paieškos sistemą, t.y. konkurentę „Google“. Puikus būdas apsaugoti pagrindinį savo pajamų šaltinį!
Kam atiteks televizijos pultelis?
Kiekviena bendrovė iš didžiojo ketverto karštai tiki, kad gali sukurti „naują“ televiziją, kol ji bus prijungta prie interneto ryšio.
Atgyvenęs kanalų perjungimas turi būti pakeistas šviežiu ir patogiu valdymu, kuris padėtų greičiau surasti norimą kanalą ar konkrečią laidą.
Socialiniai signalai – tai, ką šiuo metu „žiūri“ jūsų draugai – suvaidins savo rolę šioje TV revoliucijoje.
Ateities televizijoje reklama bus daug tiksliau paskirstyta, todėl efektyvesnė. Kiekviena didžiojo ketverto bendrovių nori šio pyrago dalies. Ir ne tik kasmetinių 70 mlrd. JAV dolerių iš TV reklamos, bet ir 74 mlrd. JAV dolerių iš kabelinės televizijos prenumeratos.
Tačiau bandymai iki šiol buvo nesėkmingi. Iš dalies tai susiję su tuo, kad televizijos pramonę jau ištisus dešimtmečius valdo tie patys savininkai, kurie sukūrė savitą verslo modelį. Taip sunkiai sukurto įdirbio jie lengvai neatiduos.
Taip pat yra nelengva sukurti televizijos įrangą. „Apple TV“, dėžutė, kuri sujungia jūsų televiziją su „iTunes“ video biblioteka, jau keletą kartų buvo perdaryta nuo debiuto 2007-iais. Net S.Jobsas į šį produktą rimtai nežiūrėjo ir vadino tai „hobiu“.
Nepaisant to, manoma, kad „Apple“ yra rimčiausias pretendentas įsitvirtinti televizijos pramonėje. Rinkoje ne kartą sklandė gandai apie bendrovės ketinimus.
Tačiau gandai apie „iPhone“ pradėjo sklisti dar 1999-iais, o rinkoje jis pristatytas po aštuonerių metų, t.y. 2007-iais. O taip pat televizijos verslas reikalauja visiškai kitokio verslo modelio bei vertės grandinės. Vargu, ar T.Cookui pavyktų tokią sukurti.
Pats įdomiausias pretendentas, atrodo, liko „pražiūrėtas“. Kalbu apie „Facebook“, kurio stiprybė yra ta, jog ji skatina pokalbius apie pačią TV.
Kiekviena televizijos laida ar žvaigždė turi po savo fanų puslapį, o „Facebook“ žino, ką konkrečiai kiekvienas iš 800 mln. jo vartotojų mėgsta ir ko nemėgsta. Milijonai vartotojų žiūri TV laidas per kompiuterį, planšetę ar išmanųjį telefoną, o vėliau dalinasi įspūdžiais „Facebook“.
„Facebook“ turi puikias galimybes įsiveržti į turtingą televizijos reklamos rinką. Ji galiu pasiūlyti tai, ko negali likusios trys bendrovės – tikslinę reklamą. Vienas puikus strateginis žingsnis ir „Facebook“ iš naujo sukurs televizijos pramonę. Be televizijos pultelio.
S.Jobso fenomenas
„Apple“ iš naujo išrado mobilųjį telefoną, vėliau sukūrė nuostabią planšetę. Būtent dėl šių priežasčių „Amazon“ sukūrė savo aplikacijų parduotuvę, o „Facebook“ ėmė kalbėti, kad kurs savo mobilųjį telefoną.
Tai vadinama „S.Jobso fenomenu“. Kito puikaus produkto (angl. The Next Big Thing) pristatymas nėra svarbus vien tik „Apple“ kompanijai. Tai labai svarbu visai industrijai. „Apple“ produktai keičia taisykles.
Tačiau šis fenomenas buvo būdingas tik pačiam S.Jobsui, o jo jau nebėra. Ir nors „Apple“ artimiausius 3-5 metus turėtų neprarasti pagreičio (tiek metų į priekį S.Jobsas paliko idėjų), tačiau T.Cookas nėra vizijų kūrėjas.
Per ateinančius keletą metų trijų bendrovių lyderiai – M.Zuckerbergas, J.Bezosas, L.Page‘as – atsargiai bandys perimti inovatoriaus vardą iš S.Jobso. Atrodo, didžiausius šansus užimti šią vietą turi „Amazon“ vadovas, J.Bezosas.
Būtent šis žmogus turi geriausią reputaciją pristatant vertingas inovacijas. „Amazon Web Services“ ir „Kindle“ ilgą laiką buvo (ir tebėra) įkvėpimas kitoms šios rinkos žaidėjoms. Taip pat J.Bezosas atrodo susikoncentravęs į kitą puikų produktą (angl. The Next Big Thing).