Neseniai paskelbta „Revolut“ klientų apsaugos ir kovos su finansiniais nusikaltimais pirmojo 2024 m. pusmečio ataskaita rodo, kad „Meta“ valdomose platformose pirmąjį šių metų pusmetį įvyko 62 proc. sukčiavimo atvejų visame pasaulyje. Net 39 proc. aukų nukentėjo „Facebook“ socialiniame tinkle, „Whatsapp“ sudarė 18 proc. atvejų, „Telegram“ – 12 proc.
Daugiausia sukčių – „Facebook“
Panašūs skaičiai ir Lietuvoje – per pirmąjį metų pusmetį 65 proc. nukentėjusių nuo finansinių sukčių tai patyrė „Meta“ platformose. Populiariausia sukčių vieta Lietuvoje lygiai tokia pati, kaip ir kitur pasaulyje, tai – socialinis tinklas „Facebook“, kur nukentėjo 44 proc lietuvių, patekusių į sukčių pinkles.
Dažniausiai pasitaikantis sukčių metodas visame pasaulyje – netikros parduotuvės internete, kur žmonės įsigyja prekių, už kurias susimoka, bet žadėto siuntinio taip ir nesulaukia. Globali statistika rodo, kad būtent tokio metodo aukomis tapo 60 proc. visų nukentėjusių, Lietuvoje šis skaičius dar didesnis ir siekia 66 proc.
Pirmąjį šių metų pusmetį sparčiausiai plitęs sukčiavimo metodas buvo netikri darbo skelbimai: jis didėjo nuo 9 proc. pernai metų pabaigoje iki 18 proc. šių metų birželio pabaigoje, kai jau sudarė ženklią visų sukčiavimo atvejų dalį. Ne išimtis ir Lietuva: per pirmąjį šių metų pusmetį iš finansinių sukčių aukų 15 proc. buvo patikėję jiems siūlomu netikru darbo pasiūlymu, dar 11 proc. įkliuvo į investicinių sukčių, žadančių itin greitą ir didelę finansinę grąžą, pinkles.
Platformos iki šiol neprisiima atsakomybės
Nors „Meta“ neseniai paskelbė, kad bendradarbiaus su keletu Jungtinės Karalystės bankų ir dalinsis duomenimis, „Revolut“ manymu, tokia iniciatyva nepakankama, nes finansinis sukčiavimas yra ne vienos šalies, bet viso pasaulio problema, o prie aukų žalos atlyginimo šiuo metu prisideda tik finansų įstaigos, kai socialinių tinklų platformos iš sukčių gali tik pelnytis.
Lietuvoje licencijuoto ir visoje Europos ekonominėje erdvėje veikiančio „Revolut Bank“ valdybos narys Vytautas Danta sako, kad „Meta“ iniciatyvos yra tik maži žingsniai, kai industrijai reikia didelio šuolio į priekį. „Esame įsitikinę, kad tiek Lietuvos, tiek Europos atsakingos institucijos imasi reikalingų priemonių kovoti su finansiniu sukčiavimu, tačiau akivaizdžiai trūksta socialinius tinklus valdančių platformų atsakomybės, nes, kaip ir rodo mūsų duomenys, būtent ten įvyksta didžioji dauguma nusikaltimų“, - sako V.Danta.
Patarimai, kaip apsisaugoti nuo dažniausiai pasitaikančio sukčiavimo būdo – netikrų parduotuvių internete:
- Pirkite tik iš patikimų parduotuvių, peržiūrėkite atsiliepimus internete – gerų ir blogų komentarų arba išvis jokių atsiliepimų nebuvimas yra įspėjimas, kad pardavėjas gali būti nepatikimas.
- Užduokite pardavėjui klausimų. Sunerimkite, jei į juos vengiama atsakyti. Įsigydami didesnės vertės pirkinių, prašykite juos apžiūrėti gyvai ar vaizdo skambučiu, prašykite prekių dokumentų.
- Rinkitės atsiskaityti kortele (saugiausia – vienkartine virtualia), o ne pavedimu – sukčiavimo atvejais juos sunku atsekti ir tikimybė atgauti pinigų sumažėja.
- Įvertinkite parduotuvės svetainės autentiškumą, įvesdami jos adresą į naršyklę, nespauskite nuorodų iš el. laiškų ar žinučių. Atkreipkite dėmesį, ar svetainė profesionaliai sukurta – netinkamos spalvos ar išdėstymas gali įspėti, kad svetainė netikra.
- Nepasiduokite pardavėjo raginimams atsiskaityti kuo greičiau ir neignoruokite saugumo įspėjimų „Revolut“ programėlėje.
- Visada atminkite – jei pasiūlymas ar siūloma nuolaida atrodo per gera, kad būtų tiesa, greičiausiai taip ir yra.
„Revolut“ kovos su finansiniais nusikaltimais komanda primena pagrindinius patarimus, kaip nepakliūti į sukčių pinkles:
- Būkite budrūs. Visada kvestionuokite dalykus, kurie atrodo ar skamba per gerai, kad būtų tiesa.
- Pasitikėk savo instinktais. Jei kas nors atrodo negerai ar kelia bent menkiausią abejonę, sustokite, ženkite žingsnį atgal, ramiai viską apgalvokite.
- Naudokite saugius kanalus. Atlikdami bet kokius sandorius lankykitės patikimose svetainėse ir platformose.
- Praneškite apie įtartiną veiklą. Jei kas nors atrodo įtartina, praneškite „Revolut“ – mes pasiruošę padėti 24 valandas per parą, 7 dienas per savaitę, tiesiai per programėlę.