„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

El. parašo atmintinė: kaip paprastai ir saugiai juo naudotis

Elektroniniu parašu vien Lietuvoje kasmet pasirašoma dešimtys milijonų įvairiausių dokumentų, o šią priemonę pasirinkę verslai skaičiuoja sutaupytą popierių, kurą ir laiką, kurį būtų iššvaistę siųsdami paštu, per kurjerius ar patys vežiodami sutartis ir rinkdami ranka padėtus parašus. Visgi Lietuvoje el. parašas dar turi kur augti – tyrimai rodo, kad taip pasirašinėja maždaug kas trečias suaugęs šalies gyventojas. Ko reikia norint pradėti naudotis el. parašu ir kaip tai padaryti?
Verslas
Verslas / Unsplash.com nuotr.

„Kvalifikuotas el. parašas turi tokią pat teisinę galią, kaip ir padėtas ranka. Tai – greičiausias ir lengviausias būdas tvarkyti skaitmeninius dokumentus, tą gali patvirtinti el. parašo sprendimus naudojantys verslai. Tačiau kaip ir kiekvienu skaitmeniniu įrankiu, el. parašu reikia mokėti tinkamai ir saugiai naudotis. Gera žinia ta, kad viskas yra išties paprasta“, – sako Kristina Gabrilavičiūtė, elektroninio pasirašymo sprendimų teikėjo „Dokobit“ pardavimų ir verslo plėtros vadovė.

Lukas Balandis / BNS nuotr./Kristina Gabrilavičiūtė
Lukas Balandis / BNS nuotr./Kristina Gabrilavičiūtė

Pirmas žingsnis – išsirinkti priemonę

Norint pradėti naudotis kvalifikuotu el. parašu, pirmiausia reikia išsirinkti jums tinkamiausią el. parašo priemonę. Lietuvoje populiariausi šie variantai:

  • Mobilusis parašas. El. parašo sertifikatą mobiliajame telefone galite įsigyti operatorių „Telia“, „Tele2“, „Bitė“ ir „Teledema“ salonuose. Jis yra įrašomas į telefono SIM kortelę ir veikia visuose mobiliuosiuose telefonuose. Patogu tai, kad m. parašui nereikia jokios papildomos įrangos ar programėlių;
  • „Smart-ID“ programėlė. Norint naudotis „Smart-ID“ kaip el. parašo priemone, reikia atsisiųsti naujausią programėlės versiją, joje užsiregistruoti ir patvirtinti savo tapatybę. Tai galite atlikti su mobiliuoju parašu, asmens tapatybės kortele, biometriniu identifikavimu arba apsilankę SEB, „Swedbank“ ar „Luminor“ banko skyriuje, kur jums bus sukurta visateisės prieigos paskyra;
  • Asmens tapatybės kortelė. Jei turite po 2009 m. išduotą asmens tapatybės kortelę, teoriškai turite ir el. parašo priemonę, tiesa, jums gali tekti atsinaujinti el. parašo sertifikatą, kadangi jis galioja trejus metus. Tai galite atlikti artimiausioje Migracijos tarnyboje. Taip pat jums reikės specialaus kortelės skaitytuvo ir programinės įrangos – detalias instrukcijas rasite čia.
  • USB kriptografinė laikmena. Elektroninio parašo priemonę saugioje USB laikmenoje galite įsigyti bet kuriame Registrų centro skyriuje. Tokiu atveju kompiuteryje taip pat reikės įdiegti specialią programinę įrangą.

Visais atvejais, jei vyksite įsigyti el. parašo priemonės, su savimi būtina turėti galiojantį asmens dokumentą – pasą arba asmens tapatybės kortelę.

Unsplash.com nuotr./Verslas
Unsplash.com nuotr./Verslas

Pasirašymo platformai – ypatingas dėmesys

Nuo jūsų pasirinktos el. parašo priemonės priklausys ir įranga, kurios reikės pasirašinėjant: turint m. parašo priemonę ar „Smart-ID“ užteks tik telefono, pasirašant su USB kriptografine laikmena prireiks kompiuterio su specialia programine įranga, o naudojant asmens tapatybės kortelę – dar ir specialaus skaitytuvo.

„Kitas ne mažiau svarbus dalykas yra el. pasirašymo platforma, į kurią galėsite kelti ir pasirašyti reikiamus dokumentus bei dalintis jais su kitais asmenimis, kurių parašus jums reikia gauti. Platformų yra įvairių, taip pat el. pasirašymo funkcija gali būti integruota įmonės naudojamose sistemose. Renkantis jums geriausiai tinkantį sprendimą rekomenduoju atkreipti dėmesį į platformos vystytoją – kaip jis komunikuoja, kokia apie jį viešai pasiekiama informacija, ar juo galima pasitikėti? Taip pat įvertinkite siūlomą sprendimą: ar jis saugus, ar juo patogu naudotis, ar jis tenkina jūsų poreikius ir ar el. parašai bus galiojantys?“ – pataria K. Gabrilavičiūtė.

Naudojama platforma lems dokumentų formatus, kuriuos galėsite į ją įkelti ir pasirašyti. Vienas plačiausiai naudojamų yra PDF, jis patogus tuo, kad dažniausiai naudotojai jau turi reikiamą programinę įrangą jo peržiūrai. „Dokobit“ portale taip pat galima pasirašyti konteinerinio formato dokumentus, tokius kaip Europos Sąjungoje patvirtintą ASiCe ar Baltijos šalyse naudojamus ADoc, BDoc ir EDoc. Jie primena ZIP archyvą, į kurį galima įkelti keletą dokumentų ar jų priedų ir pasirašyti vienu parašu.

Galiausiai, norint gauti kito žmogaus el. parašą, jums reikės žinoti jo vardą, pavardę ir el. pašto adresą, kuriuo bus siunčiama nuoroda į dokumentą, o jei prireiks – ir priminimai jį pasirašyti.

„Štai ir viskas – beliks kelti dokumentus ir juos pasirašinėti. Tai užtrunka vos kelias minutes: tereikia įkelti failą, nurodyti dalyvius, kurie jį turi pasirašyti, jei norite – pakoreguoti dokumento nustatymus, ir pasirašyti pasirinkus turimą el. parašo priemonę. Viskas taip lengva, kad gali kiekvienas“, – sako „Dokobit“ atstovė.

Saugaus el. parašo atmintinė

Ryšių reguliavimo tarnybos Skaitmeninių paslaugų departamento direktorius Vaidotas Ramonas pastebi, kad naudojant el. parašą svarbu neužmiršti saugumo.

„Kadangi kvalifikuotų el. parašų sritis yra labai griežtai reguliuojama, bent jau mums neteko girdėti, kad kam nors būtų pavykę sėkmingai padirbti kvalifikuotą elektroninį parašą. Žinoma, šioje vietoje labai svarbi yra ir paties el. parašo naudotojo rolė. Tam, kad dokumentai el. parašu būtų pasirašomi saugiai, svarbu nepamiršti pagrindinių saugumo taisyklių“, – teigia V. Ramonas.

Jis pateikia septynis patarimus:

1. Neveskite elektroninio parašo priemonės PIN kodo jei patys neinicijavote pasirašymo proceso.

2. Patikrinkite, ar interneto svetainė, kurioje ketinate pasirašyti el. parašu, yra patikima. Pasidomėkite, kas yra šios interneto svetainės savininkas, pasiskaitykite atsiliepimus apie ją.

3. Įsitikinkite, ar tikrai esate toje interneto svetainėje, kurioje norite būti. Atkreipkite dėmesį į svetainės adresą ir įsitikinkite, ar jis teisingas. Suklastotos interneto svetainės iš pirmo žvilgsnio gali atrodyti beveik identiškos tikrosioms, o pavadinimas skirsis vos vienu ar keliais simboliais.

4. Naudokite tik saugius, sunkiai atspėjamus el. parašo priemonės PIN kodus. Nenaudokite paprasčiausių skaičių kombinacijų, gimimo datos, namų adreso skaičių ir pan.

5. Įsitikinkite, kad naudojamos elektroninės paslaugos interneto svetainei perduodami duomenys (pvz., pasirašomas dokumentas) būtų šifruojami, t. y. perduodami saugiai. Tokios interneto svetainės adreso įvedimo laukelyje turi turėti užrašą „https://“ ir (arba) šalia esančią spynelę. Užrašas „http://“ neužtikrina saugaus duomenų perdavimo.

6. Tikrinkite dokumentus prieš juos pasirašydami. Taip pat, norėdami įsitikinti, ar elektroninį dokumentą pavyko pasirašyti sėkmingai, po pasirašymo visada jį atidarykite ir patikrinkite, ar tai yra tas dokumentas, kurį ir ketinote pasirašyti, ir ar jūsų el. parašas yra galiojantis. Tai padėtų greičiau reaguoti įvykus incidentui.

7. Nepamirškite bendrųjų kompiuterinės higienos taisyklių: atnaujinkite telefono ir kompiuterio programinę įrangą, naudokite antivirusinę programą, nespauskite neaiškių, įtartinų nuorodų ir kt. Daugiau patarimų galite rasti svetainėje Esaugumas.lt.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“