Sunku patikėti, kad kažkas galėtų nutikti su socialiniu tinklu, kuris šiais metais planuoja perkopti vieno milijardo vartotojų ribą. Vis dėlto nagrinėjant istorinius įvykius bei pasitelkus mokslininkų argumentus, nerimas turėtų būti pateisinamas.
Galime sugrįžti maždaug 8–10 metų atgal ir prisiminti, jog tais laikais savo didžiausią piką išgyveno Ieskok.lt, Draugas.lt, Klase.lt, Pazintys.lt, One.lt, tačiau visi šie socialinės medijos pradininkai Lietuvoje šiuo metu nebe tokie populiarūs. Aišku, jie vis dar gyvuoja, tačiau jų vertė yra ženkliai kritusi, o šių portalų savininkai turi sukti galvą, kokiu būdu sugeneruoti daugiau srauto bei pasiūlyti savo vartotojams išskirtinių galimybių.
Panaši tendencija yra ne tik Lietuvoje, bet ir kitose pasaulio valstybėse, kuriose „Facebook“ išstūmė iš lyderio pozicijų vietinius, regioninius socialinius tinklus. Neblogas pavyzdys – Rusija, kurioje jau ilgą laiką karaliauja Odnoklassniki.ru ir Vkontakte.ru, tačiau „Facebook“ pamažu atranda savo rinką Rusijoje, o vertinant ilgalaikį rezultatą, vartotojų skaičius pradeda pastebimai augti.
Analogiška situacija yra pasaulinio interneto lyderės Amerikos rinkoje. Dar ne taip seniai savo aukso laikus išgyveno „MySpace“ ir „Hi5“ portalai, tačiau astronominis augimas baigėsi, šlovės ir pagarbos potvynis atslūgo, o žmonės pamiršo, kad tokie socialiniai tinklai apskritai egzistavo.
Šiuo metu pasaulyje yra per 2000 socialinių tinklų. Tendencija yra paprasta: interneto vartotojai filtruoja interneto turinį ir stengiasi atsirinkti tik tuos socialinius tinklus, kurie jiems yra aktualūs ir naudingi.
2000-aisiais „Yahoo“ korporacija išgyveno pačius geriausius laikus. Šiuo metu „Yahoo“ vartotojai niekur nedingo, tačiau jų aktyvumas sumažėjo keliolika kartų. Vis dėlto kompanijoje vis dar dirba per 13 tūkstančių darbuotojų, įmonės vadovai vis dar skaičiuoja pelną. Tačiau bendrovės vertė per 12 metų sumažėjo 90 proc.
JAV interneto tyrėjai skiria daug dėmesio dabartinėms tendencijoms ir ateities perspektyvoms nagrinėti. Vyrauja nuomonė, kad „Facebook“ gyvavimo era baigsis po 5–8 metų.
Mokslininkai teigia, kad yra trys interneto kartos. Pirmoji karta jau baiginėjasi. Tai – informaciniai internetiniai puslapiai, paieškos puslapiai, naujienų portalai ir kiti tinklalapiai. Antrąją kartą mes šiuo metu aktyviai išgyvename. Tai yra socialinių tinklų ir virtualių bendruomenių era. Trečioji karta dar tik prasideda ir kiekvienais metais bus vis labiau įtakinga. Tai – internetas, skirtas išmaniesiems įrenginiams, kurie dar tik įgauna pagreitį.
Nesvarbu, kaip sėkmingai sekėsi dirbti vienoje iš išvardintų kartų, tačiau dar niekam nepavyko dominuoti dvejose kartose iš eilės. Elementarus pavyzdys – kompanija „Google“. Ji dominuoja internetinių puslapių sferoje jau daugybę metų. Tačiau ką jai pavyko nuveikti socialiniuose tinkluose? Visi bandymai sukurti patrauklų socialinį tinklą baigėsi didesnio ar mažesnio kalibro fiasko. Ar nebaisu, kad „Facebook“ laukia analogiškas likimas, bandant iš socialinių tinklų kartos pereiti į išmaniųjų įrenginių kartą?
Kas benutiktų ateityje, šiuo metu „Facebook“ yra neabejotinas pasaulio socialinių tinklų lyderis, kuriam net iš tolo nėra lygių. Be to, „Facebook“ turi per 500 milijonų aktyvių mobiliųjų telefonų vartotojų per mėnesį. Todėl galbūt istorija bus pakeista?
Tad išlieka dilema: ar „Facebook“ gyvuos ilgiau nei 8 metus, ar kada nors turėsime naują interneto gigantą?