Įmonės atstovai turėjo „atsimušinėti“ nuo kritikų – situacija taip įkaito, kad netgi pats įmonės įkūrėjas Markas Zuckerbergas buvo priverstas kelias valandas praleisti telefonu atsakinėdamas į žiniasklaidos klausimus.
„The Verge“ pateikia chronologišką ketvirtadieninių „Facebook“ problemų santrauką.
Pirmiausia, po „New York Times“ publikacijos įmonė savo tinklaraštyje papunkčiui atsakė į visus leidinio pateiktus kritikos taškus. Labiausiai „Facebook“ prieštaravo straipsnio teiginiui, kad įmonė bandė kaip nors sušvelninti ar nuslėpti Rusijos kišimąsi į rinkimus per socialinio tinklo platformą. Taip pat buvo tvirtinama, kad niekas netrukdė įmonės kibernetinio saugumo vadovui Alexui Stamosui atlikti Rusijos problemos tyrimą (bet straipsnyje pateikto situacijos aprašymo, kaip A.Stamosas susikirto su „Facebook“ veiklos vadove Sheryl Sandberg, kai ši sukritikavo A.Stamosą dėl savavališko tyrimo, neneigė).
Antra, „Facebook“ sušaukė spaudos telekonferenciją, kurioje aptarė naują elgsenos gairių taikymo ataskaitą. Ataskaitoje analizuota, kaip „Facebook“ tinklo viduje šiais metais buvo vykdoma turinio kontrolė. Dabar tokias ataskaitas ketinama rengti ne kasmet, o kiekvieną ketvirtį – naujausią rasite čia. Esminiai šios ataskaitos punktai: vyriausybės vis dažniau kreipiasi į „Facebook“ su reikalavimu šalinti kokią nors informaciją; „Facebook“ pirmą kartą skelbia informaciją apie patyčias, priekabiavimą ir vaikų išnaudojimą virtualioje aplinkoje; per pastarąjį pusmetį iš socialinio tinklo ištrinta 1,5 mlrd. netikrų socialinio tinko paskyrų.
Trečia, M.Zuckerbergas publikavo didelės apimties „Facebook“ ateities ir turinio moderavimo planą. Šiame plane yra du didelės svarbos pareiškimai. Pirma: socialinis tinklas dar kartą bandys mažinti nepelnytai sensacijomis verčiamą turinį naujienų sraute. Pats socialinio tinklo steigėjas pripažino, kad „Facebook“ yra itin svarbus įrankis, galintis tapti visuomenės suskirstymo į priešiškas stovyklas įrankiu. Todėl jis žada, kad bus apmokytos specializuotos dirbtinio intelekto sistemos, atpažįstančios sensacingumo ribas peržengiantį turinį ir mažinančios tokio turinio sklaidą.
Kitas svarbus pareiškimas – kad bus įsteigtas nepriklausomas priežiūros organas, kuris peržiūrės reikalavimus šalinti turinį. Tiesa, tokio organo sukūrimo nereikia tikėtis anksčiau nei 2019 m. pabaigoje, tačiau jam pradėjus veikti galima būtų tikėtis stipresnio teisinio reguliavimo tinklo viduje.
Ketvirta, M.Zuckerbergas atsakė į klausimus apie labiausiai „Facebook“ reputacijai kenkiančius „New York Times“ straipsnio teiginius. Konkrečiai – apie įmonės ryšių su visuomene padalinio sprendimą samdyti bendrovę „Definers Public Affairs“, kad ši apjuodintų konkurentus – „Google“ ir „Twitter“ – ir skelbtų apie jų ryšius su George'u Sorosu. Sutartis su šia įmone buvo nutraukta prieš pat straipsnio publikavimą, o S.Sandberg ir M.Zuckerbergas neigė net žinoję, kad „Facebook“ naudojasi šios įmonės paslaugomis. Nors tinklaraščio įraše buvo parašyta visai kas kita: „apie mūsų ryšius su „Definers“ žiniasklaidai buvo gerai žinoma – ne tik dėl to, kad jie keletą kartų šimtams žurnalistų platino mūsų kvietimus į svarbias spaudos konferencijas“.
O „Definers“ problema, sukėlusi turbūt didžiausią atgarsį iš visko, kas „New York Times“ straipsnyje buvo nauja, taip sudomino visuomenę dėl dviejų priežasčių. Visų pirma, ji platino informaciją, kuri „Facebook“ kritikus bandė vienaip ar kitaip susieti su George'u Sorosu – paaiškėjo, kad visa ši informacija melaginga. Bet kokie bandymai įvykius, organizacijas ar asmenis sieti su G.Sorosu – liberaliu filantropu, sugebėjusiu išgyventi Holokaustą – yra gerai žinoma antisemitų taikoma apjuodinimo taktika. M.Zuckerbergas ir S.Sandberg, beje, taip pat yra žydai.
Antroji priežastis – „Definers“ struktūros viduje yra padalinys („NTK Network“), kuris užsiima „melagingų naujienų kepimu“ – apie tai yra rašęs ne vienas JAV žurnalistas. Apie tai, kad šis padalinys kuria melagingas naujienas, žurnalistams sakė vienas buvęs bendrovės darbuotojas.
„New York Times“ išsiaiškino, kad sutarties su „Facebook“ galiojimo metu „NTK Network“ iš tiesų platino žinutes, palankias „Facebook“ arba nepalankias „Facebook“ konkurentams – dalį jų perpublikavo konservatyvus JAV žiniasklaidos šaltinis „Breitbart“.
Kadangi pastaruosius metus „Facebook“ yra ne kartą viešai pasisakę apie savo siekį mažinti dezinformacijos sklaidą, faktas, kad buvo pasamdyta tokia krizių valdymo ir ryšių su visuomene agentūra, kuri aktyviai skleidžia dezinformaciją, yra akivaizdus dvigubų standartų taikymas. Veikiausiai dėl to sutartis su „Definers“ ir buvo nutraukta – bet tik tada, kai šaukštai jau buvo po pietų.
Tiesa, M.Zuckerbergas ginasi, kad ši dezinformacijos skleidėjų įmonė buvo pasamdyta be jo ir kitų aukščiausio lygio vadovų žinios.
„Mes neabejotinai neprašėme jų skleisti ko nors, kas nėra tiesa. Mes veikiame ne taip. Žvelgiant bendrai, manau, tokį darbą galėtų atlikti daug politiškai angažuotų įmonių. Suprantu, dėl ko kai kurios įmonės galėtų norėti su tokiomis bendrovėmis turėti ryšių, bet aš savo kompaniją norėčiau valdyti ne taip“, - rašė jis.
Bėda ta, kad tai nėra pirmas kartas, kai „Facebook“ įlipo į panašią krūvą, todėl tampa sunku tikėti, kad taip nutiko netyčia. 2011 m. buvo pasamdyta įmonė „Burston-Marsteller“, kad prirašytų gąsdinančių straipsnių apie „Google“ privatumo politiką (už identišką darbą tai pačiai įmonei pinigus mokėjo ir „Microsoft“). Neįtikėtina, bet anuokart „Facebook“ atsipirko fraze „jokių komentarų“.
Jeigu neskaitytume M.Zuckerbergo ir S.Sandberg galimo įsikišimo į šį procesą, abiem atvejais bendras vardiklis yra dabar jau buvęs „Facebook“ komunikacijos vadovas Elliotas Schrage, su socialiniu tinklu išsiskyręs birželį.
Penkta, straipsnyje pateikta informacija įsiutino visus, kuriuos įsiutinti turėjo. G.Sorosas reikalauja atlikti tyrimą. Vašingtono politikai ir iš demokratų, ir iš respublikonų pusės piktinasi, grūmoja kumščiais ir grasina tyrimais.
Žurnalistai pradėjo viešai kelti klausimą, kieno galvos lėks iš „Facebook“. M.Zuckerbergas atsakinėdamas į šį klausimą suko uodegą kaip galėjo ir vienintelis dalykas, kurį atsakė konkrečiai – kad tai nebus S.Sandberg. Tuo metu geriausius JAV universitetus bebaigiantis jaunimas pradėjo taip piktintis „Facebook“, kad skelbia, jog niekada net nesvarstys darbintis į šią įmonę.
Taigi po daugybės atvejų, kuriuos buvo galima vadinti paskutiniais lašais, šįkart, panašu, pasiektas liepto galas ir visuomenė be jokio ketinimo atsitraukti reikalaus tikrų atsakymų ir tikrų veiksmų iš „Facebook“ pusės. Satyrinis leidinys „The Onion“ į naujausią socialinio tinklo skandalą sureagavo itin taiklia antrašte: „Facebook“ dabar dirba vien bepročiai idiotai“.
O skaitytojams galime rekomenduoti pasiimti didžiulę spragėsių pakuotę – drama tik prasideda. Bus daugiau.