2023 09 16

„Gausybė pasirinkimų kelia žmonėms įtampą“: kas lemia lietuvių sprendimą (ne)susilaukti vaikų?

Gimstamumas Lietuvoje – rekordiškai žemas. Prognozuojama, kad 2030 m. Lietuvoje gyvens 2,4 mln. gyventojų, o 2045-aisiais „trys milijonai“ gali jau tapti tik „dviem milijonais“. Pastaraisiais metais apie šeimos pagausėjimą galvoję lietuviai turėjo atsižvelgti ne tik į įvairias asmenines priežastis, bet ir užklupusius globalius veiksnius – pavyzdžiui, pandemiją, karą ir net klimato kaitą.
Vasariška šiluma pasiekė Vilnių
Šeima / Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr.

Šių globalių veiksnių įtaka sprendimui dėl vaikų susilaukimo domėjosi Lietuvos socialinių mokslų centro Sociologijos instituto doktorantė Alina Norgėlaitė, atlikusi tyrimą apie netikrumo poveikį gimstamumo sprendimams.

Sociologė sako, kad gimstamumas – sritis, nuo kurios priklauso labai daug visuomenės gyvenimo sričių. Anot jos, jeigu mažėja gimstamumas, keičiasi demografinė struktūra, keičiasi socialinių paslaugų poreikis, tada keičiasi politika.

„Tai yra tarsi visos valstybės pagrindas“, – sako A.Norgėlaitė.

Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr./Moteris su vaiku
Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr./Moteris su vaiku

Sociologės teigimu, moderni visuomenė šiandien susiduria su daug globalių veiksnių, kurių negali kontroliuoti. Įvykę globalizacijos procesai lėmė tai, kad šiandienos jaunesnės kartos turi itin daug įvairių galimybių, o jų gausa kelia įtampą.

„Priimti ilgalaikes pasekmes turintį sprendimą šiuo metu jauniems žmonėms nėra lengva. O vaikų susilaukimas būtent yra vienas iš tokių“, – sako sociologė.

Apie tai, kaip karas, pandemija ir klimato kaita lemia žmonių sprendimus dėl vaikų susilaukimo, kiek svarbi lyčių lygybė ir buities darbų pasiskirstymas ir kas yra tas šiuolaikinį žmogų kamuojantis neužtikrintumas – 15min pokalbis su sociologe A.Norgėlaite.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis