RCS – tai „praturtinto formato“ žinučių paslauga (angl. Rich Content Service). Formatas jau yra užsitikrinęs „Google“ ir kai kurių didžiųjų mobiliojo ryšio operatorių palaikymą. Jis suteikia galimybę susirašinėti ne tik grynu tekstu, bet ir keistis daugialypės terpės turiniu bei atlikinėti kitas funkcijas, kurias jau dabar teikia tokios programėlės, kaip „Whats App“ arba „iMessage“.
RCS vystymo grupės „Google“ viduje vadovas Amiras Sarhangi teigia, kad programėlės pavadinimas keičiasi dėl to, kad „Android Messages“ bus labiau panašus į pačią „Android“ sistemą: tikimasi, kad tai bus visą mobiliojo ryšio rinką apimsianti permaina, kuriai reikalinga ir partnerių (ryšio operatorių) parama. Naujasis pavadinimas taip pat signalizuos vartotojams, kad programėlė pilnai palaikys RCS formatą. Ją jau dabar galima tiesiogiai atsisiųsti iš „Play Store“ programėlių parduotuvės.
Visai ne naujiena
RCS idėja yra labai, labai sena – ji mena dar 2007 metus. Tada ryšio operatorių asociacija GSMA, vienijanti apie 800 įmonių, pradėjo svarstyti apie žinučių siuntimo platformos ateitį.
Viena grupė, iškėlusi RCS idėją, įsivaizdavo, kad tai turėtų būti nauja paslauga, teikiama lygiai tokiu pačiu būdu, kaip ir vyksta mobiliųjų duomenų siuntimas ir ji turėtų leisti perduoti balso skambučius, vaizdo įrašais ir nuotraukomis, leistų grupinius pokalbius ir atliktų daugybę kitų papildomų funkcijų. Pagal sumanymą, tai turėjo būti paslauga, kuriai neturėtų reikėti jokių prisijungimo vardų ir slaptažodžių – ji turėtų veikti tais pačiais vartotojo identifikavimo principais, kaip ir SMS.
2008 metais GSMA technikos direktorius Alexas Sinclairas rašė, kad RCS „mobiliųjų įrenginių vartotojams suteiks galimybę tik žvilgtelėjus sužinoti, kurie iš jų kontaktų tuo metu gali kalbėtis ar keistis žinutėmis, lengvai pradėti pokalbius draugų grupėse, keistis nuotraukomis ir vaizdo įrašais balso skambučių metu, nepriklausomai nuo to, kokiu įrenginiu ir kokiu ryšių tinklu jie naudojasi“.
Iš esmės GSMA pasiūlymas buvo labai teisingas ir progresyvus. Tačiau RCS standartas beveik nedelsiant pradėjo sirgti politinio neįgalumo, komercinių interesų susikirtimo ir atskirų, nepilnaverčių ir nelabai kam įdomių paslaugos versijų kūrimo liga.
„Jis užsikrėtė biurokratija, sudėtingumu ir nereikalingumu“, – 2015 metais rašė rinkos analitikas Deanas Bubley. Jis RCS pavadino zombiu: šiaip jau negyvas, bet vis dar kažkodėl juda. „Mobiliųjų ryšių pramonėje nesutikau praktiškai nė vieno žmogaus, kuris galvotų, kad RCS yra kažkas rimtesnio už pokštą – išskyrus gal tik keletą pavargusių žmogelių, atstovaujančių mažmeniniams prekybininkams“, – sakė jis.
Panašu, kad „Google“ iniciatyva gelbėjant savo žinučių siuntimo galimybes, kurios, lyginant su konkurentais, atrodo ganėtinai kukliai, šį zombį gali prikelti naujam gyvenimui ir galbūt netgi užkariauti planetą.
Parama plati, bet nepakankama
Norint išjudinti „Android Messages“ ir kažką pakeisti RCS fronte, „Google“ reikėjo užsitikrinti didelį išmaniųjų telefonų ir planšetinių kompiuterių gamintojų palaikymą, užtikrinantį, kad tie gamintojai į savo gaminius diegs ne savo žinučių programėles, o „Google“.
Taigi, pagal šią programą „Google“ partnerių sąraše dabar jau yra LG, „Motorola“, „Sony“, HTC, ZTE, „Micromax“, „Nokia“, „Archos“, BQ, „Cherry Mobile“, „Condor, Fly“, „General Mobile“, „Lanix, „LeEco“, „Lava“, „Kyocera“, „MyPhone“, „QMobile“, „Symphony“ ir „Wiko“. Savaime suprantama, programėlė bus pagrindinė ir „Pixel“ bei „Android One“ serijos įrangoje.
Kartu skelbiamas ir platus formatą palaikančių ryšio operatorių sąrašas – tai reiškia, kad RCS formato žinutes vartotojai galės ne tik išsiųsti, bet ir operatoriaus tinklais gavėją ji pasieks tokia, kokios ir tikimasi. Kai kurie operatoriai įsidiegė „Google RCS“ siuntimo paslaugas, kai kurie sukūrė savo RCS technologijas. Žinomiausi operatoriai, esantys partnerių sąraše, yra „Sprint“, „Rogers“, „Telenor“, „Orange“, „Deutsche Telekom“, „Globe“ ir „Vodafone“.
„Google“ teigimu, sujungus visų šių operatorių vartotojus, jau dabar RCS standartu gali naudotis daugiau nei milijardas žmonių. Bet giliau panagrinėjus partnerių sąrašus paaiškėja, kad juose trūksta kai kurių svarbių pavadinimų. Pavyzdžiui, „Samsung“, „Apple“, kai kurių svarbiausių JAV mobiliojo ryšio operatorių. O vertinant iš Lietuvos pusės – „Telia“, „Tele2“, „Bitė“.
Lietuvoje veikiantys ryšio operatoriai atsargūs
Pilno RCS technologijos palaikymo šiuo metu nesiūlo nė vienas iš Lietuvoje veikiančių mobiliojo ryšio operatorių. Štai „Tele2“ komunikacijos vadovas Baltijos šalims Andrius Baranauskas sako, kad RCS yra palaikomas tik dalinai. Tiesa, nepaaiškino, ką šis dalinis palaikymas reiškia. Šis operatorius ketina palaukti, stebėti padėtį ir pagal tai, kaip naują bandymą prastumti RCS vertins kitos įmonės, priims ir savo sprendimą. „Kaip žinia, ne visi “Google„ projektai baigiasi sėkmingai“, – sakė A.Baranauskas.
„Telia“ atstovas spaudai Audrius Stasiulaitis taip pat pripažino, kad „Google“ siūlomas RCS protokolų rinkinys šios įmonės tinkluose dar neveikia.
„Mes svarstome galimybes integruoti „Google“ RCS paslaugas ir taip suteikti papildomos naudos savo klientams. Žiūrint į atskiras RCS funkcijas, stebuklų nėra, daugelį jų jau turi, pavyzdžiui, „Facebook Messenger“ ar „Apple iMessage“, tačiau „Google“ gali būti atviresnė ir suteikti naujų galimybių verslui ir žmonėms“, – 15min.lt rašė A.Stasiulaitis.
„Mūsų turima statistika rodo, kad apie 90 proc. laiko internete naudodami išmanųjį telefoną žmonės praleidžia naudodami programėles, ir tik 10 proc. – naršymui. Todėl apjungtas susirašinėjimas tampa svarbiausia platforma, kuri domina tiek technologijų, tiek telekomunikacijų bendroves. Prognozuojama, kad iki 2020 populiariausių susirašinėjimo programėlių kūrėjų pajamos išaugs iki 20 mlrd. JAV dolerių. Tai beveik 7 kartus daugiau nei 2015 metais“, – pridūrė jis.
Labai panaši ir „Bitė Lietuva“ pozicija: „Visuomet sekame naujuosius išmaniuosius sprendimus visame pasaulyje ir svarstome, apie jų pasiūlymą savo klientams. Norime praturtinti jų bendravimą išmaniomis, interaktyviomis patirtimis. Sekame, kaip „Google“ vysto ir tobulina RCS praturtinto formato žinučių paslaugą ir planuojame ją pristatyti savo klientams. Kol kas svarstome, kiek laiko prireiks šios paslaugos diegimui“, – 15min rašė šios įmonės rinkodaros vadovas Arūnas Mickevičius.
Ką tai reiškia?
Paprasčiausia atsakymo forma būtų tokia: jeigu siųsite RCS žinutę per „Android Messages“, operatorius ją tikriausiai pavers standartine SMS arba MMS žinute. O sudėtingesnė atsakymo forma – kad „Google“ savo masyvumu ketina paraginti prie RCS formato prisijungti ir kitus gamintojus bei paslaugų teikėjus.
A.Sarhangi negalėjo atskleisti, ar šiuo metu „Google“ vykdo aktyvias derybas su kuriais nors iš svarbiųjų žaidėjų, galinčių padėti įtvirtinti žinučių formatą, bet, kalbėdamas apie „Apple“, A.Sarhangi prasitarė, kad „laukia jų prisijungiant“.
Ir nors vartotojams gali kilti susirūpinimas, kad jų siunčiamos RCS žinutės dėl gavėjo įrangos gamintojo ar ryšių tinklo kaltės taps neperskaitomų simbolių kratiniu, „Google“ atstovas tikina, kad vartotojai nenukentės – net ir pačiais sudėtingiausiais nesuderinamumo atvejais „Android Messages“ žinutės bus tiesiog konvertuotos į paprastas SMS žinutes.
Kokia nauda?
Šios technologijos potenciali nauda yra milžiniška. „Google“ skelbia, kad verslo atstovams bus pasiūlyta ankstyvesnė susirašinėjimo per RCS paslauga. Ji suteiks galimybę, tarkime, žinutėmis siuntinėti ne bukas nuorodas į lėktuvo ar traukinio bilietus, o iškart pačius bilietus. O jeigu tokia žinute gausite įspėjimą, kad baigiate išnaudoti savo duomenų limitą, nereikės jungtis prie paslaugų teikėjo svetainės ir atlikinėti sudėtingas operacijas – pakaks vieno mygtuko paspaudimo pačioje žinutėje. Be to, bus teikiama siuntėjo patikrinimo paslauga – jos bus pažymimos kaip gautos ne iš anoniminio numerio, o iš žinomo siuntėjo.
Antra naujovės nauda – atskiri telefonų gamintojai liausis siūlę savas kartais abejotinos vertės žinučių siuntinėjimo programėles ir draugiškai pradės naudoti „Android Messages“.
Ir, nors technologijų srityje įprasta sakyti, kad „Jeigu kas nors veikia – nekišk nagų“, panašu, kad jau pats laikas nusenusias SMS technologijas pakeisti kažkuo modernesniu.
Tiesa, beveik neabejotinai atsiras ir naujų galimybių bombarduoti vartotojus reklaminėmis šiukšlėmis.