A.Dzedulionis „MacBook Air“ įsigijo 2010-aisiais. Šešerius metus tarnavęs kompiuteris sugedo, tad buvo nuvežtas į „iDeal“ saloną, kurio darbuotojai įrenginį perdavė servisui negarantiniam taisymui. „Man paskambino iš serviso ir pasakė, kad jo atgaivinti neįmanoma, ir duomenų nebeįmanoma ištraukti“, – prisiminė kaunietis.
„Facebook“ prisijungimai ir tūkstančiai nuotraukų
A.Dzedulionis seną kompiuterį atidavė Kauno „Akropolyje“ įsikūrusiam „iDeal“ salonui ir pasinaudojo akcija – už seną „MacBook Air“ gavo 150 eurų nuolaidą naujam įrenginiui.
Po kurio laiko kauniečiui paskambino kompiuterių specialistas Z.Valeika ir pranešė turintis tą patį veikiantį „MacBook Air“ su visa asmenine vartotojo informacija – nuotraukomis, „Facebook“, „Gmail“ ir kitais prisijungimais.
Z.Valeikai įrenginį atnešė jį per skelbimus įsigijęs žmogus ir paprašė sutaisyti. Kaip vėliau paaiškėjo, žmogus įrenginį įsigijo iš pasipinigauti norėjusio „iDeal“ salono darbuotojo, kuris kompiuterį pavogė iš „Apple“ serviso ir už šimtą eurų pardavė.
Anot Z.Valeikos, „MacBook Air“ buvo nesunkiai sutaisytas – esą reikėjo „užkaitinti vaizdo plokštės „čipą“ (lustą), ir šis įsijungė. Kompiuteryje pasirodė visa asmeninė A.Dzedulionio informacija.
„Pirmiausiai žmogų (A.Dzedulionį – red. past.) apgavo todėl, kad pasakė, jog kompiuterio neįmanoma sutvarkyti. Antras dalykas – kad buvo paviešinti jo duomenys“, – piktinosi Z.Valeika. Kompiuterių specialisto teigimu, jei „MacBook Air“ būtų patekęs į blogas rankas, kietajame diske buvusi informacija žmogui galėjo pridaryti rimtų nemalonumų – kadangi A.Dzedulionis dirba fotografu, kompiuteryje buvo ir daug kitų žmonių nuotraukų.
A.Dzedulionis prisiminė, kad „iDeal“ salono atstovai už patirtus nemalonumus jam pasiūlė 50 eurų nuolaidą naujam „Apple“ įrenginiui į „iDeal“ salono, tačiau su tokiu pasiūlymu kaunietis nesutiko.
Vagišius buvo atleistas
Vieno iš „iDeal“ (oficialūs „Apple“ pardavėjai) salonų direktorius Marijus Tikuišis aiškino, kad kompiuterio modelis dėl senumo buvo nebepalaikomas gamintojo, tad jam nebuvo gaminamos originalios atsarginės dalys. Norint sutaisyti kompiuterį esą buvo būtina keisti motininę plokštę, tad serviso darbuotojai kompiuterį A.Dzedulioniui sugrąžino.
„Klientas pridavė senąjį kompiuterį ir įsigijo naują su nuolaida. Kliento priduotas senasis kompiuteris vėliau be įmonės žinios buvo vieno iš įmonės darbuotojų pasisavintas ir parduotas per skelbimus, – pasakojo salono vadovas. – Esame labai nusivylę tokiu savo darbuotojo poelgiu. Savo įmonėje mes ypatingai vertiname pasitikėjimą, tiek santykiuose su savo klientais, tiek įmonės viduje. Iš karto, kai sužinojome apie šį savo darbuotojo poelgį, jis buvo atleistas.“
Pasak M.Tikuišio, „Apple“ atstovybė Lietuvoje stengiasi užtikrinti klientų supirktuose įrenginiuose esančios informacijos saugumą, tačiau už jų galimą patekimą į trečiųjų šalių rankas atsakomybės neprisiima.
„Už klientų paliktą asmeninę informaciją iš jų supirktuose senuose įrenginiuose mes neatsakome, tačiau, nepaisant to, visais atvejais, jei tokia galimybė yra, mes pasirūpiname kliento duomenų ištrynimu iš įrenginio. Šiuo atveju tokios galimybės nebuvo, nes įrenginys nebuvo veikiantis“, – aiškino pašnekovas.
Jis pridūrė, kad „Apple“ atstovai Lietuvoje supirktų senų kompiuterių neutilizuoja, o perduoda elektronikos įrenginių supirkimu užsiimančiai įmonei.
Įstatymai nereguliuoja
Advokatų kontoros SORAINEN partnerė Renata Beržanskienė, kurios viena specializacijos sričių yra IT ir duomenų apsauga, teigia, kad tais atvejais, kai vartotojai savo senus veikiančius ar neveikiančius elektroninius prietaisus parduoda ar keičia, įstatymai duomenų apsaugos nereguliuoja.
„Nors pagal asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo 4 str. asmens duomenų valdytojui numatyta prievolė sunaikinti asmens duomenis, kai jie tampa nebereikalingi, nederėtų pasikliauti vien tik šia nuostata. Jeigu asmuo, priimantis elektroninius prietaisus, neatlieka jokių veiksmų su prietaisuose esančiais asmens duomenimis, tikėtina, jog jis nebus pripažintas duomenų valdytoju ar tvarkytoju“, – kalbėjo teisininkė.
Pasak jos, atsikratantys senų prietaisų vartotojai turėtų ypatingą dėmesį skirti sutartiniams santykiams su bendrove – atidžiai perskaityti sudaromų sutarčių sąlygas, išsiaiškinti, kokie veiksmai bus atliekami su prietaisais ir koks likimas laukia įrenginyje esančių duomenų.
Teisininkės teigimu, pažeidus sutartį ar įstatymą nukentėjęs asmuo gali reikalauti žalos atlyginimo, tačiau mažai tikėtina, jog priteista pinigų suma padengs neturtinę žalą, kuri gali atsirasti viešai paskelbus asmeninius duomenis.