Gerinant ekranų pateikiamą vaizdą ir didinant įrenginių našumą, augo ir jo energijos poreikis, tad gamintojai buvo priversti imtis veiksmų, kad akumuliatorių pakaktų bent parai naudojimo. Pirmasis jų sugalvotas problemos sprendimo būdas buvo natūralus – auginti akumuliatorių talpą.
Tačiau dėl šio sprendimo radosi nauja problema: akumuliatoriai buvo didesni, bet jų užpildymo greitis nepasikeitė. Tad laikas, kurį tekdavo praleisti įkrovinėjant savo išmaniuosius įrenginius, nenumaldomai augo.
Ilgainiui gyvenimas su išmaniuoju telefonu tapo toks pats prognozuojamas, kaip ir kasdienės kelionės į darbą ar mokslus ir namo. Ryte išvyksti su pilnu akumuliatoriumi, dieną naudojiesi, vakarop pradedi stresuoti dėl senkančio akumuliatoriaus, o grįžus namo iškart smeigi telefoną į kištukinį lizdą, esantį arčiausiai lovos – ir neištrauki jo kiaurą naktį. Pamenate tuos laikus?
Šiandien iš tokios kasdienybės daugeliui žmonių beliko slogūs, košmariški prisiminimai. Nes buvo surastas ir naujos akumuliatorių krovimo problemos sprendimas: greitojo įkrovimo technologijos, kurios leidžia mums išvengti prievartos telefonus krauti per naktį. Šiandien tam ir vėl pakanka valandos. Daugiausiai – dviejų.
Kroviklio galia – srovės stiprumo ir įtampos sandauga, matuojama vatais (W) – yra pagrindinis rodiklis, pagal kurį galima spręsti, kaip greitai vyks akumuliatoriaus įkrovimas. Pavyzdžiui, pačių naujausių „iPhone 11 Pro“ pakuotėse pirmą kartą „Apple“ istorijoje pridėtas greitasis kroviklis palaiko 18 W galią. Anksčiau šių kultinių telefonų gamintojai pakuotėse pridėdavo tik 5 W galios kroviklį.
Tuo tarpu „Android“ stovykloje pažanga nurūkusi jau toli į priekį: taip pat naujutėlaitis „Samsung Galaxy Note 10“ palaiko 25 W galios įkrovimą (ir būtent toks kroviklis yra įrenginio pakuotėje). O „Huawei“ jau metus savo įrenginius komplektuoja su net 40 W galios krovikliais.
Kaip tai daroma?
Kroviklio galios didinimas (atitinkamai – ir akumuliatoriaus įkrovimo greitinimas) – tai ne šiaip „įtampos ir srovės stiprumo čiaupų pasukiojimas“. Įvairūs gamintojai specialiai tam kuria labai gudrias technologijas, naudoja specialius laidus ir netgi į įrenginius bei kroviklius įmontuoja specialius lustus, kurie kontroliuoja įkrovimo procesą – kad jis būtų ne tik greitas, bet ir saugus ir vartotojui, ir akumuliatoriui.
Todėl kroviklis nuolat „kalbasi“ su telefonu, kuris pranešinėja akumuliatoriaus įkrovimo lygį – pagal gautą informaciją keičiama srovės įtampa arba stiprumas: kuo labiau akumuliatorius įkrautas, tuo jo tolesnis krovimas bus lėtesnis, tačiau jei akumuliatorius beveik išsekęs, jis pilnės žaibiškai – dėl to pristatant naujus įrenginius dažnai ir giriamasi, kad „nuo 0 iki 50 procentų per 20 minučių“ arba „per 30 minučių – nuo 0 iki 70 procentų“. Bet net greičiausiai įkraunami telefonai iki 100 proc. užpildymo slinks apie valandą.
Įkrovimo pradžioje srovės stiprumas būna maksimalus, o įtampa pamažu didinama. Būtent šios fazės metu akumuliatorius ir būna užpildomas labai greitai. Tačiau dėl ličio jonų akumuliatorių vidinių savybių įtampai pasiekus maksimumą tenka nuolat, palaipsniui mažinti srovės stiprumą – artėjant link visiško akumuliatoriaus užpildymo srovės stiprumas krenta labai stipriai ir krovimą jau būna sunku pavadinti „greituoju“.
Beje, svarbus yra ne tik kroviklio ir telefono bendravimas: ir laidas, kurio vykdomas įkrovimas, privalo palaikyti technologines specifikacijas, reikalingas įkrovimui. Todėl paėmę vieno gamintojo „greitojo krovimo“ laidą ir įstatę jį tarp kito gamintojo kroviklio ir telefono, neretai gausite kur kas prastesnį rezultatą, nei naudojant visus to paties gamintojo komponentus.
Tarkime, „Huawei“ flagmanų greitojo įkrovimo technologijai „SuperCharge“ būtinas laidas, palaikantis 5 A srovės stiprumą (ir dažniausiai tai būna nurodoma ant paties laido, ties abiem jo galais). Ir „plonajame“ šio laido gale (ties „USB Type C“ jungtimi) yra du specialūs kontaktai, kuriuos „Huawei“ panaudoja įkrovimui. Tai suteikia galimybę ne tik padidinti įkrovimo spartą, bet ir palaikyti žemą akumuliatoriaus temperatūrą, nes palaikoma santykinai žema krovimo įtampa ir aukštas srovės stiprumas.
Taip pat šis gamintojas ant paties kroviklio pateikia ir techninę informaciją apie galimus srovės įtampos ir stiprumo derinius: 5 V ir iki 2 A, 9 V ir iki 2 A, 10 V ir iki 4 A. Pastarasis įtampos bei srovės stiprumo derinys ir užtikrina greičiausią akumuliatoriaus užpildymą.
Saugos pagalvės
Dėl cheminių savybių telefonų akumuliatoriai yra vertinami kaip pavojingi, sprogūs gaminiai. Ir iš tiesų, ankstesniais metais spaudoje aprašytas ne vienas atvejis, kuomet telefono akumuliatorius išsipūtė, skleidė dūmus, užsidegė ar net sprogo. Skaudžiausia tokių įvykių grandinė privertė netgi atšaukti visą produktą – „Samsung Galaxy Note 7“ – iš rinkos.
Nelaimingų atvejų grėsmė dar labiau išauga naudojant greitojo įkrovimo technologijas. Tačiau telefonų gamintojai pasirūpina, kad jų naudojamos įkrovimo technologijos būtų ne tik itin sparčios, bet ir kiek įmanoma saugesnės. „Huawei“ tapo pirmuoju pasaulyje išmaniųjų telefonų gamintoju, kurių greitojo įkrovimo technologijų saugumą ir patikimumą įvertino ir Vokietijos „TÜV Rheinland“ sertifikavimo paslaugų teikėjai. Šis sertifikavimo paslaugų teikėjas, veikiantis jau daugiau nei 150 metų, užsiima įvairių produktų ir procesų saugumo vertinimu bei sertifikavimu.
Vokietijos laboratorijose „Huawei“ telefonai bandomi įvykdant 600 greitųjų akumuliatoriaus įkrovimo ir iškrovimo ciklų bei 1000 viso telefono „normalaus“ įkrovimo ir iškrovimo ciklų. Maža to, „TÜV Rheinland“ patikrina telefonų saugumą ekstremaliomis sąlygomis – ir spaudžiant -33 ºC speigui, ir šutinant 55 ºC kaitrai. Patikrinamas ir akumuliatorių atsparumas temperatūrų svyravymui – „TÜV Rheinland“ garantuoja, kad „Huawei“ akumuliatoriai nesprogs ir neužsidegs net užkaitus iki 130 ºC. Be to, telefonai turi būti saugūs naudoti net ir po kritimo – laboratorijoje patikrinama ir tai. Po kiekvieno kritimo telefonas būna išardomas, o saugumo vertinimo specialistai mikroskopu tikrina akumuliatorius ir juose ieško pažeidimų.
Kartu tikrinamas įkrovimo lizdo saugumas: kroviklio laidas įkišamas ir ištraukiamas 10 000 kartų, be to, įsitikinama, kad telefoną būtų saugu krauti ne tik su „Huawei“, bet ir su kitų gamintojų laidais.