Ką dovanoti brangiam žmogui? Mokslininkai pataria, kaip neapsirikti

Daugumai žmonių tai yra pažįstamas jausmas: išvynioji gražų dovanos popierėlį, o viduje – tai, ką mielai išmestum, tik kad dovanotojas žiūri...
Dovanos
Dovanos / „Fotolia“ nuotr.

O kad tokių situacijų būtų kuo mažiau, savo darbą atliko mokslininkai – rinkodaros specialistai. Jie aiškinosi kokie yra blogos dovanos požymiai ir apskritai kodėl mes savo brangiems žmonėms tokius nereikalingus dalykus kartais perkame, rašo livescience.com.

Mokslininkai mano, kad viena iš esminių priežasčių, lemiančių nesėkmingą dovanos pasirinkimą – tai požiūrių į dovaną skirtumas. Dovanotojo tikslas – įspūdis pačią dovanojimo/dovanos gavimo akimirką, nustebinimas, įspūdžio gavėjui padarymas. Tuo tarpu gavėjo tikslas – dovanos ilgalaikė nauda ir praktiškumas.

„Nustatėme, kad dovanotojas nori, kad gavėjas būtų apstulbęs ir padovanoti tai, kuo galima būtų pasimėgauti tuoj pat, gavimo akimirką, o gavėjas labiau domisi tokiomis dovanomis, kurios naudą teikia ilgą laiką“, - sakė tyrimo autorius, Carnegie Mellon universiteto Tepperio verslo mokyklos rinkodaros profesorius Jeffas Galakas. „Stebime dovanotojo ir gavėjo minčių proceso bei dovanos motyvacijos neatitikimus“, - teigė profesorius.

Pavyzdžiui, būna, kad siurblys, kurį pamatę šiaip jau nesakome „na nieko sau“, iš tiesų yra labai gera dovana, mat tai yra ilgalaikis daiktas, aiškina J.Galakas.

Naujame moksliniame darbe jis su kolegomis peržvelgė visus ligšiolinius mokslinius darbus, aprašančius dovanojimo klaidas, ir ieškojo, kad jiems bendra. Analizė parodė, kad dovanotojo polinkis sutelkti dėmesį į dovanojimo akimirką ir gavėjo polinkis sutelkti dėmesį į ilgalaikę naudą paaiškina daugelį dovanos pasirinkimo klaidų. Štai keletas klaidų tipų:

Neprašyto daikto dovanojimas siekiant nustebinti gavėją, kai iš tiesų gavėjas labiau norėtų visai nestebinančio, tačiau pageidaujamų dovanų sąraše esančio daikto.

Dėmesio sutelkimas į apčiuopiamą, dabar pat panaudojamą daiktą, nors gavėjas galbūt labiau norėtų patirties dovanos (tarkime, bilietų į teatrą), kuri suteiktų daugiau džiaugsmo, bet ne dabar pat.

Dovanos su „socialinės atsakomybės“ prieskoniu (pavyzdžiui, paaukojimo labdaros fondui gavėjo vardu tikintis, kad gavėjas pajus malonumą tarsi pats būtų paaukojęs, kai iš tiesų labiau norima dovanos, kurią galima panaudoti).

Brangių dovanų dovanojimas norint tarsi parodyti svarbumą, nors iš tikrųjų dovanos kaina visai netinkama prognozuoti, kaip labai gavėjui patiks dovana.

Norėdami padėti visuomenei pasirinkti geresnes dovanas, mokslininkai patarė įsijausti į dovanos gavėjo vaidmenį ir pagalvoti, kokios dovanos jam galėtų pasirodyti naudingos ilguoju laikotarpiu.

„Keičiamės dovanomis su žmonėmis, kurie mums svarbus, taip iš dalies norėdami juos nudžiuginti ir sustiprinti savo santykius su jais. Apsvarstydami, kokios vertingos galėtų būti dovanos jų priklausymo gavėjui metu, o ne tik kokio platumo būtų gavėjo šypsena dovanojimo akimirką, galėtume, galėtume pasiekti šių tikslų ir padovanoti naudingą dovaną, kuria gavėjas iš tiesų apsidžiaugtų“, - sakė mokslininkas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų