Kaip gauti pradinį finansavimą iš užsienio klientų turint tik idėją: „Kickstarter“ ir kitos platformos

Viena iš pagrindinių pradedančiųjų verslų problemų – pradinis finansavimas. Dažnam startuoliui reikia nueiti kryžiaus kelius, kad gautų pinigų iš bankų, kredito unijų, privačių investuotojų ar rizikos kapitalo fondų.
Gediminas Nemanis su Richardu Bransonu.jpeg
RUBBEE atstovas Gediminas Nemanis su Richardu Bransonu

Daliai pradedančiųjų pavyksta, tačiau tai turi savo kainą – bankai ir kredito unijos reikalauja palūkanų, o privatūs investuotojai ir rizikos kapitalo fondai pasiima dalį nuosavybės. Kaip manote, kas nutiktų, jei šioje grandinėje nebūtų tarpinių institucijų ir finansuotų galutiniai produkto vartotojai, teikdami išankstinius užsakymus?

Jei kritinė masė įsigytų naują produktą, verslininkui užtektų pinigų pirmajai produktų partijai pagaminti ir išsiųsti jau paruoštas prekes pirkėjams. Iš tikrųjų to net nereikia įsivaizduoti – visa tai jau gana seniai daroma ir pasaulyje apstu verslų, kurių pradžia grįsta būtent tokiu principu. Tai vadinamasis sutelktinis finansavimas (angl. crowdfunding).

Sutelktinio finansavimo platformos

Deeper nuotr./„Deeper“ sonaras
Deeper nuotr./„Deeper“ sonaras

Pasaulyje yra begalė sutelktinio finansavimo platformų, tačiau atlygiais grįsto idėjų finansavimo kategorijoje lyderiauja dvi – „Kickstarter“ ir „Indiegogo“. Tačiau vis dėlto „Kickstarter“ yra rinkos lyderė pagal populiarumą, vartotojų skaičių bei žiniasklaidos dėmesį. Būtent todėl dauguma projektų kūrėjų iš Lietuvos, ėjusių sutelktinio finansavimo keliu, pristatė savo idėjas būtent šioje platformoje.

Scanpix nuotr./Išmanusis exhalotas „Deeper“
Scanpix nuotr./Išmanusis exhalotas „Deeper“

„Deeper“ įmonė, pradėjusi nuo sonaro žvejams, kurį pristatė „Indiegogo“ platformoje, išaugo į solidžią įmonę: sukūrė jau 60 darbo vietų Lietuvoje ir eksportuoja savo produkciją į daugiau kaip 50 užsienio šalių. Lietuvių sukurta elektrinė pavara dviračiams „Rubbee“, startavusi „Kickstarter“ platformoje, puikiai išnaudojo sero Ričardo Bransono vizito Lietuvoje akimirkas – reportažus apie „Rubbee“ rengė tokie tarptautinės žiniasklaidos grandai kaip „Reuters“, „Discovery“ ir BBC.

Broliai Matas ir Danielius Jakučiai, sukūrę prabangius laikrodžius „Filippo Loreti“, sugebėjo viršyti visus lietuviškų projektų rekordus, surinkę 927 tūkst. eurų per pirmąją „Kickstarter“ kampaniją, beveik 5 mln. eurų – per antrąją ir 3,5 mln. eurų – per trečiąją. Jų sėkmingiausias projektas yra net 20 vietoje „Kickstarter“ platformoje, kurioje iš viso jau pristatyta net 400 tūkst. projektų iš viso pasaulio.

Rubbee komanda: G.Nemanis,M.Bliujus ir L.Jokužis
Rubbee komanda: G.Nemanis,M.Bliujus ir L.Jokužis

Tad ko trūksta, kad dar daugiau lietuvių ryžtųsi pristatyti savo idėjas tarptautinės sutelktinio finansavimo platformose? Jei turite idėją, kuri gali būti paklausi užsienyje ir jums trūksta tik tam tikro paskatinimo, štai keli paprasti patarimai.

Įvertinkite, ar jūsų idėja tinkama „Kickstarter“ platformai

Nors galimybė gauti pradinę paramą sutelktinio finansavimo būdu atrodo tikrai viliojanti, bet, deja, šis būdas nėra tinkamas visoms idėjoms. „Kickstarter“ platforma skirta naujoms, kūrybiškoms ir unikalioms idėjoms, kurių rinka – tarptautinė. Tad jei kuriate kažką Lietuvos rinkai, eiti į „Kickstarter“ tikrai neverta.

Jūsų projekto auditorija turėtų būti ne tik tarptautinė, bet ir masinė, siekiant maksimaliai išnaudoti sutelktinio finansavimo platformų teikiamas galimybes. Tokiu būdu galite gauti papildomą rėmėjų srautą ir iš pačios platformos. Tinkamiausi projektai yra apčiuopiami produktai, kurių kaina yra sąlyginai nedidelė, kad rėmėjas galėtų priimti sprendimą greitai, vadovaudamasis emocija ir nelygindamas kainų su panašiais produktais. Ir paskutinis, tačiau itin svarbus dalykas, yra tai, kad po jūsų projektu turėtų slypėti asmeninė istorija, paskatinusi jus imtis šio projekto. Sugebėjimas paliesti potencialių rėmėjų širdis yra itin svarbi sutelktinio finansavimo kampanijos dalis.

Išanalizuokite panašius į jūsų projektus

Jei jūsų idėja tinkama, pasitelkę paiešką, esančią „Kickstarter“ ir „Indiegogo“ platformose, galite pagal tam tikrą raktažodį rasti atitinkamus projektus ir juos surikiuoti pagal norimą kriterijų (populiarumą, datą, surinktą sumą, rėmėjų skaičių ir kt.). Taip rasite kampanijas, kurių paskirtis arba tikslinė auditorija panaši. Paanalizuokite šiuos projektus ir pasikalbėkite su jų autoriais. Šis kokybinis tyrimas leis įvertinti, kaip sekėsi panašiems į jūsų projektams, iš kur jie gavo potencialių rėmėjų, ar jiems pavyko gauti žiniasklaidos dėmesio. Visa ši informacija leis priimti racionalų sprendimą, ar jums verta eiti į sutelktinio finansavimo platformas ir kokių resursų reikės pasiruošimui.

Užduokite klausimus lietuviškų projektų autoriams

Lietuvoje turime dešimtis sėkmingų sutelktinio finansavimo projektų įvairiose srityse: filmų, knygų, papuošalų, drabužių, technologijų, dizaino ir kt. Atsirinkite tuos žmones, kurių projektai yra panašiausi į jūsiškį ir susisiekite su tų projektų autoriais, užduodami jums rūpimus klausimus. Projekto kūrėjų duomenis pakankamai lengvai rasite atsidarę jų projektų profilius „Kickstarter“ ir „Indiegogo“ platformose. Šie žmonės kažkada buvo jūsų vietoje ir jiems patiems reikėjo tokios pagalbos, todėl esu tikras, kad jie mielai pagelbės ir jums – tiesiog nebijokite užmegzti kontakto.

Skaitykite tikslinę informaciją

Nors spaudoje yra nemažai informacijos apie sutelktinio finansavimo platformas, tačiau norint giliau suvokti „Kickstarter“ ir „Indiegogo“ platformų subtilybes ir žingsnius, kuriuos jums reiktų atlikti pasiruošimo metu, būtina skaityti tikslinę informaciją.

Ženkite pirmąjį žingsnį

Bendravimas su patirtį turinčiais žmonėmis ir tikslinės informacijos skaitymas yra neatsiejama mokymosi proceso dalis, tačiau tam, kad savo idėjas paverstumėte realybe, svarbiausia yra ryžtis žengti pirmą žingsnį. Niekas nėra per jaunas ar per senas, kad pradėtų kažką naujo. Jei turite idėją, dėl kurios jums sunkiai sekasi užmigti, veikite ir įgyvendinkite ją. To niekada nepasigailėsite. Blogiausiu atveju pinigų surinkti nepavyks, tačiau įgysite neįkainojamos patirties, sulauksite realių vartotojų atsiliepimų ir žinosite, ką kitą kartą daryti kitaip. Geriausiu atveju gausite pinigų, už kuriuos galėsite įgyvendinti savo idėją, sulauksite naudingų verslui pažinčių, viešumo, klientų, su kuriais būsite užmezgę glaudų ryšį, įgysite įgūdžių, kurių nepavyks gauti niekur kitur.

V.Stanislovaičio knyga
V.Stanislovaičio knyga

Vilius Stanislovaitis yra knygos „Įgyvendink idėją per Kickstarter. Sutelktinio finansavimo vadovas“ autorius.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų