Radikalaus sumanymo idėja labai paprasta – gaminti lėktuvus su atkabinamu keleivių salonu, kuris avarijos atveju atsikabintų nuo lėktuvo korpuso ir saugiai nusileistų parašiutais ant sausumos ar vandens.
„Likti gyvam per lėktuvo katastrofą yra įmanoma – įsitikinęs projekto autorius V. Tatarenka. – Tik reikia pagalvoti apie tai, kokias išeitis nelaimės atveju būtų galima pasiūlyti keleiviams. Kol kas aviacijos inžinerijoje mėginama eliminuoti bet kokias katastrofos priežastis, tik ar įmanoma sužiūrėti ir numatyti absoliučiai viską?“.
Salono apatinėje dalyje yra įtaisytos automatiškai prisipučiančios guminės oro pagalvės, kurių paskirtis – amortizuoti salono smūgį į žemę ar vandenį.
V. Tatarenka keleivinio lainerio katapultacijos projektą kuria ir tobulina jau trejus metus. Keleivių salonui atsikabinus nuo lėktuvo, automatiškai išsiskleistų ant salono stogo įmontuotos parašiutų sistemos.
Parašiutai – ne vienintelė saugos priemonė. Salono apatinėje dalyje yra įtaisytos automatiškai prisipučiančios guminės oro pagalvės, kurių paskirtis – amortizuoti salono smūgį į žemę ar vandenį. Jei salonas nusileistų ant vandens, guminės oro pagalvės atlaikytų smūgį ir pradėtų funkcionuoti kaip salono plaustas.
„Toks katapultuojamas salonas su parašiutais ir guminėmis oro pagalvėmis svertų gerokai daugiau nei įprastas lėktuvo salonas, todėl papildomą balastą būtų galima kompensuoti lėktuvo korpusą, sparnus, uodegą, aptakus ir kitas dalis gaminant iš anglies pluošto bei naudojant tokias tvirtas medžiagas kaip kevlaras“, – siūlo V. Tatarenka.
Beje, jo siūlomame projekte numatyta vieta ir keleivių bagažui – jis būtų specialioje erdvėje po salonu. Tad avarinio katapultavimosi atveju keleiviai liktų ne tik gyvi ir sveiki, bet ir neprarastų savo bagažo.
Specialistai sutinka su išvardintais privalumais, tačiau įžvelgia ir tokio principo trūkumų. Pavyzdžiui, siūlomame projekte nepagalvota apie likusią lėktuvo dalį – juk ji ore gali kliudyti ar net visa jėga rėžtis į besileidžiantį saloną. Kitas kritiškas argumentas – kaip suveiktų salono katapultavimo sistemos, jei lėktuvas rėžtųsi į kalno šlaitą ar aukštybinį pastatą. Nepagalvota ir apie lėktuvo pilotų gelbėjimą.
Yra manančių, kad tokia lėktuvo konstrukcija nepaprastai susilpnintų lėktuvo korpusą – juk jis nenebūtų vientisas monolitas.
Tačiau idėjos autoriaus inicijuota apklausa byloja, kad net 95 proc. keleivių sutiktų už skrydį sumokėti brangiau, jei tik būtų galimybė iškilus reikalui pasinaudoti jo siūlomomis gelbėjimo sistemomis.