Kai „Apple“ įkūrėjas lygiai prieš 5 metus savo įpėdiniu paskyrė Timą Cooką, tai buvo vienas labiausiai analizuotų įmonės valdymo perėmimų korporacinėje istorijoje, rašo „The Telegraph“.
S.Jobsas buvo matomas kaip lyderystės ir inovacijų pavyzdys, jis atsidūrė XXI kompiuterijos ikonų – „iPod“, „iPhone“ ir „iPad“, pristatymo centre.
O T.Cookas tuo metu buvo mažiau matomas vadovas – tiekimo grandinės meistras, kuris kasdien kėlėsi 04:30 ir rūpinosi, kad viskas veiktų sklandžiai. Ir, nors jis buvo akivaizdus kandidatas pakeisti S.Jobsą, analitikai abejojo, ar jam pavyks išlaikyti „Apple“ magiją.
Didžiausia pasaulio bendrovė
Nors dabartinių produktų linija „Apple“ parduotuvėse labai primena tą, kuri buvo prieš penkerius metus, „Apple“ gerokai pasikeitė. Vadovaujant T.Cookui „Apple“ tapo didžiausia pasaulio bendrove, kuri du kartus pagerino didžiausio ketvirtinio pelno rekordą.
„Apple“ tapo ir du kartus didesnė – per paskutinį S.Jobso vadovavimo ketvirtį „Apple“ pardavė 20,3 mln. „iPhone“, šis skaičius dabar viršytas daugiau nei du kartus. Prieš išeinant S.Jobsui Kinijoje veikė 4 parduotuvės, dabar jų čia yra 41.
Šis augimas bendrovei taip pat nulėmė spaudimą dėl didėjančių mokesčių ir ėmė švarinti už JAV ribų esančias įmonės sąskaitas.
Kad šis iššūkis būtų įveiktas, reikėjo tvirtos rankos. T.Cookas turėjo susitikti su JAV politikais ir linksminti Europos politikus, kurie tyrė bendrovės mokesčių klausimus, taip pat raminti nepatenkintus investuotojus.
Inovacijos
„Apple“ labiausiai žinoma dėl gyvenimus pakeitusio produkto – tokio dalyko, kurio vartotojai nenori, kol jo nepamato.
Kai S.Jobsas pasitraukė, esminis klausimas buvo, „ar „Apple“ gebės toliau vykdyti inovacijas“, ir po penkerių metų atsakymo į šį klausimą vis dar laukiama.
Vienas pirmųjų „Apple“ išleistų produktų vadovaujant T.Cookui buvo labai prasti „Apple žemėlapiai“, kuriuose buvo praleisti ištisi miestai ir svarbūs transporto taškai.
Reikšmingiausias T.Cooko produktas buvo „Apple Watch“, kuris, bent jau kol kas, netapo pasauliniu fenomenu, o buvo labiau perkamas iš gerbėjų meilės „Apple“. Laikrodžių pardavimai siekia 15 mln. – tai šiek tiek geresnis nei vidutinis rezultatas dėvimos elektronikos rinkoje, tačiau tokiai bendrovei kaip „Apple“ šis rezultatas didelės įtakos nedaro.
„Apple“ gebėjimas judėti aukštyn buvo įsišaknijęs į jos augančius „iPhone“ pardavimus, kurie labai stipriai padidėjo įmonei žengus į Kiniją ar Indiją. Tačiau „iPhone“ dabar sudaro daugiau nei pusę „Apple“ pardavimų – daugiau, nei valdant S.Jobsui. Tai kelia nerimą, kad „Apple“ yra per daug priklausoma nuo vieno produkto.
T.Cookas neseniai „iPhone“ populiarumą įvardino kaip „privilegiją, o ne problemą“, tačiau dabar, kai išmaniųjų telefonų rinką jau palaipsniui pradeda prisisotinti, tai atrodo tarsi trūkumas. Be to, po 13 metų trukusio įplaukų augimo „Apple“ per pastaruosius ketvirčius pranešė apie jų smukimą.
Užuot kūręs naujus gaminius T.Cookas susitelkė į programinę įrangą ir paslaugas, kurios siūlomos milijardui „iPhone“ ir „iPad“ naudotojų. Per pastarąjį ketvirtį programėlių pardavimai, lyginant su ankstesnių metų ketvirčiu, išaugo beveik penktadaliu. Tarp jų patenka „Apple Music“ ir „Apple Pay“ – dvi sėkmingesnės paslaugos, išleistos valdant T.Cookui.
Socialiniai iššūkiai
Vienas esminių skirtumų tarp T.Cooko ir jo pirmtako buvo T.Cooko noras „Apple“ padaryti ne tik technologine jėga, tačiau ir viešu korporacinės atsakomybės švyturiu.
T.Cookas rūpinosi lyčių lygybe ir homoseksualų teisėmis, jis tapo pirmuoju tokio aukšto lygio vadovu, viešai pranešusiu apie savo netradicinę orientaciją.
„Apple“ šįmet taip pat tapo įvertinta privatumo aktyvistų, kai šįmet T.Cookas atsisakė FTB padėti atrakinti žudiko „iPhone“.
Vieną dieną, kai T.Cookas perėmė S.Jobso pareigas, jis darbuotojams pasakė: „Aš noriu, kad jūs žinotumėte, jog „Apple“ tikrai nesikeis“. Bent jau šiuo atžvilgiu jis buvo visiškai neteisus.