Kaip toli driekiasi „SpaceX“ kosminės ambicijos

Birželio pradžioje nuskambėjo žinia, jog JAV verslininko Elono Musko kosminių technologijų kompanija „SpaceX“ įsteigė įmonę Lietuvoje ir teiks palydovinio interneto paslaugas. Tokių kaip „SpaceX“ komercinių kosmoso paslaugų plėtra svarbi ne tik civiliniam mokslui bei pramonei, bet ir gynybos sričiai.

Jungtinėse Amerikos Valstijose 1958 metais buvo įsteigta Nacionalinė aeronautikos ir kosmoso administracija (sutrumpintai – NASA), kuri jau daugiau kaip 60 metų rūpinasi kosmoso įsisavinimu. NASA yra nepriklausoma organizacija Amerikos vyriausybės viduje, jos atsakomybė – civilinės kosmonautikos programos ir kosmoso tyrimai, nors, suprantama, ši organizacija visais laikais artimai bendradarbiavo su Amerikos kariuomene.

NASA finansuojama iš mokesčių mokėtojų kišenės. Ambicingiausių projektų, tokių, kaip skrydžių į Mėnulį „Apollo“ programa, jos finansavimas buvo pasiekęs beveik 4,5 procento Amerikos federalinio biudžeto. Tiesa, vėliau mažėjo iki vieno procento, o pastaruosius porą dešimtmečių šis rodiklis siekė maždaug pusę procento.

Visgi tai milžiniškos lėšos. Pavyzdžiui, 2021 metais NASAI iš federalinio biudžeto skirta daugiau kaip 23 milijardai dolerių. Nepaisant to, kad NASA pati turi sukaupusi milžinišką mokslo ir tyrimų potencialą, savo sprendimams įgyvendinti visuomet samdydavo privačias aeronautikos, raketinių pavarų ir kosmoso technologijų bendroves.

ZUMAPRESS / Scanpix nuotr./„SpaceX“ iš Kanaveralo kyšulio (JAV) paleidžia 29-ąją „Starlink“ palydovų partiją - 2021 m. gegužės 26 d.
ZUMAPRESS / Scanpix nuotr./„SpaceX“ iš Kanaveralo kyšulio (JAV) paleidžia 29-ąją „Starlink“ palydovų partiją - 2021 m. gegužės 26 d.

Amerikoje nėra valstybei priklausančių gamyklų. Varžydamosi tarpusavyje, konkuruodamos dėl NASOS skirstomų užsakymų ir finansavimo, privačios kompanijos pateikdavo jai geriausius įmanomus, arba bent jau taip atrodydavo, technologinius sprendimus ir medžiagas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis