Karas plastikiniams šiaudeliams: kova su tarša ar reklaminė akcija?

Pasaulis rado naują aplinkos priešą – plastikinius gėrimų šiaudelius. Jie uždraudžiami kai kuriuose JAV miestuose, o liepos 9 dieną apie perėjimą prie ekologiškesnio skysčių įtraukimo būdo paskelbė „Starbucks“. Tačiau daugelis pagrįstai nurodo, kad, palyginus su daugeliu kitų žmogaus veiklos produktų, šie paprasti įtaisai gamtai daro labai mažą žalą.
Šiaudeliai gėrimui.
Šiaudeliai gėrimui. / Fotolia nuotr.

„Starbucks“ planuoja pamažu, iki 2020-ųjų metų, visose savo pasaulinio tinklo kavinėse atsisakyti plastikinių šiaudelių. Kompanija jau sukūrė dangtelį (ironiška - plastikinį) savo šaltiems gėrimams, kuriems nereikia šiaudelio. Jie primena vaikiškus neišsiliejančius puodelius. Kai kurie gėrimai bus pardavinėjami su popieriniais ar kompostuojamo plastiko šiaudeliais.

„Hyatt“ viešbučių tinklas irgi paskelbė, kad plastikinius šiaudelius klientams pateiks tik tuo atveju, jeigu jie to paprašys. „McDonalds“ kavinės Didžiojoje Britanijoje ir Airijoje pereis prie popierinių šiaudelių nuo rugsėjo.

Plastikinius šiaudelius naudoti visiškai uždrausta keliuose JAV miestuose – Oklende ir Malibu Kalifornijos valstijoje; Sietle, Vašingtono valstijoje. Vietiniams restoranams, viešbučiams ir parduotuvėms rekomenduojama pakeisti savo plastikinius šiaudelius pagamintais iš ekologiškų ir bioskaidžių medžiagų, pavyzdžiui, popieriaus ar bambuko.

O visa kita?

Atsisakyti plastikinių šiaudelių aktyvistai masiškai pradėjo raginti po 2015 metais pasirodžiusio ir labai išpopuliarėjusio vaizdo įrašo. Jame jūrų biologai iš vėžlio nosies ištraukė įstrigusį plastikinį šiaudelį. Po šio įrašo publikavimo, iki 2018 metų peržiūrėto daugiau nei 30 milijonų kartų, pradėtos gamtosauginės interneto kampanijos „Ne šiaudeliams“ ir #stopsucking.

VIDEO: Plastikinis šiaudelis, įstrigęs vėžlio nosyje

Mūšis su šiaudeliais priekinėse ekologinės kovos linijose pakeitė ilgą kampaniją prieš plastikinius maišelius: ir vienas, ir kitas produktas yra vieną kartą panaudojamo ir išmetamo plastiko, kurio lengva atsisakyti kasdieniame gyvenime, simbolis. „Greenpeace“ duomenimis, apie 40 proc. plastiko pasauliniame vandenyne – vienkartiniai daiktai, tačiau tikslių duomenų apie vandenynų taršą plastikiniais šiaudeliais nėra.

Kritikai primena, kad „Starbucks“ neatsisakė aplinkai kur kas kenksmingesnių vienkartinių plastikinių stiklinių ir dangtelių, tačiau nutarė gerinti savo įvaizdį atsisakydami šiaudelių, kurių žala gamtai nėra tokia didelė.

O kaip automobilių su vidaus degimo varikliais ir poliesterio drabužių atsisakymu, klausia „Quartz“. Šiaurės Karolinos universiteto jūrų biologas Johnas Bruno pareiškė, kad kol žiniasklaidai ir visuomenei sutelkus dėmesį į tokius mažareikšmius dalykus, kaip šiaudeliai, didesnės problemos gali būti tiesiog pražiopsotos.

Žurnalistas Davidas M. Perry „Pacific Standard“ publikuotame straipsnelyje iškalbingu pavadinimu „Šiaudelių uždraudimas vandenynų neišgelbės“ pareiškė, kad vien nedidelių veiksmų ir kiekvieno asmeninės atsakomybės nepakanka. Jo nuomone, plastiko gamintojus būtina įpareigoti mokėti už aplinkai daromą žalą.

Kai kas nuo šiaudelių atsisakymo netgi nukentėjo. Jie reikalingi neįgaliesiems, vaikams ir pagyvenusiems žmonėms. Be šiaudelių šalti gėrimai restoranuose jiems taps neprieinami.

Pasiplekšnokime sau per petį

„Plekšnojame sau per petį už sąžinę raminančius sprendimus, užuot ėmęsi realiai aplinką keičiančių veiksmų“, – žurnalistę Alden Wicker cituoja „Quartz“.

Plastikinių šiaudelių atsisakymas gali būti vienas iš tokių žingsnių, kurių tikslas – nuraminti save. „Manau, žmonės taip stengiasi įtikinti save, kad jie bent kažkaip gali paveikti plastiko vandenyne problemą“, – sakė Kara Lavender Law, Jūrų švietimo asociacijos profesorė ir tyrėja.

Antra vertus, psichologas Robertas Giffordas teigia, kad žmonėms paprasčiau pradėti keisti savo elgesį nuo nežymių elementų, tarkime, šiaudelių. Gali būti, tai – tiesiog rimtesnės ir reikšmingesnės tendencijos pradžia.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis