Karinis analitikas palygino „F-22“, „Su-57“, ir „J-20“ karo lėktuvus

Rusijai ir Kinijai pradedant bandyti savo radarais nesusekamus lėktuvus, „Business Insider“ žurnalistas susėdo su karo analitiku Michaelu Kofmanu, ir paprašė pasidalinti savo įspūdžiais, palyginti su JAV sunkiai susekamais karo lėktuvais.
Naikintuvai „F-22 Raptor“
Naikintuvai „F-22 Raptor“ / „Scanpix“/„SIPA“ nuotr.

Kofmano teigimu, Rusijos „Su-57“ slaptumo savybėmis neprilygsta JAV „F-22“ ar „F-35“, bet būtų tinkama platforma tolesniam tobulinimui.

Jis taip pat sakė, kad nors Kinijos lėktuvo „J-20“ avionika ir programinė įranga gera, bet už „Su-57“ jis prastesnis dėl to, kad jo variklis senesnis, o paviršius didelis.

Alekso Beltiukovo/ „Wikipedia.org“ nuotr. /Sukhoi Su-57 PAK-FA naikintuvas
Alekso Beltiukovo/ „Wikipedia.org“ nuotr. /Sukhoi Su-57 PAK-FA naikintuvas

Radarais sunkiai užfiksuojamų lėktuvų pasaulyje pastaraisiais mėnesiais pastebimas sujudimas – Rusija savo „Su-57“ dislokavo Sirijoje, o Kinija pranešė, kad jos „J-20“ pasirengęs mūšiui.

Vis daugiau šalių naudojant ir bandant pateikti rinkai radarais sunkiai aptinkamus lėktuvus (RSA), „Business Insider“ žurnalistas Danielis Brownas kalbėjosi su Michaelu Kofmanu, ne pelno siekiančios tyrimų ir analizės organizacijos CNA vyr. tyrėju bei „Wilson Center“ mokslo darbuotoju, kurio specializacija yra Rusijos kariuomenės ir gynybos tyrimai. Žurnalistas analitiko paprašė palyginti „Su-57“ ir „J-20“ su amerkietiškais RSA lėktuvais.

„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Kinijos naikintuvas J-20
„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Kinijos naikintuvas J-20

Pokalbio nuorašas buvo redaguotas.

– Ką manote apie „Su-57“ dislokavimą Sirijoje?

– Jie buvo dislokuoti Sirijoje dėl dviejų priežasčių. Pirma, taip siekiama pakeisti pastarąsias dvi savaites Sirijoje vyraujantį naratyvą ir didelę dalį medijų dėmesio nukreipti į „Su-57“. Antra, iš tiesų pademonstruoti lėktuvus, tikintis sukelti galimų pirkėjų susidomėjimą, nes Sirijoje dislokuota ne viena ginklų sistema.

Jie nuolatos ieško daugiau investuotojų į šią technologiją. Penktosios kartos lėktuvai – brangūs.

– Ką bendrai manote apie „Su-57“?

– Manau, jie sunkiau aptinkami, nei tipiški ketvirtos kartos lėktuvai. Nemanau, kad jis slaptumu – ar kaina – prilygsta „F-22“ ar „F-35“. Manau, tai „biudžetiniai“ RSA lėktuvai. Tai bus labai tinkama platforma. Bet kažin ar jis prilygs arba konkuruos mažo pastebimumo parametrais su JAV lėktuvais.

Antra vertus, jis, be jokios abejonės, bus laipteliu aukščiau virš ketvirtos kartos naikintuvų – dėl manevringumo. Rusijos lėktuvai šiuo aspektu visada pasižymėdavo.

„F-22“ manevringumas irgi iš tiesų geras. „F-35“ – nelabai, tačiau „F-22“, tiesą sakant, yra puikus lėktuvas. Daug jų tebeturime. Bet „Su-57“ nebuvo kuriamas kaip tiesioginis „F-22“ ar „F-35“ konkurentas.

– Panašu, Rusija juos taip pozicionuoja.

– Taaaip, esu tikras, kas nors mano, kad jų „Honda Civic“ geresnė už BMW.

Štai ką reikia suprasti: ar yra rinka penktos kartos lėktuvams? Kur galima kreiptis, norint įsigyti penktos kartos orlaivį? JAV labai saugo F-35 naudojamas technologijas. Vieninteliai kinai dar vysto tai.

Tad tikrasis klausimas yra toks: ar „Su-57“ geresnis už „J-20“?

– Ar „Su-57“ geresnis už „J-20“?

– Na, technologijų dizaino prasme, jis tikrai toli — jei ne dar toliau.

Variklis yra svarbiausia. Visa kita gali būti įdomu, bet esmė yra variklis.

Svarbu štai kas: kiekvieno lėktuvo pagrindas yra variklis — variklis yra svarbiausia. Visa kita gali būti įdomu, bet esmė yra variklis.

„Su-57“ gamyba nėra serijinė, nes variklis jam dar nebaigtas. Jis skraido su patobulintu „Su-35S“ varikliu, tad negali būti laikomas penktos kartos lėktuvu netgi pagal Rusijos standartus.

Taigi, ar tai yra radarais sunkiai aptinkamas „Su-35“ giminaitis? Taip. Ar tai yra radarais sunkiai aptinkamas „F-35“ giminaitis? Vargu. Bet žinote, jeigu būtų, tikriausiai niekas negalėtų leisti sau jo įsigyti, ir mažiausiai – pati Rusija. Negalima leisti „geriausiam“ tapti „prieinamo“ priešu.

– Kaip vertinate „J-20“ lėktuvą „F-22“ ar „Su-57“ atžvilgiu? Kokia jo padėtis?

– Įtariu, „J-20“ tikriausiai turi puikią avioniką ir programinę įrangą, bet variklio dizainas, kaip visada, siaubingas. Tiesą sakant, tokie kinų RSA orlaiviai, kaip „J-31“, skraido su senesniais rusiškais Klimovo varikliais, nes kinai variklio gaminti negali. Kiti varikliai yra rusiški „Saturn“, arba kinų varikliai, paremti vakarietišku dizainu.

Tokia, mano manymu yra jų padėtis. Kalbant apie nepastebimumą, įtariu, kad jis turi nemenkų problemų.

– Bet juk kinai neseniai pareiškė, kad jis parengtas kovai?

– Taip, tačiau tokius pareiškimus vertinu itin skeptiškai.

Be to, glumina jų dizainas. Matote, koks jis didelis? Jame tiek daug paviršių ir daugelis jų atrodo visai neblogai atspindintys radaro bangas. Šio orlaivio nepastebimumas radarams kelia nemenkas abejones.

– Tad, rinktumėtės „Su-57“, o ne „J-20“?

Nelipčiau į jokį kinų lėktuvą su kinų varikliais.

– Rinkčiausi bet kurį rusų dizaino lėktuvą su rusišku varikliu vietoj bet kurio kinų sukurto lėktuvo su senesniu rusišku varikliu.

Nelipčiau į jokį kinų lėktuvą su kinų varikliais.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs