Vasario mėn. vokiečių žiniasklaidos priemonė „Der Spiegel“ pranešė, kad buvę Vokietijos naikintuvų pilotai išvyko į Kiniją, kur, kaip paaiškėjo, dirbo instruktoriais mainais už atlyginimus, „kurie paprastai būtų skirti profesionaliems sportininkams ar aukščiausio lygio vadovams“.
„Vokietijos saugumo pareigūnai mano, kad labai tikėtina, jog pilotai perdavė karinę patirtį ir konfidencialią operatyvinę taktiką ir net treniravosi rengti puolimo scenarijus, pavyzdžiui, puolimą prieš Taivaną“, – teigė „Der Spiegel“.
Ši informacija pasirodė praėjus vos keliems mėnesiams po pranešimų, kad net 30 buvusių Didžiosios Britanijos karo lakūnų buvo pasamdyti vykti į Kiniją ir jiems buvo sumokėta 270 000 JAV dolerių.
Atrodo, kad kinai nusitaikė net į JAV pilotus. Buvęs JAV jūrų pėstininkų korpuso pilotas Danielis Dugganas buvo apkaltintas pažeidęs Ginklų eksporto kontrolės įstatymą, nes mokė Kinijos karo lakūnus.
D.Dugganas, dabar Australijos pilietis, teigė, kad mokė civilius pilotus ir yra Australijos kalėjime, kur jam gresia ekstradicija į JAV.
Tuo pat metu Kinija agresyviai ieško Vakarų aviacijos technologijų, ypač reaktyvinių variklių.
Kinijos aviacijos pramonė padarė įspūdingą pažangą nuo tų laikų, kai ji tik kopijavo sovietinius modelius, ir sukūrė savo „stealth“ naikintuvą J-20 (kuris, atrodo, pasiskolino kai kuriuos JAV dizaino aspektus).
Tačiau Kinijos aviacijos Achilo kulnas išlieka variklis: šalis importuoja arba be leidimo kopijuoja rusiškus variklius, kurių patikimumas ir tarnavimo laikas nuo vakarietiškų variklių atsilieka dešimtmečiais.
Kinijos pastangos sukurti pažangų WS-15 variklį prasidėjo dar praėjusio amžiaus dešimtajame dešimtmetyje, tačiau šis variklis gali būti tik pradėtas kurti.
„Kinijos aviacijos inžinieriai ne tik bando sukurti variklį, kuris atitiktų penktos kartos orlaivių traukos ir svorio reikalavimus, bet ir stengiasi pasiekti reikšmingą patikimumą“, – teigiama kovo mėn. paskelbtoje JAV strateginių ir tarptautinių tyrimų centro ataskaitoje, – „Šiuo metu Kinijos reaktyvinių lėktuvų varikliai geriausiu atveju gali pasiekti ketvirtadalį vakarietiškų variklių eksploatavimo trukmės.“
Ironiška, bet Vakarų šalys kadaise mielai pardavinėjo aviacijos technologijas Kinijai. Tačiau 1989 m. Vakarų sankcijos sustabdė didžiąją dalį šios prekybos.
Norėdama gaminti variklius, Kinija vis dar turi importuoti sudėtingas stakles, įskaitant Vokietijoje, Japonijoje, Italijoje ir Pietų Korėjoje pagamintą įrangą.
Be to, Kinija taip pat siekia pasinaudoti Vakarų šalių praktinėmis žiniomis. Be kita ko, Pekinas bendradarbiauja su užsienio universitetais, kad gautų techninių žinių.
„Kinija aktyviai ieškojo galimybių įgyti šių žinių kopijuodama kitų įmonių inovacijas, dalyvaudama partnerystėje, apimančioje technologijų perdavimą, ir bendradarbiaudama su viso pasaulio universitetais“, – teigiama CSIS ataskaitoje.