Klimato kaita ir vėl verčia sunerimti: dėl aukštesnės temperatūros keičiasi atmosfera

Pasaulinė temperatūra kyla ir, atrodo, kartu kyla pats dangus. Paskutinių tyrimų duomenimis, dėl aukštesnės temperatūros viršutinė žemutinės Žemės atmosferos dalis – troposfera – plečiasi aukštyn.
Horizontas
Horizontas / 123RF.com nuotr.

Kaltos šiltnamio dujos

Per pastaruosius 40 metų Šiaurės pusrutulyje meteorologiniais balionais surinkti atmosferos rodmenys rodo, kad dėl klimato kaitos viršutinė troposferos riba – arčiausiai žemės esanti dangaus dalis – nuolat kyla į viršų 50-60 metrų per dešimtmetį greičiu, praneša mokslininkai lapkričio 5 d. žurnale „Science Advances“.

Pasak Toronto universiteto aplinkosaugos mokslininkės Jane Liu, šiuos pokyčius lemia temperatūra, rašo „Science News“. Troposferos aukštis visame pasaulyje skiriasi: tropikuose jis siekia 20 kilometrų, o netoli ašigalių – septynis kilometrus.

Per metus viršutinė troposferos riba, vadinama tropopauze, natūraliai kyla ir leidžiasi kartu su metų laikais, nes oras plečiasi per karščius ir traukiasi per šalčius. Tačiau šiltnamio efektą sukeliančioms dujoms atmosferoje sulaikant vis daugiau šilumos, troposfera plečiasi vis aukščiau.

J.Liu ir jos kolegos nustatė, kad nuo 1980 m. iki 2020 m. tropopauzė pakilo vidutiniškai apie 200 metrų į aukštį.

Tiesa, nors beveik visi orai susidaro troposferoje, mažai tikėtina, kad šis poslinkis turės didelės įtakos. Vis dėlto šis tyrimas yra svarbus priminimas apie klimato kaitos poveikį mūsų pasauliui.

„Pasaulinio atšilimo požymius matome aplink save – atsitraukiančius ledynus ir kylantį jūros lygį“, – „Science News“ sakė mokslininkė. „Dabar tai matome ir troposferos aukštyje.“

15min primena, kad išanalizavus paskutinius tyrimų duomenis, 99,9 proc. mokslininkų sutinka, kad klimato krizę sukėlė žmonės.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis