Lietuvos siurblių-robotų pardavimų statistika, švelniai tariant, liūdnoka: technologijų rinkos tyrimų bendrovės „BRC Group“ duomenimis, per 2017 m. Lietuvoje parduoti beveik 2200 robotų siurblių. Arba mažiau nei po 200 vienetų per mėnesį. Palyginimui, „Autotyrimų“ duomenimis naujų automobilių per tuos pačius metus Lietuvoje registruota 29 044.
O juk automobilių vidutinė kaina yra skaičiuojama dešimtimis tūkstančių eurų, kai vidutinė roboto-siurblio kaina buvo kiek didesnė nei 460 eurų. Anot „BRC Group“ pateikiamos informacijos, nei siurblių prekybos apimtys, nei vidutinė įrenginių kana nesikeičia jei kelerius metus. Rinka stagnuoja.
Kodėl taip yra? Priežasčių yra keletas.
Dovydai ir galijotai
Dalis priežasčių yra globalinės. Pavyzdžiui, siurblių-robotų rinkoje dominuoja santykinai nedidelės, plačiajai visuomenei nelabai žinomos įmonės „iRobot“ ir „Neato“, tuo tarpu tokie technologijų milžinai, kaip „Samsung“, LG, „Miele“ ar „Philips“ robotus-siurblius gamina tarsi tik dėl formalumo, tiesiog kad turėtų produktą toje grupėje.
Palyginus kokybinius „smulkiųjų“ dominuojančių įmonių ir technologinių milžinų įrenginių parametrus bei vartotojų nuomones aiškėja ir dominavimo priežastis. Milžinai, net ir turėdami nepalyginamai didesnius išteklius, vengia investuoti į labai riboto dydžio rinką, tuo tarpu „smulkieji“, kuriuos tenkina rinkos dydis, sutelkia visą savo dėmesį į du ar tris produktus ir net su ribotais ištekliais sugeba išspausti nepalyginamai geresnę darbo atlikimo kokybę. O kai visas dėmesys sutelkiamas į technologinius tyrimus, kai finansiniai ištekliai yra riboti, sunku skirti lėšas rinkodarai, todėl net ir aukštos kokybės produktai nesusilaukia pakankamai daug matomumo.
Tačiau rinka pastaruoju metu pradėjo smarkiai plėstis (2017 m. pasaulyje parduota 8 mln. tokių siurblių, 2018 m. prognozuojama parduoti 10 mln.), todėl augs ir „didžiųjų“ rinkos dalyvių susidomėjimas, investicijos ir bendra produktų kokybė.
Senas įprotis – geriausias lietuvio draugas
Bet esama ir itin svarbių lokalių priežasčių. Pavyzdžiui, bendrovės „Electrolux“ atstovas Lietuvoje Laurynas Skruibis tvirtina, kad siurblių nepopuliarumo Lietuvoje priežastys slypi ir mūsų konservatyvume. „Lietuviai yra konservatyvūs naudotojai, kuriems reikia įrodyti įrenginio naudą ir pakeisti įpročius. Tas pats prieš kelis metus buvo su indaplovėmis bei džiovyklėmis: kam ta indaplovė, jei yra rankos; kam ta džiovyklė, jei yra vietos balkone. Tačiau augant pajamoms ir naudotojus vis daugiau ir dažniau pasiekiant informacijai apie šių įrenginių naudas, džiovyklės ir indaplovės tapo įprastais namų atributais“, – sakė jis.
Tikėtina, kad daug žalos robotų-siurblių reputacijai Lietuvoje pridarė mūsų kraštiečiams būdingas taupumas: jeigu įsigyjamas produktas „pabandymui“ už 150 eurų, nusivylimas jo veikimo kokybe gali būti toks didelis, kad ir tas vartotojas bus labai nepatenkintas, ir pažįstamiems rekomenduos net nesidairyti į dulkes siurbiančių robotų pusę.
„Robotų siurblių rinka yra jauna ir informacijos apie ją nedaug, tad žmonės pirmą kartą dažnai renkasi pigesnį gaminį, nori pabandyti. Tačiau nusivilia, nes negauna tos kokybės, kokios tikisi. Kai įsigyji įrenginį, kuris vadinasi „robotas”, tikiesi, kad neteks antrą kartą siurbti. Tad pigūs modeliai yra viena iš priežasčių, kodėl robotinių siurblių rinka neįsisiūbuoja, nors naudos yra akivaizdžios“, – sakė L.Skruibis.
Šlamšto gamintojai šaudo į kojas ir sau, ir konkurentams
Todėl galima daryti išvadą, kad robotų rinkos plėtrai koją kiša ir tie patys „didieji“ įvairiausios buitinės technikos gamintojai, kurie pagamina menkos kokybės siurblius „už prieinamą kainą“ ir sugeba juos gausiai išreklamuoti. Tam pritaria ir specializuotos robotų parduotuvės „Roboshop“ direktorė Ernesta Kelertienė.
E.Kelertienė taip pat teigė kad, dažniausiai pirkti roboto-siurblio į „Roboshop“ atvykę pirkėjai neturi išankstinių žinių apie šios klasės įrenginius ir žvalgosi kuo pigesnio varianto, o kokybę tarsi nustumia į antrą planą.
„Bet mūsų konsultantai, išaiškinantys visas siurblių funkcijas ir kokybės skirtumus tarp modelių, kartais įtikina įsigyti brangesnį, kokybiškesnį modelį, kuris labiau atitiks kliento lūkesčius“, – sakė ji. Anot įmonės vadovės, robotus-siurblius jau anksčiau naudoję klientai dažniau perka brangesnius, kokybiškiau valančius siurblius, tačiau pabrėžė, kad toli gražu ne visada aukšta kaina ir puikiai žinomas prekės vardas garantuoja gerą valymo kokybę.
L.Skruibis žmonėms, planuojantiems įsigyti robotą siurblį, pataria daugiausiai dėmesio skirti jo techninėms charakteristikoms, o ne kainai ir atkreipti dėmesį į tokius dalykus, kaip valymo kokybė, orientacija erdvėje, nuotolinio valdymo galimybė, įvairių aukščių įveikimas ir t.t. Jei techniniuose parametruose susigaudyti sudėtinga, tuomet rekomenduojama vadovautis vartotojų vertinimais ir apžvalgomis.