Kokių pokyčių reikia, norint sklandžiau įgyvendinti masinę vakcinaciją? Įžvalgomis apie technologinius sprendimus dalijasi JAV programavimo paslaugų įmonės „Devbridge“ technologijų direktorius Rimantas Benetis.
– Kodėl IT sistemoms Lietuvoje nepavyksta atlaikyti didelių duomenų apkrovų?
– Nesutikčiau su teiginiu, kad masinės vakcinacijos apkrovos negalėtų atlaikyti nei viena IT sistema. Pasaulyje yra sistemų, kurios per sekundę gali apdoroti apie 100 milijonų užklausų. Tai reiškia, kad visi mūsų šalies gyventojai galėtų vienu metu registruotis ir liktų vietos dar 97 milijonams vartotojų. Ir visa tai vos per vieną sekundę! Taigi aš manyčiau, kad problema slypi sistemoje, kai ji yra nekeičiama ir netobulinama.
– Nors vakcinacija vykdoma etapais, tačiau vis nepavyksta išvengti nesklandumų. Šią ir praėjusią savaitę strigo ir registracijos sistemos, kodėl taip atsitinka?
– Registracija nėra labai sudėtingas veiksmas ir paprastai vienas serveris gali apdoroti apytiksliai 7 tūkstančius įrašymo užklausų per sekundę.Taigi jei vienu metu daugiau nei 7 tūkstančiai vartotojų bandys registruotis, o dalis iš jų gaus klaidos atsakymą, turės bandyti dar kartą. Paprastai svarbioms sistemoms niekada nebūna pasitelkiamas tik vienas serveris, dažniausiai jų būna keli. Tokiu atveju, apdorojimo sparta padidėja, nes krūvis yra išdalijamas keliems serveriams.
Naivu manyti, kad visos registracijos ateis tą pačią sekundę, paprastai jos akimirksniu išsiskirsto laike. Taigi pasitelkiant vos vieną serverį būtų galima užregistruoti maždaug 420 tūkstančių vartotojų per vieną minutę (t.y. visą Lietuvą per 7–8 minutes su sąlyga, kad nepavykus užsiregistruoti, žmonės bandys dar kartą).
Kita sistemos dalis lemia, kiek laiko užtrunka registracijos užklausa. Jei sistema nėra optimizuota, registracijos užklausa trunka kelias sekundes, tai serverio pralaidumas mažėja dėl vadinamųjų laukiančiųjų užklausų. Todėl yra labai svarbi programinės įrangos architektūra, kad užklausa truktų kiek įmanoma trumpiau ir kuo greičiau atlaisvintų vietą kitoms užklausoms.
– Kokie didžiausi iššūkiai tenka IT specialistui, valdant tokio pobūdžio užklausas?
– Labai svarbu suprasti, kaip tie srautai atrodo. Ar tai yra vienkartiniai duomenų padidėjimai, ar tai yra pastovi apkrova, kokie yra programinės įrangos apribojimai. Kartais vienas sprendimas gali atlaikyti reikiamus srautus, bet integruoti servisai – negali. Dažnai tenka spresti ir naudojamų paslaugų apribojimus.