Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Lietuviškas „Tesla“ giga-fabrikas: Kruonyje, Klaipėdoje ar tik svajonėse?

Žinomas Lietuvos verslininkas ir originalių verslo bei mokslo idėjų autorius Vladas Lašas gruodžio pradžioje „Verslo žiniose“ iškėlė idėją – „Tesla Motors Gigafactory“ gamykla Lietuvoje. Daugelį entuziastų ši idėja uždegė akimirksniu, kiti žvelgė su skepsiu. Tačiau tie, kurie žino Vlado Lašo entuziazmą, suprato, kad tai, apie ką su Elonu Musku kol kas kalbama tik prie kavos, gali tapti ir realybe.
„Tesla“ atidaro „Gigafactory“
„Tesla“ „Gigafactory“ / Tesla.com nuotr.

Vladas Lašas savo straipsnyje teigė, kad ličio akumuliatorių paklausa ir gamyba artimiausius dešimtmečius augs dešimtis kartų. O „Tesla“ gamykla, pavadinta „Gigafactory“, statoma Nevadoje (JAV), yra tik pirmoji iš planuojamų kelių dešimčių fabrikų per artimiausius 20 metų.

„Gigafactory“ užimamas plotas prilygsta 100 futbolo aikščių, tai bus didžiausias pastatas pasaulyje. Joje dirbs 6000 darbuotojų.

Visai neseniai „Tesla“ vadovas Elonas Muskas pranešė, kad pradeda ieškoti vietos antrajai milžiniškai baterijų gamyklai „Gigafactory“, kurią statys Europoje.

Visai neseniai „Tesla“ vadovas Elonas Muskas pranešė, kad pradeda ieškoti vietos antrajai milžiniškai baterijų gamyklai „Gigafactory“, kurią statys Europoje. Pasak V.Lašo, Lietuva jau yra vykdžiusi ne vieną „giga“ projektą – Ignalinos atominės elektrinės, „Rail Baltica“ ir kt. Šių projketų sąmata – panaši kaip „Tesla Motors“ statomo fabriko (apie 5 mlrd. Eur). Taigi galėtų suvienyti verslo bei valdžios institucijų jėgas ir pakovoti.

Ta proga Vladas Lašas ketvirtadienį Vilniuje, Nacionalinėje M.Mažvydo bibliotekoje surengė konferenciją-diskusiją, į kurią sukvietė ne tik mokslo ir verslo žmones, bet ir politikus. Bibliotekoje apsilankęs premjeras Saulius Skvernelis sakė, kad, norint į Lietuvą prisikviesti tokio mastelio žaidėją, reikia nestandartinių sprendimų. Kitaip tariant, vyriausybė tokiam investuotojui turi daryti dideles išimtis.

Tesla iliustr./„Tesla Model 3“
Tesla iliustr./„Tesla Model 3“

Ar „Tesla“ žino, kad Lietuva jos nori?

Pažvelkime į „Gigafactory“ baterijų projektą realiau: ką žinome apie „Tesla“ ketinimus ir ką Elonas Muskas žino apie Lietuvos ketinimus pritraukti milijardines investicijas?

Pasak V.Lašo, E.Muskas turi jo telefono numerį. Bet to juk nepakanka.

Pasak V.Lašo, E.Muskas turi jo telefono numerį. Bet dėl ko turėtų skambinti Lietuvos verslininkui? Ar tik dėl to, kad jis, kaip ir dar 400 000 „Tesla“ gerbėjų, yra užsisakęs „Tesla Model 3“ ir pervedęs užstatą? Turbūt ne, to tikrai nepakanka.

Ar V.Lašas žino, kokias sąlygas „Tesla“ kels pretendentui statyti tokią gamyklą? Ar Nevados dydžio (pagal BVP ir gyventojų skaičių) Lietuva galės konkuruoti su kitomis šalimis, turinčiomis daugiau saulės, gerų inžinierių ir pigios darbo jėgos?

Verslininkas prisipažino, kad kol kas diskutuojama tik apie pačią idėją – „Tesla“ reikalavimų jis nėra matęs. Bet savais kanalais per keletą savaičių gaus visą reikiamą informaciją.

Kaip sugundyti Eloną Muską?

Iki šiol Lietuvos institucijos nėra oficialiai siūliusios E.Muskui investuoti Europos geografiniame centre.

Užsienio investicijų plėtros agentūros „Investuok Lietuvoje“ vadovas Mantas Katinas perspėjo, kad tokiam dideliam banginiui atvesti į Lietuvą nepakanka agentūros turimo pusės etato – reikia viso „banginių medžiotojų“ desanto. Jis taip pat įspėjo, kad negalima elgtis mėgėjiškai – rašinėti E.Muskui laiškus su pranešimais, kad Lietuva kažko norėtų.

Svarbu turėtų labai aiškų modelį – ką mūsų šalis gali pasiūlyti: kokias verslo sąlygas, infrastruktūrą, aiškias mokesčių lengvatas.

Svarbu turėtų labai aiškų modelį – ką mūsų šalis gali pasiūlyti: kokias verslo sąlygas, infrastruktūrą, aiškias mokesčių lengvatas.

Nes patraukti „Tesla“ vadovo dėmesiui ir laimėti jo palankumui galbūt turėsime vos kelias sekundes.

Todėl reikia kalbėti ne tik skaičių kalba, kurią E.Muskas labai mėgsta, bet, galbūt, užsakyti 100 „Tesla“ automobilių ir nusiųsti jam nuotrauką, demonstruojant mūsų vyriausybės vertybes? Kitaip tariant, sukelti teigiamas emocijas.

Padeda ir pavedžiojimas už rankos

„Lietuvos energijos“ vadovas Dalius Misiūnas prisiminė, kaip po Kruonio teritoriją (į ją žvalgėsi ir „Google“) vedžiojo V.Lašo bičiulį, „Virgin Group“ įkūrėją verslininką ir filantropą Richardą Bransoną. Ir nors tas pavedžiojimas ypatingų rezultatų 2013 m. nedavė, prisimintas ir kitas atvejis.

„Western Union“ verslo tarybos delegacija, viešėjusi Vilniuje 2015 m. buvo sužavėta, kad už rankos po oro uostą ir Lietuvos verslo objektus juos vedžiojo vyriausybės nariai. Tai turėtų būti signalas, kad be konkrečių vyriausybės vadovo ir Seimo vadovybės žingsnių pelnyti Elono Musko palankumo nepavyks. Ir ne tik dėl mokesčių lengvatų paketo, svarbus žmogiškas dėmesys ir charizma.

Kas nuspręsta

Ar ši konferencija taip ir liks tik dar vienu pakalbėjimu? Ko gero, ne.

Kaip garantavo ūkio ministras Mindaugas Sinkevičius, „Investuok Lietuvoje“ turės 2 žmones, kurių tikslas bus atvesti į Lietuvą „Gigafactory“ lygio investuotojus. Ir net jei šiems žmonėms nepavyktų laimėti Elono Musko palankumo pasitelkus visus aukščiau išvardytus instrumentus, ne bėda. Svarbu turėti bendrą valdžios ir verslo mąstymo modelį ir paruoštą pasiūlymų paketą a la „Gigafactory“, nes pasaulyje šiuo metu panašioms investicijoms palankios dirvos ieško ne tik E.Muskas, bet ir dar 8 dideli projektų vystytojai.

Jei bent vieni iš jų užkibtų, o Lietuva galėtų pasiūlyti specialias sąlygas ir plotą Kruonyje, Panevėžyje, Klaipėdoje ar kuriame kitame numatytame Lietuvos taške, tai jau būtų didelis laimėjimas. Ir juo džiaugtųsi ne tik V.Lašas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
„ID Vilnius“ – Vilniaus miesto technologijų kompetencijų centro link
Reklama
Šviežia ir kokybiška mėsa: kaip „Lidl“ užtikrina jos šviežumą?
Reklama
Kaip efektyviai atsikratyti drėgmės namuose ir neleisti jai sugrįžti?
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais