Linas Marcinkevičius, „Tele2“ Kredito ir rizikos kontrolės vadovas, įspėja, kad įmonės atstovai niekada nesikreips į klientus per socialinius tinklus ir pataria, kaip atpažinti sukčius.
Sukčiai apie jus žinos mažai
„Mobiliojo ryšio operatoriaus atstovai niekada nesikreips į jus per „Facebook“ ar kitas socialinių tinklų platformas. Jei kas nors bando pradėti bendravimą šiais kanalais, tai yra ženklas, kad galite turėti reikalų su apsimetėliu. Sukčiai taip pat dažnai siekia perkelti pokalbį į susirašinėjimo programėles, tokias kaip „WhatsApp“. Jie mėgsta šiuos įrankius, nes veikla programėlėse ir socialiniuose tinkluose yra daug sudėtingiau kontroliuojama. Pavyzdžiui, daugelis sukčių skambučių telefonu ir užkrėstų žinučių yra blokuojamos, o veikla socialiniuose tinkluose – ne“, – paaiškina „Tele2“ atstovas.
Anot „Tele2“ Kredito ir rizikos kontrolės vadovo, telefoniniai sukčiai apie žmogų gali žinoti tik labai ribotą kiekį informacijos. Pavyzdžiui, iš socialinių tinklų ar darbo svetainės kontaktų gali pasiekti jūsų telefono numerį, atspėti vardą ir pavardę, bet daugelio svarbių detalių nežinos.
„Jums paskambinęs apgavikas greičiausiai neturės tokių duomenų, kokius turi mobiliojo ryšio operatorius, todėl bandys iš jūsų kažką išgauti ar ištraukti daugiau informacijos. Įmonės atstovai žino, kokį planą naudojate, kada tapote klientu, turi jūsų sąskaitų siuntimo adresus ir panašiai“, – aiškina „Tele2“ atstovas.
Pataria vadovautis šaltu protu
Telefoniniai sukčiai nuolat tobulina savo veikimo metodus, siekdami prisitaikyti prie dabartinių tendencijų. Pastarosiomis savaitėmis apgavikai ėmė veikti grupėmis, stengiasi skubinti žmones dalintis jautria informacija ir siekia apvogti.
„Vagys dažniausiai stengiasi sukelti stresą, įbauginti ir paskubinti žmones atskleisti jautrią informaciją. Jie grasina, kad neatlikus tam tikrų veiksmų gali įvykti kažkas blogo, taip manipuliuodami aukų emocijomis. Oficialūs mobiliojo ryšio operatoriaus, kaip „Tele2“, atstovai visada elgiasi draugiškai ir profesionaliai, taisyklingai ir aiškiai kalba lietuviškai. Jie niekada neprašys pateikti prisijungimo duomenų, tuo labiau – negąsdins klientų. Todėl, jei kas nors spaudžia jus greitai priimti sprendimą ar atskleisti asmeninius duomenis, labai tikėtina, kad susidūrėte su telefoniniais sukčiais“, – teigia L.Marcinkevičius.
Pasak L.Marcinkevičiaus, po Naujųjų metų mobiliojo ryšio operatoriai dažniau skambina klientams, siūlydami planų atnaujinimus ar pristatydami naujienas. Būtent dėl to sukčiai šiuo laikotarpiu suaktyvėjo, tikėdamiesi geriau užsimaskuoti tarp teisėtų skambučių.
„Tele2“ Kredito ir rizikos kontrolės vadovas pabrėžia, kad telefonu niekada nereikėtų atskleisti savo elektroninės bankininkystės prisijungimų, PIN kodų ar kitų jautrių asmeninių duomenų. Taip pat svarbu neskubėti vykdyti nepažįstamų asmenų prašymų.
„Patariame išlikti ramiems, išlaikyti šaltą protą ir visada pasitikrinti informaciją – pavyzdžiui, tiesiogiai susisiekiant su savo banku ar mobiliojo ryšio operatoriumi, kad įsitikintumėte skambučio ar pranešimo tikrumu. Jei kyla įtarimų, pokalbį geriau nutraukti ir kreiptis į oficialius atstovus“, – teigia L.Marcinkevičiaus.
Jei atpažinote, kad jums skambino sukčiai, apie tai galite pranešti savo mobiliojo ryšio operatoriui skambindami numeriu 117 arba rašydami el. paštu tele2.lt@tele2.com. Taip pat galite patogiai ir greitai įspėti Nacionalinį kibernetinio saugumo centrą (NKSC) užpildydami pranešimą tinklalapyje čia.