Mokslininkai išsiaiškino, kaip susiję ligų sezonas ir praeityje populiarūs produktai

Vis dažniau nusičiaudintys aplinkiniai ar ant poliklinikos durų atsiradęs priminimas saugotis peršalimo ar COVID-19 sufleruoja apie artėjantį ligų sezoną. Lietuvos ir Nyderlandų mokslininkai nustatė, kad pajutę artėjančią ligą kai kurie žmonės dažniau dairosi produktų, paslaugų ar pramogų, kurie buvo populiarūs praeityje. Tokie produktai gali kelti psichologinį saugumo jausmą ir padėti susidoroti su mintimis apie gresiančius susirgimus, rašoma pranešime žiniasklaidai.
Mergaitės valgo mėsainį
Mergaitės valgo mėsainį / 123RF.com nuotr.

Vartotojų elgsenos tyrėjai dokt. Dovilė Barauskaitė (ISM Vadybos ir ekonomikos universitetas), dr. Justina Gineikienė (Vilniaus universitetas) ir dr. Bob M.Fennis (Groningeno universitetas) siekė išsiaiškinti, kokius produktus ar paslaugas žmonės renkasi, kai dar neserga, bet jaučia, kad netrukus gali susirgti.

Tyrėjai susitelkė į užkrečiamas ligas, tokias kaip gripas ar COVID-19, o tyrimo išvadas gavo analizuodami archyvinius JAV duomenis bei atlikę eksperimentines studijas Lietuvoje ir Olandijoje.

Tyrimai parodė, kad nujaučiant gresiančią ligą, sustiprėja vartotojų nostalgijos jausmas ir jie dažniau atsigręžia į produktus ar paslaugas, kurie buvo populiarūs praeityje ir kurių gali įsigyti dar ir šiandien. Tokius produktus kitaip dar galima pavadinti nostalgiškais.

Pavyzdžiui, lietuviams tai galėtų būti sausainiai „Gaidelis“, saldainiai „Karvutė“, hematogenas ar kramtomoji guma „Love is...“ bei kiti produktai. JAV gyventojams – sausainiai „Oreo“, sausi pusryčiai „Kellogg’s“, greitojo maisto restoranas „McDonald’s“, drabužiai „Old navy“, filmai „Star Wars“ ir kiti produktai bei pramogos.

„Reiktų paminėti, kad svarbūs šiame tyrime yra ne konkretūs produktų pavadinimai, nes juos kiekvienas žmogus gali pasirinkti skirtingus. Svarbu, kad pastebėjome, jog praeityje buvę populiarūs ir šiandien vis dar prieinami produktai gali sukelti vartotojams saugumo, komforto, malonumo ir nusiraminimo jausmą. Būtent tokio jausmo ir norisi, kai apninka nemalonios mintys apie artėjančias ligas“, – pažymi viena iš tyrimo autorių, ISM universiteto doktorantė ir tyrėja D.Barauskaitė.

Anot mokslininkės, svarbus yra ligos grėsmės sukeliamas pasibjaurėjimo jausmas. Tikėtina, kad būtent jis skatina žmones ieškoti produktų, sukeliančių malonias praeities emocijas.

Tyrimas taip pat parodė, kad nors nujaučiant gresiančias ligas su didesniu noru ieškoma populiarių produktų iš praeities, tuo pat metu gali šiek tiek sumažėti žmonių savisaugos jausmas, kai mažiau galvojama apie esmines apsisaugojimo priemones, tokias kaip rankų plovimas ar dezinfekavimas – būtinas siekiant išvengti ligų.

„Šis efektas susijęs ir su tuo, kiek stiprų pasibjaurėjimo jausmą žmogui sukelia gresianti liga. Jei vieniems iš mūsų aplink čiaudintys ar kosintys žmonės ar kiti potencialūs ligos sukėlėjai, pavyzdžiui, pelėsis ar kenkėjai nesukelia stiprių neigiamų emocijų, tai kitiems tai gali kelti nerimą ar labai smarkų pasibjaurėjimo jausmą. Būtent pirmųjų žmonių grupėje stebimas efektas, kai nostalgija nusveria apsaugos mechanizmą“, – akcentuoja D.Barauskaitė.

Tad, jei pasąmoningai nujaučiate gresiantį peršalimą, atkreipkite dėmesį, ar jūsų pirkinių krepšelyje, pavyzdžiui, nepadaugėjo skanėstų, kuriuos taip mėgote vaikystėje. Jei nostalgiški produktai išties gali suteikti psichologinį saugumo ir komforto jausmą, visgi nuo pačios ligos apsaugos tik vėdinamos patalpos, dažnesnis rankų plovimas, sportas ir kitos sveikatos specialistų rekomenduojamos priemonės.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis