„T-phone“ pavadintą koncepcinį produktą pristačiusios „Brain.ai“ ir „Deutsche Telekom“ tiki, kad jau visai netrukus aplikacijų gausą mūsų išmaniuosiuose pakeis dirbtinis intelektas (DI), kuris pats užsakys prekes, atsakys į klausimus ir be pastangų atliks visas kitas reikalingas užduotis. „Telia“ tiesiai iš parodos pasakoja apie šį ambicingą projektą ir atskleidžia, ar programėlėms iš tiesų iškilo egzistencinė grėsmė.
„Per pastaruosius 16 metų keitėsi išmaniųjų telefonų dydis, procesorių pajėgumas ir kiti techniniai parametrai, tačiau jų naudojimo scenarijus išliko tas pats. Kaip ir anksčiau, kiekvieno mūsų pagrindinis ekranas išliko nusėtas kelių dešimčių skirtingų programėlių, kurių kiekviena skirta tik vienam specifiniam veiksmui.
„T-phone“ koncepcija siekia parodyti ateitį, kai išmanusis mūsų pageidavimus pildys pats, nereikalaudamas turėti skirtingų aplikacijų, kurti paskyrų ir atlikti daugybės ekrano paspaudimų. Nors programėlių atsisakymas šiandien gali atrodyti kaip tolima utopija, DI pasiekimai mus veda būtent ten“, – teigia parodą šiuo metu stebintis „Telia“ radijo tinklo vadovas Ramūnas Mikalauskas.
Išmanusis – mūsų minčių plėtinys
2015 m. įkurtos „Brain.ai“ vardas galimai nėra gerai žinomas net pačioje technologijų bendruomenėje, bet kompanijos sukurti DI algoritmų mokymo sprendimai šiandien plačiai naudojami daugelyje didžiųjų kalbos modelių (LLM), kurie yra „ChatGPT“ ir kitų panašių produktų pagrindas. Bene garsiausias „Brain.ai“ kūrinys – pirmoji pasaulyje vartotojams skirta generatyvinio DI sąsaja „Natural AI“.
„Natural AI“ pagrindinis tikslas – vietoje „ėjimo“ į skirtingas aplikacijas, leisti joms pas vartotoją ateiti pačioms. Kitaip tariant, ši programėlė savyje talpina tūkstančius kitų aplikacijų ir yra lyg savotiškas skaitmeninis šveicariškas peiliukas, galintis pasitarnauti labai plačiame užklausų spektre.
„Natural AI“ gali tiek užsakyti sušių, tiek parašyti elektroninį laišką – pakanka prašymą išreikšti balsu. Bendrovė šios aplikacijos naudojimo natūralumą prilygina rankų judesiams, kai negalvojame, kaip ir su kuriuo pirštu paspausime pianino klavišą ar kaip įvesime siūlą į adatos skylutę“, – koncepcijos esmę dėsto R. Mikalauskas.
2020 m. „Natural AI“ debiutavo kaip aplikacija „iOS“ platformoje, tačiau nepaisant kūrėjų skelbiamų teiginių apie milijonus užklausų per mėnesį, jai nepavyko smarkiau supurtyti rinkos ir išlaikyti didelio vartotojų susidomėjimo bėgant metams. Tai galimai „Brain.ai“ pastūmėjo į partnerystę su viena didžiausių pasaulyje telekomunikacijų bendrove „Deutsche Telekom“, su kuria nuspręsta kurti „Natural AI“ sąsają, kaip pagrindinį valdymo būdą, naudosiantį išmanųjį telefoną.
Ateitis, kurioje nėra vietos aplikacijoms
„Mobile World Congress“ parodoje pristatytas „T-phone“ kol kas tikrai nesiekia sužavėti technine dalimi. Nors greta jo autorių galima išvysti mobiliesiems įrenginiams skirtų lustų lyderės „Qualcomm“ pavadinimą, išmaniojo kūrėjai niekur neskelbia prietaiso specifikacijų. Tiesą sakant, dideli stende esančio telefono ekraną juosiantys rėmai ir jau kiek archajiškai atrodanti lašo formos priekinės kameros iškarpa aiškiai demonstruoja, jog šiame projekto etape visas dėmesys buvo nukreiptas į programinę įrangą.
Viena iš šios koncepcijos galimybių demonstracijų – lėktuvo kabinoje gabenti tinkamo kelioninio lagamino pirkimas. Išreiškus šį norą balsu, „T-phone“ pats suranda tinkamus produktus ir leidžia juos nusipirkti vienu paspaudimu.
Panorėjus draugams išsiųsti atostogų nuotraukų ar vaizdo įrašų, pats telefonas sugebės atrinkti tinkamus kadrus.
Vartotojui nereikia naršyklėje ieškoti kabinos išmatavimų, siųstis skirtingų elektroninių parduotuvių aplikacijų, jose filtruoti produktų ir vėliau lyginti kainų. Dėl to užduoties įvykdymo laikas sutrumpėja net keletu kartų. Lygiai tokiu pačiu principu galima užsisakyti skrydį ar viešbučio kambarį, maistą į namus ar susiplanuoti artėjančios kelionės maršrutą.
„Visą šį procesą papildomai palengvina „T-phone“ išsaugomi vartotojo duomenys. Kadangi šiame išmaniajame nėra aplikacijų, kurių kiekviena reikalautų kurti atskirą paskyrą, prekės ar paslaugos pirkimo metu žmogui nebereikia patvirtinti savo elektroninio pašto adreso, įvesti savo vardo, mokėjimo kortelės duomenų ir asmens dokumento numerių“, – prideda pašnekovas.
Naujas požiūris į išmaniojo valdymą
Vis dėlto „T-phone“ nėra tik aklas prašymų vykdytojas. Su telefone esančiu DI galima pasitarti, kurį produktą geriau pasirinkti. Pavyzdžiui, renkantis naują kompiuterį, „T-phone“ padės apsispręsti tarp kelių modelių pagal individualius mūsų poreikius, tokius kaip darbo pobūdis ar žaidžiami žaidimai.
Sumanusis koncepcinis telefonas netgi sugebės išanalizuoti šimtus naudotojų atsiliepimų ir pateikti trumpą santrauką apie produkto stipriąsias bei silpnąsias puses. Su šiomis taip pat bus galima pasitarti, renkant dovaną tam tikro amžiaus vaikui, ar priimant kitą kvalifikuotos nuomonės reikalaujantį sprendimą.
Tačiau apsipirkimu internete „T-phone“ galimybės neapsiriboja – išmanusis kuo puikiausiai gali palengvinti ir kitas rutinines užduotis. Tarkime, panorėjus draugams išsiųsti atostogų nuotraukų ar vaizdo įrašų, pats telefonas sugebės atrinkti tinkamus kadrus, surasti draugų kontaktus ir pasinaudoti debesijos ar kitomis failų persiuntimo paslaugomis. O prireikus atsakyti į elektroninį laišką, pats „T-phone“, remdamasis mūsų pageidavimais, sugeneruos tinkamo tono tekstą, leisdamas net neprisiliesti prie klaviatūros.
„Deutsche Telekom“ generalinis direktorius Tim Hoettges „T-phone“ pristatymo metu teigė manantis, kad aplikacijomis nustosime naudotis jau po 5–10 m. Tai skamba logiškai, nes programėlės, kaip tarpininko tarp mūsų ir užduoties įvykdymo, atsisakymas leis telefono valdymą paversti daug natūralesne patirtimi.
Tačiau kyla klausimas, ar į šią ateitį noriai žengs patys programėlių kūrėjai, kuriems teks pergalvoti naujus būdus, kaip „prisirišti vartotoją“ ir jį pritraukti, sužavint DI algoritmus“, – svarsto „Telia“ atstovas.
Be to, nemenku iššūkiu ateityje turėtų tapti ir paties DI algoritmo objektyvumas. Pavyzdžiui, ateinančiais metais greičiausiai neapsieisime be teisinio reguliavimo, užtikrinančio, kad DI asistentas vartotojui rekomenduotų prekę pirkti iš ją pigiausiai siūlančio pardavėjo, o ne iš to, kuris sąsajos kūrėjams žada didžiausią komisinį atlygį.