Aviacijos pažanga – įspūdingai sparti
Būtent tada virš paplūdimio Šiaurės Karolinos valstijoje į šešių metrų aukštį
pakilo pirmasis lėktuvas „Flyer“ su varikliu, pilotuotas Orville‘io Wrighto. Pirmasis skrydis tetruko 12 sekundžių, nes lėktuvas negalėjo įveikti didesnių atstumų dėl valdymo problemų.
Iš pradžių broliai Wrightai dangų pažaboti bandė sklandytuvu. Pradėję savo eksperimentus 1896 metais, po septynerių metų jie jau skrido lėktuvu. Nepaisant to, kad pirmoji įveikta atkarpa buvo tik 36 metrai, jų išradimas pasaulį pakeitė visiems laikams. Praėjus tik trylikai metų, 1919 m. pirmą kartą sėkmingai lėktuvu buvo perskristas Atlanto vandenynas. O ketvirtojo dešimtmečio pradžioje – apskrietas visas Žemės rutulys. 1939 m. dangų jau raižė pirmasis reaktyvinis lėktuvas.
2013 metais brolių Wrightų nuopelnai už pirmąjį skrydį lėktuvu buvo pradėti kvestionuoti. Buvo garsiai pareikšta, kad pirmojo skrydžio garbė priklauso iš Vokietijos į JAV persikėlusiam Gustave'ui Whiteheadui. Istorikas Johnas Brownas tikina, kad pirmasis skrydis buvo atliktas 1901 metais – neva 800 metrų atkarpą 15 metrų aukštyje 1901 metų rugpjūčio 14 dieną įveikė G. Whitehead'as.
Aviacijos sukelti pokyčiai – prekyboje, turizme, karo pramonėje
Aviacija neabejotinai pakeitė karinę industriją. Nuo pat Pirmojo pasaulinio karo laikų lėktuvai naudojami kaip itin galingas ginklas. Jei anksčiau dauguma mūšių ir kovų vykdavo ant žemės, tai šiandien valstybių karinės oro pajėgos dažnai yra svarbiausia gynybos ir puolimo linija. Daugelyje didžiausių pastarojo meto konfliktų, pavyzdžiui, Persijos įlankos kare, karo aviacijos pajėgos (arba jų trūkumas) lėmė karo baigtį.
Civilinės aviacijos reikšmė visame pasaulyje išaugo po Pirmojo pasaulinio
karo, kai nemaža dalis išradimų buvo pritaikyta civilinėms reikmėms. Aviacija pasaulio raidą pakeitė iš esmės – pradedant galimybe savaites trukmės atostogas susiplanuoti bet kurioje pasaulio vietoje, krovinių pervežimu ir baigiant įtaka geopolitiniams procesams.
Aviacija neabejotinai pakeitė prekybą. Anksčiau pagrindiniai prekybos keliai driekėsi vandeniu ir sausuma. Prekės iš vienos šalies į kitą keliaudavo mėnesiais ir savaitėmis. Šiandien produktai, kurie anksčiau buvo pasiekiami tik lokaliai, dabar gali būti naudojami skirtingų žmonių iš viso pasaulio. Ar žinojote, kad lietuviški varškės sūreliai lėktuvais yra reguliariai gabenami į Rytų Azijos valstybes? Šiandien be jokio vargo e. parduotuvėse galime rinktis prekes iš bet kurios pasaulio vietos. Ir esame ramūs, kad labai norint jos mus gali pasiekti vos per kelias dienas.
Aviacijos pažanga turėjo reikšmės ir kai kurių prekių ženklų įsigalėjimui pasaulyje. Mažai tikėtina, kad be galimybės gabenti prekes lėktuvais šiandien pasaulyje veiktų daugiau nei 2000 ispanų mažmeninės prekybos tinklo „Zara“ greitosios mados parduotuvių, kuriose asortimentas papildomas ir atnaujinamas dukart per savaitę. Į JAV parduotuvių lentynas užsakytos prekės iš Ispanijos atkeliauja per 48 valandas, Japonijos – vėliausiai 72.
Aviacija mums suteikė beribę galimybę pažinti pasaulį. Atokiausios pasaulio salos, kurios kadaise buvo pasiekiamos tik vandens keliais, tapo prieinamos turistams iš viso pasaulio. Kai kurios, tokios kaip Havajai ar Mauricijus, tapo geidžiama atostogų vietą, kurią pasiekti pakanka kelių valandų skrydžio.
Skaičiuojama, kad Jungtinėse Amerikos Valstijose kasdien maždaug 30 000 skrydžių kasdien užsiregistruoja apie du milijonus keleivių. Palyginimui, 2015-aisiais trys civiliniai šalies oro uostai (Vilniaus, Kauno ir Palangos) aptarnavo 4,2 milijono keleivių. Nors kasmet visame pasaulyje lėktuvais keliaujančių žmonių skaičiai yra išties įspūdingi, tačiau nors kartą gyvenime lėktuvu yra keliavę vos daugiau nei 5 proc. pasaulio gyventojų.
Saugiau, greičiau, švariau
Nors per šimtmetį pasiekta pažanga daugiau nei įspūdinga, tačiau žmonija ir toliau ieško būdų, kaip keliauti vis greičiau, saugiau ir ekologiškiau. Pavyzdžiui, Europos Komisija finansuoja projektą „Lapcat“, į kurį įsitraukė šešios Europos Sąjungos šalys. Ieškoma būdų, kaip sukurti lėktuvą, kuris už „Concordą“ būtų greitesnis net penkis kartus. Vis garsiau ir dažniau kalbama ir apie savaeigius orlaivius.
Jungtinių Tautų Organizacija 1996 m. gruodžio 7-ąją paskelbė Tarptautine civilinės aviacijos diena – kad pasidžiaugtume ir nepamirštume aviacijos laimėjimų.