Nors 2023 m. tik įsibėgėjo, žmogaus vykdomos veiklos sukelta klimato kaita jau alsuoja į nugarą. Dėl stiprios turbulencijos vieno "Southwest" skrydžio pilotas turėjo nutraukti nusileidimą, o ekstremali turbulencija sužeidė 25 žmones "Hawaiian Airlines" skrydžio metu. Per "Lufthansa" skrydį taip pat buvo sužeisti keli lėktuve buvę žmonės.
Ir nors mirtis dėl turbulencijos - labai retas atvejis, kovo 4 d. per stiprią turbulenciją mirė verslo lėktuvo keleivis.
Kodėl turbulencija stiprėja?
Ekspertai mano, kad ateinančiais metais stiprių turbulencijų gali padaugėti, nes pasaulyje ir toliau vyraus nepalankūs orai.
Turbulencija - tai bet koks nereguliarus ir netikėtas oro judėjimo pokytis, turintis turi įtakos orlaivio aukščiui ir judėjimui.
Pagrindinės turbulencijos priežastys komerciniams lėktuvams yra audros, atmosferos slėgis ir atmosferos sraujymės (ypatingai greitai judančio oro srautai).
Paprastai pilotai, naudodamiesi savo akimis, radaru ir kitų lėktuvų pranešimais, audras ir kitus artėjančios turbulencijos požymius pastebi dar prieš lėktuvui pradedant drebėti. Taip jie turi laiko įjungti ženklą "Prisisekite saugos diržus" ir nurodyti keleiviams užimti savo vietas.
Tačiau pilotams taip pat tenka susidurti su turbulencija, kurios priežastis nematoma. Tokia turbulencija itin pavojinga, nes pilotai nespėja laiku įspėti keleivių, o šie neprisisegę saugos diržais gali susižeisti.
Būtent tokio tipo turbulencija dėl klimato kaitos didėja. Pagrindinis kaltininkas yra vėjo šlytis - staigus vėjo greičio ir krypties pasikeitimas.
Dėl kintančios pasaulinės temperatūros nuo 1979 m. vėjo šlytis jau padidėjo 15 proc.
Be to, tokia nenuspėjama turbulencija dažniausiai susidaro aplink aukštutinio lygio atmosferos sraujymes, kur paprastai skraido lėktuvai. Šios greitai "tekančios" vėjo juostos dėl visuotinio atšilimo stiprėja, sakė Isabel Smith, meteorologė, Readingo universiteto doktorantė.
I.Smith sakė, kad didėjantis šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekis sulaiko šilumą troposferoje - atmosferos sluoksnyje, esančiame arčiausiai žemės paviršiaus. Tačiau ši šiluma turėjo išsiskirti į stratosferą, kuri yra kitas aukštesnis sluoksnis. Dėl to visame pasaulyje troposfera šyla, o stratosfera sparčiai šąla.
Meteorologai taip pat prognozuoja, kad iki 2050 m. tokia turbulencija padvigubės, o stipri turbulencija padidės labiausiai.
Aviakompanijos gali rinktis ilgesnius ir brangesnius maršrutus, kad išvengtų turbulencijos
"Nors gali atrodyti, kad dėl klimato kaitos skrydžiai gali tapti pavojingesni, tai nėra taip paprasta", - sakė mokslininkas Stephenas Bennettas, - "Iš dalies todėl, kad oro maršrutų sudarymo sistemos greičiausiai bus pritaikytos taip, kad skrydžiai išvengtų labai turbulentiškų vietovių.
Jo teigimu, dėl naujai atsirandančių technologijų ateinančiais dešimtmečiais bus lengviau aptikti turbulenciją, tad "netgi atsižvelgiant į klimato kaitos poveikį, tikėtina, kad laikui bėgant skrydžiai taps saugesni, o ne pavojingesni."