Skrydžių operatoriai deda dideles pastangas optimizuoti kelionės maršrutus tam, kad sumažintų kuro sąnaudas ir užtikrintų efektyvumą. Tačiau, kai lėktuvo skrydį vaizduojame dvimačiame žemėlapyje, matomas maršrutas gali atrodyti išlenktas dėl to, kaip trimačio pasaulio paviršius perkeliama į plokščią paviršių.
Taip yra dėl žemėlapių iškraipymų, rašoma portale „IFLScience“. Dauguma žemėlapių, kuriuos mes naudojame, yra pagrįsti vadinamąja Merkatoriaus projekcija. Ją 1569 m. sukūrė kartografas Gerardus Mercator.
Tai cilindrinio tipo projekcija, kurioje Žemės rutulys „ištiesinamas“ į plokštumą. Šis metodas užtikrina, kad vertikalios linijos ir horizontalios linijos būtų vaizduojami kaip lygiagrečios linijos. Tokia projekcija itin naudinga navigacijai, nes pastovaus posvyrio kursai (dar vadinami „loxodromais“) atvaizduojami tiesiomis linijomis.
Tačiau toks išdėstymas sukelia iškraipymus. Nors vietovės ties pusiauju išlieka proporcingos, regionai toliau nuo pusiaujo – pavyzdžiui, poliariniai – yra išpūsti ir iškreipti.
Dėl to, žiūrint į plokščią žemėlapį, tiesios linijos, atitinkančios efektyviausią skrydžio maršrutą, gali atrodyti kreivos.
Iš tikrųjų lėktuvai skraido pagal vadinamuosius „didžiuosius apskritimus“, kurie yra trumpiausi keliai tarp dviejų taškų ant Žemės rutulio paviršiaus.
Toks maršrutas geometriškai atitinka tiesią liniją ant sferos, tačiau dvimačiame žemėlapyje tai atvaizduojama kaip lenkta linija.
Nors lėktuvo maršrutas žemėlapyje gali pasirodyti išlenktas, iš tikrųjų tai yra pats efektyviausias kelias, kurį lemia Žemės geometrija. Tad galite būti tikri, jog skrydžiai vykdomi kuo greičiau ir ekonomiškiau.