Bronzinės patrankos buvo išpuoštos išgraviruotais delfinais, kuriuos užfiksavo autonominis povandeninis aparatas „Remus 6000“, prie laivo 2015 metais prisiartinęs 9 metrų atstumu, paskelbė Woods Hole Okeanografijos institucija (WHOI).
Ir nors WHOI šiuos duomenis turėjo nuo 2015 metų, tik pastarosiomis dienomis susijusios agentūros – Jūrinės archeologijos konsultantai (MAC), Šveicarijos AG ir Kolumbijos Vyriausybė – jūrų archeologams suteikė leidimą šią informaciją platinti viešai.
Ugnis vandenyje
„San Jose“ buvo apginkluotas 62 patrankomis, tačiau jis neturėjo galimybių pasipriešinti britų laivams. Anais laikais lobių prikrautas „San Jose“ tarp Amerikos ir Europos dažniausiai plaukiodavo su kitų karinių laivų palyda. Tuo metu, kai buvo nuskandintas, „San Jose“ gabeno lobius, iškastus Peru kasyklose. Šių lobių vertė šiandienos kainomis turėtų būti tarp 3,4 ir 14,5 mlrd. eurų. Jais ketinta finansuoti ilgai trukusį Ispanijos įpėdinystės karą, kuriame vienoje pusėje kovojo Ispanija su Prancūzija, o kitoje – Anglija.
Bet 1708 metais palydos laivai vėlavo prisijungti prie „San Jose“, o laivo kapitonas – admirolas José Fernandezas de Santillanas – nusprendė išplaukti nelaukdamas apsaugos. Ir tai buvo labai brangiai kainavusi klaida: ispanų galeoną su 500 žmonių įgula užklupo iškart keturi britų laivai. Po kruvino patrankų mūšio „San Jose“ užsiliepsnojo ir nuskendo.
Nuo pat to laiko netrūko lobių ieškotojų bei archeologų, kurie bandė surasti laivo liekanas.
Idealus įrankis
Tikslas buvo pasiektas 2015 m. lapkričio 27 dieną, kai tarptautinė mokslininkų grupė, su Kolumbijos kultūros ministerijos palaiminimu dirbusi Kolumbijos karinio laivyno laive „ARC Malpelo“, aptiko įtartiną radinį jūros dugne. Laivo liekanos buvo 600 metrų gylyje.
Tačiau tuo metu nebuvo aišku, ar tai iš tikrųjų yra „San Jose“, ar kokio kito laivo pėdsakai. Todėl WHOI liekanų apžiūrėti pasiuntė aparatą „Remus 6000“ pasižvalgyti iš arčiau.
„Remus 6000“ buvo idealiai šiai užduočiai tinkamas įrankis, nes jis gebėjo atlikti ilgai trunkančias užduotis dideliuose plotuose“, – oficialiame pranešime tvirtino WHOI inžinierius ir ekspedicijos vadovas Mike'as Purcellis.
Povandeninio aparato įrašuose matėsi, kad laivas yra iš dalies padengtas nuosėdų. Vieno iš nėrimų metu užfiksuoti dekoratyviniai piešiniai ant patrankų suteikė galimybę jūrų archeologui Rogeriui Dooley patvirtinti, kad tai iš tiesų yra „San Jose“.
„San Jose“ istorinė ir kultūrinė vertė yra milžiniška: jame esama objektų, kurie leistų istorikams daugiau sužinoti apie Europos ekonominį, socialinį ir politinį klimatą XVIII a. pradžioje, pažymėjo WHOI. Kolumbijos vyriausybė ketina pastatyti muziejų ir specialią konservavimo laboratoriją, kuri padėtų išsaugoti laivo liekanų turinį – taip pat patrankas bei keramiką.