Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Rusijos kosmoso pramonė – paskutinius atodūsius leidžiantis rūdžių kibiras?

Per pastarąsias dvi savaites rusai sužinojo daug įdomaus apie savo šalies kosmoso pramonę. Pirmiausia, paaiškėjo, kad beveik visi anksčiau gaminti varikliai, skirti vienintelės šalyje serijinės sunkiosios raketos „Proton-M“ pirmajai ir antrajai pakopai – brokuoti. Antra, gali būti atšauktas daugiafunkcinio laboratorinio modulio (DLM) „Nauka“ skrydis į Tarptautinę kosminę stotį (TKS).
Taip dabar atrodo kadaise sovietinės kosmonautikos pasididžiavimu turėjęs tapti erdvėlaivis „Buran“
Taip dabar atrodo kadaise sovietinės kosmonautikos pasididžiavimu turėjęs tapti erdvėlaivis „Buran“ / Ralpho Mirebso nuotr.

Pavojaus varpais skambinantis Rusijos leidinys „Lenta.ru“ rašo, kad čia verta pridurti ir senesnes naujienas: po dviejų metų JAV, tikėtina, nustos pirkti vietą pilotuojamose erdvėlaiviuose „Sojuz“ ir atsisakys variklių RD-180, o Rusija, vertinant 2016 metų duomenis, pagal kosminių skrydžių skaičių nusileido į trečią vietą.

Visa tai reiškia, kad Rusijos kosmoso pramonė faktiškai patyrė nokautą ir tik iš gulimos padėties gali didžiuotis atsiminimais apie buvusią sovietinės kosmonautikos didybę, filmuojant filmus ir statant Gagarino biustus. Šalyje gali baigtis pilotuojama kosmonautika ir raketų variklių gamyba – o tai sritis, kurioje Rusija dabar laikoma lydere. Tokios degradacijos priežastys išryškėjo jau anksčiau ir, tikėtina, nulemtos to, kad dabartinei Rusijai civilinio ir komercinio kosmoso nereikia.

Sunkus atvejis

„Tai 71 variklis, praktiškai visa antros ir trečios pakopos partija. Pasirašytas darbų grafikas, didžioji jo dalis bus atlikta 2017 metais, tačiau suprantame, kad dalis neišvengiamai nusikels į 2018 metus“, – sakė mokslinio gamybinio susivienijimo „Energomaš“ generalinis direktorius Igoris Arbuzovas. Brokas išaiškintas RD-0210/0211 ir RD-0213/0214 varikliuose, atitinkamai montuojamuose į sunkiosios raketos „Proton-M“ antrąją ir trečiąją pakopą. Vietoj medžiagų su brangiaisiais metalais, kurie privalo būti naudojami tokio tipo varikliuose, panaudoti menkiau atsparūs karščiui komponentai.

Variklius RD-0210/0211 ir RD-0213/0214 gamina Voronežo mechanikos gamykla (VMG). Su įmonės aplaidumu susijusi ir raketos nešėjos „Sojuz-U“ avarija 2016 metų gruodį, kai dėl variklio RD-0110 suirimo buvo prarastas krovininis erdvėlaivis „Progress MS-04“. Išsiaiškinus situaciją, VMG direktorius Ivanas Koptevas pateikė atsistatydinimo prašymą. Įmonę, anksčiau buvusią pavaldžią „Proton“ ir „Nauka“ gamintojui Chruničiovo centrui“, norima įtraukti į „Energomašo“, RD-180 gamintojo, valdomą holdingą.

Pasak Arbuzovo, suremontuotų agregatų tiekimas prasidės 2017 metų gegužę, tuo pačiu būtina „nesutrikdyti Federalinės kosmoso programos paleidimų grafiko, RF Gynybos ministerijos startų ir komercinių paleidimų“, o taip pat „užtikrinti ekipažų ir krovinių gabenimo į Tarptautinę kosminę stotį grafiko vykdymą“. Pirmasis 2017 metų „Proton-М“ startas nukeltas pusmečiui, iki gegužės 29 d. Gerai bent, kad VMG problemos TKS, tikėtina, paveiks nemarkiai.

„Roskosmos“ planuoja sukurti lengvą ir vidutinę „Proton“ versiją. Nevertėtų užmiršti lengvos ir sunkios „Angaros“, kurią irgi gamina Chruničiovo centras. Valstybinė korporacija mano, kad šios nešėjos sudomins pasaulio rinkas. Tuo tarpu komercinių paleidimų paslaugų užsakovų skaičius pasaulyje praktiškai nekinta, o „SpaceX“ sėkmė komercinių skrydžių rinkoje paaiškinama tuo, kad kompanija pervilioja „Roskosmos“ ir europietiškosios „Arianespace“ klientus. Dėl to Rusija 2016 metais smuktelėjo į trečią vietą pagal bendrą startų skaičių, užleisdama vietą JAV ir Kinijai.

Situaciją apgręžti galima sumažinus raketos kainą ir pakėlus gamybos kultūrą. Kol kas išlieka vidutinės „Sojuz“ klasės raketų nešėjų, gaminamų Samaros raketų kosminiame centre „Progress“, paklausa, tačiau ir joms, pavyzdžiui paleidimams iš Kuru, rengiama pamaina.

Apdergtas „Mokslas“

„Modulio „Nauka“ (liet. „Mokslas“) kuro bakuose vėl aptiktas užterštumas, kurio visus šiuos metus bandė atsikratyti specialistai. Nuspręsta per dvi savaites įvertinti modulio sistemų būklę ir pateikti vadovybei išvadas, kad būtų priimtas sprendimas dėl paleidimo. Remiantis išankstiniu vertinimu, dėl teršalų ir gedimų šalinimo modulio paleidimą bus galima įgyvendinti ne anksčiau, nei 2018 metų gale – 2019 metų pradžioje. Gali būti, modulio pakėlimas bus tiesiog atšauktas“, – papasakojo TASS šaltinis apie modulį „Nauka“.

Jo žodžiais tariant, norint pašalinti teršalus – metalo miltelius, susidarančius, gaminant modulio bakus – būtina modulio bakus supjaustyti, išvalyti jų vidų, o paskui vėl suvirinti. Šie darbai gali trukti metus. Tačiau panašu, kad juos vykdyti nėra prasmės, nes visi guminiai modulio elementai paseno ir nebeatitinka jiems keliamų reikalavimų. „Taigi, niekas šio modulio priėmimo dokumento nepasirašys, neprisiims atsakomybės už pasekmes“, – sako šaltinis.

Modulis „Nauka“ gaminamas nuo 1995 metų, jį iškelti į orbitą planuota 2007 metais. Faktiškai tai „Zaria“ (liet. „Aušra“) – pirmojo TKS funkcinio krovininio bloko, pagaminto už JAV pinigus – dubleris. Modulį „Nauka“, kaip ir „Zaria“, gamino liūdnai pagarsėjusi įmonė Chruničiovo centras. 2024 metais, kaip numatoma, baigus TKS programą, modulis turėjo tapti nacionalinės Rusijos kosminės stoties pagrindu. Chruničiovo centras jau kartą yra perkonstravęs „Nauka“ elementus 2013 metais. Tuomet darbų priežastis taip pat buvo užteršimas metalo milteliais.

Tad, iki 2024 Rusija gali neturėti savo orbitinės stoties. O jei taip, kils klausimas dėl visos šalies pilotuojamos kosmonautikos ateities. Tiesą sakant, šis klausimas aktualus jau dabar – per artimiausius porą metų JAV turėtų būti pradėti eksploatuoti net trys vakarietiški žmonėms gabenti skirti erdvėlaiviai – orbitiniai „Dragon V2“ ir „Starliner“ bei kelionėms iki Mėnulio ir Marso tinkamas „Orion“. Tad raketų gamyba užsiimanti korporacija „Energija“, gaminanti erdvėlaivius „Sojuz“, neteks pagrindinio pajamų šaltinio.

2021 metais „Energija“ turėtų pradėti „Sojuz“ pamainos, erdvėlaivių „Federacija“ skrydžių bandymus. Kyla nemenkų abejonių dėl naujo erdvėlaivio pateikimo eksploatacijai laiko, ir net jeigu apskritai kada nors jis bus parengtas, neaišku, kur jis skris: prie amerikiečių Mėnulio stoties ar prie Kinijos orbitinės?

„Bus normaliai“

„Niekam nėra paslaptis, kad JAV iškelta užduotis pakeisti mūsų variklius, galbūt ne tokiais patikimais ir brangesniais, tačiau savais, amerikietiškais. Šia linkme ir nukreiptos pastangos. Reikia suprasti, jog kada nors jie tai padarys“, – 2017 metų kovo mėnesį „Roskosmos“ vadovas Igoris Komarovas pakomentavo naujieną apie JAV sukurtą agregatą BE-4 – rusiškų variklių RD-180 pamainą. Jis taip pat papasakojo apie „Energomaš“, JAV užsakymu gaminančio RD-180, ateitį, jei amerikiečiai rusiškų agregatų atsisakys. Komarovas mano, kad „viskas bus normaliai“, įmonė „gamins variklius kitiems rusiškiems projektams, arba kitoms šalims, arba kitoms nešėjoms tose šalyse“.

Mokslinio gamybinio susivienijimo „Energomaš“ portfelyje – du stambūs kontraktai su amerikiečių partneriais. Pagal pirmąjį įmonė JAV tiekia RD-180 variklius sunkiajai raketai „Atlas V“, pagal antrąjį – RD-181 vidutinės klasės nešėjai „Antares“. Pirmojo kontrakto kaina viršija milijardą dolerių, antrojo – 220 milijonų. Būtent pirmasis kontraktas suteikė galimybę „Energomaš“ santykinai gerai gyvuoti pastaruosius 20 metų.

Kas nutiks kompanijai, laikomai pasauliniu raketų variklių gamybos flagmanu, jeigu jos paslaugų atsisakys JAV? „Energomaš“ gaminiais domisi kinai, nukopijavę rusiškas pilotuojamų erdvėlaivių ir orbitinių stočių modulių kūrimo technologijas. Jei „Energomaš“ pietrytiniam kaimynui pradės pardavinėti savo variklius, negalima atmesti galimybės, kad bus nukopijuotos ir šios technologijos ir kinai taip pat atsisakys užsakymų. Nutrūkus bendradarbiavimui su Kinija, smuks pajamos, kas neišvengiamai atsilieps produkcijos kokybei. Ir teliks kliautis vidine rinka ar trečiojo pasaulio šalimis.

Komercinė sritis

Pastaruosius dvidešimt metų Rusijos kosmoso pramonę faktiškai išlaikė užsienio partneriai, kurie, panašu, per tą laiką gavo maksimalią naudą sau iš kažkada sėkmingos sovietinės industrijos. Tačiau ir pramonės šaka neskendo.

Kur dabar „Roskosmos“ (ar kuri nors jo reinkarnacija) leistų „Progres“ ir „Sojuz“ raketas, jei „Boeing“ 1994 metais iš Chruničiovo centro nebūtų užsakęs NASA priklausančio TKS rusiškojo segmento pirmojo modulio, paleisto 1998 m.? Kas būtų nutikę „Energomaš“, jei JAV neužsakytų iš Rusijos RD-180? Kada būtų paleista raketa „Angara“, jei Chruničiovo centras neturėtų sutarties su Pietų Korėja dėl lengvosios raketos nešėjos KSLV (Korea Space Launch Vehicle) kūrimo, kurios pirmoji pakopa tokia pati, kaip ir naujos rusiškos raketos nešėjos?

Atsakymai į šiuos klausimus agentūros „Roskosmos“ neguodžia. Populiarus JAV, kaip rusiškos kosmonautikos priešo, įvaizdis neišlaiko jokios kritikos. Tokioje situacijoje nė kalbėti negalima apie Rusijos sukurtą supersunkiąją raketą ar daugkartinio naudojimo raketą nešėją, skrydžius į Mėnulį ar Marsą, atsparios radiacijos poveikiui elektronikos prikimštos stoties siuntimą prie dujinių milžinių. Kas laukia Rusijos kosmoso pramonės, jeigu joje neįvyks jokių kokybinių permainų (o jų per daugiau nei 20 reformų ir reorganizacijų metų neįvyko)? Tai visiškai suprantama jau dabar: pakanka pažvelgti, pavyzdžiui, kaip pasaulinius standartus atitinka dabartinė rusiškų automobilių ar aviacijos pramonė.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Netikėtai didelis gyventojų susidomėjimas naujomis, efektyviomis šildymo priemonėmis ir dotacijomis
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?