Kūrėjas tvirtina, kad tikslai – gražūs
Programėlės autorius Audrius Buika užtikrintai tvirtino, kad jo tikslas yra skatinti viešojo transporto naudotojus pažymėti bilietus ir tokiu būdu leisti transporto įmonėms atsinaujinti savo autobusus.
Paklaustas, ar neįžvelgia loginės priešpriešos tarp programėlės funkcijos ir jos aprašymo, A.Buika 15min sakė: „Suprantu, kad čia priešpriešą galime įžvelgti, bet prieš idėjai gimstant mintyse sukėlė nepasitenkinimą, o galbūt labiau pasipiktinimą daugeliu žmonių tai, kad aš perku bilietus ir moku už viešąjį transportą, o kiti tiesiog pasinaudodami feisbuko grupėmis ir panašiomis priemonėmis išvengia baudų ir važinėja nemokamai. Manau, kad visi žmonės nori teisybės.
Aš kurdamas šią programėlę turėjau tikslą, kad vartotojai keis požiūrį, čia kaip ir maištas prieš vadinamus „zuikius“, kita vertus juk vartotojai anonimiškai informacija dalinsis nebūtinai teisinga, tai gali būti pateikta ir melaginga informacija, todėl nemanau, kad tai yra produktas kuris skatintų išvengti baudos, tai yra visiškai klaidingas pirmasis įspūdis“.
Anot A.Buikos, įtarimai, kad tai bus dar vienas būdas zuikiams apsisaugoti nuo kontrolierių, yra „labai didelis noras sutirštinti spalvas ir įžvelgti tik bloga“. „Mano nuomone, vis augdama ši programėlė įgaus pagreitį ir viešojo transporto įmonių biudžetą papildys bei sumažins baudų gavėjų kiekį“, – sakė jis.
Trečiadienį, gruodžio 6 dieną, nuo programėlės viešo platinimo pradžios praėjus kiek daugiau nei savaitei, ji buvo atsisiųsta daugiau nei 300 kartų ir jau turėjo daugiau nei 120 aktyvių vartotojų, kurie gali komentuoti, žemėlapyje pažymėti, kur stovi kontrolė. Jau atsirado ir vartotojų, kurie būtent tokia – kontrolės vietos pažymėjimo – funkcija ir naudojasi.
Programėlę, kuri veikia penkiuose didžiuosiuose Lietuvos miestuose, A.Buika sukūrė savo paties iniciatyva ir su viešojo transporto įmonėmis ar keleivių kontrolieriais nesikonsultuodamas.
Tai nėra sąžininga
Tuo tarpu savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ atstovas spaudai Tomas Šiuškus laikosi visiškai priešingos nuomonės, nei programėlės autorius.
„[Programėlę] vertiname panašiai, kaip ir dabar egzistuojančias įvairias specializuotas feisbuko grupes – tai nėra sąžininga. Daliai žmonių gali atrodyti, kad jei neperki kelionės bilieto, tu sutaupai. Tačiau iš tiesų „taupoma“ kitų keleivių, miesto sąskaita – yra paskaičiuota, kad vienas procentas pažeidėjų nuo bendro keleivių srauto miestui kasmet „kainuoja“ kelis šimtus tūkstančių eurų, už kuriuos būtų galima nupirkti bent vieną naują autobusą ar sutvarkyti skverą, nupirkti naujų suoliukų ir pan. Be to, jei patikrinimo metu važiuoji be bilieto, tenka susimokėti baudą, kuri nė iš tolo neatperka to „sutaupymo“, nes bauda būna gerokai didesnė nei kainuoja kelionės bilietas“, – sakė T.Šiuškus.
„Anksčiau pranešimus apie keleivių kontrolės vietas buvo galima paskelbti „Trafi“ programėlėje. Tačiau, bendradarbiaujant su socialiai atsakinga „Trafi“, tokie pranešimai pradėti blokuoti, o vietoj jų buvo rodomi specialūs pranešimai, taip skatinant keleivius viešuoju transportu važiuoti atsakingai ir sąžiningai“, – pridūrė savivaldybės įmonės atstovas.
T.Šiuškus informavo, kad SĮ „Susisiekimo paslaugos“ turimi duomenys atskleidžia, kad be bilieto važiuojančių keleivių dalis bendrame keleivių sraute sudaro vidutiniškai apie 1,5 proc. visų keleivių. Vasaros metu be bilieto važiuojančiųjų sumažėja, nes dauguma žmonių vasarą atostogauja. Tačiau „zuikių“ dalis gerokai išauga tik prasidėjus rudeniui – rugsėjį ir spalį, ir jų dažniausiai pastebima miesto centrą kertančiuose, greta mokslo įstaigų esančiuose maršrutuose. Tarp pažeidėjų nemaža dalis – jauno amžiaus keleiviai: studentai, paskutinių klasių moksleiviai.
Pastebima ir tai, kad didžioji dalis nesilaikančių keleivių ir bagažo vežimo taisyklių yra vyrai – jie sudaro 65 proc. visų pažeidėjų. Tačiau moterų dalis tarp važiuojančiųjų be bilieto pastebimai išauga, pažeidėjų amžiui pasiekus 48 metų ir daugiau ribą.