Ukraina – kunkuliuojančio konflikto šalis, kurioje padėtis gali pablogėti staiga. Kiekvienos pratybos nėra tik eilinės pratybos. Oro pajėgoms labai svarbu pasiruošti situacijoms, jei būtų sunaikinti karinių bazių pakilimo takai.
Tokiu atveju būtų naudojamasi kita infrastruktūra. Dideli ir platūs greitkeliai tam tinkamiausi. Svarbu surasti ilgą tiesią atkarpą ir aerodromas jau čia. Beveik.
Improvizuotų nusileidimo takų naudojime yra tam tikrų niuansų. Pavyzdžiui pilotui kur kas sunkiau žinoti kada jam leistis, nes nėra įprastinių tako pradžios ir pabaigos ženklų. Aplink daug daugiau pašalinių objektų kuriuos galima kliudyti.
Rugpjūčio 27-ą įvyko Ukrainos oro pajėgų pratybos. Greitkelyje M06, vedančiame iš Kijevo į Čopą, netoli sienos su Vengrija, trumpam buvo įkurtas improvizuotas nusileidimo takas. Gausiai susirinkusių televizijos kamerų ir eilinių žiūrovų akivaizdoje tūpimus atlikinėjo du sunkieji naikintuvai „Su-27“.
Kone virš stebėtojų galvų besileidžiantys naikintuvai nėra kasdienis reiškinys. Stebėtojų susirinko gausiai. Daugybė akių ir kamerų užfiksavo jaudinančią situaciją. Naikintuvas visu korpusu kliudė kelio ženklą.
Ženklas apsivijo oro paėjimo angos kraštą, padarydamas nežymią žalą korpusui. Jei smūgis būtų tekęs vos keliais centimetrais žemiau, didelis metalo gabalas galėjo būti įtrauktas į vieną iš turboreaktyvinių variklių. Įprastai ten patekę pašaliniai objektai jį sugadina. Netikėtai dingusi galia lėktuvą bloškia žemyn. O toliau jau piloto darbas.
Dideliame aukštyje įvykus tokiam nutikimui, paukščius į variklius įtraukia gana dažnai, dvimotoriai lėktuvai dažniausiai suvaldomi. Tačiau kai tai įvyksta nusileidimo metu, likus keliems metrams iki žemės (šiuo atvejus vos metras), tai gali virsti didelio masto katastrofa. Vietos manevrams tiesiog nėra.
Laimė, kad šįkart tragedijos išvengta. Tiesiai į dešimtuką pataikęs naikintuvas nė nepajuto situacijos rimtumo. Tačiau kodėl pasipainiojo kelio ženklas skrydžio trajektorijoje?
Ukrainiečių pareigūnų teigimu, paruošto nusileidimo tako vietoje visi pavojingi ženklai buvo nusukti (tokie kaip autobusų stotelės ženklinimai ar apšvietimo stulpai). Nelaimėlis pilotas tiesiog pradėjo leistis per anksti. Kliudė už tako ribų turėjusį likti įprastą greitkelio ženklinimą.
Daugiausiai diskusijų turėtų kelti ne pati piloto klaida, o leistos pilnos pakelės reginį stebėjusių pašaliečių. Aviacijos šventėse, dėl didelės nelaimių rizikos, jau senai uždrausta atlikti manevrus virš žiūrovų. Šie pilotų mokymai tiesiogine prasme buvo vos akimirka iki dešimčių aukų galėjusios pareikalauti katastrofos.