Metinė prenumerata tik 6,99 Eur. Juodai geras pasiūlymas
Išbandyti

Valstiečiai blokuos „Facebook“ ir „Google“? Tik nereikia mūsų gąsdinti!

Trečiadienio vakarą interneto portalo lrytas.lt naujienų juostos aukščiausią poziciją papuošė žinia, pavadinta „Dėl valstiečių karo su alkoholiu lietuviai liks be „Facebook“ ir „Youtube“. Baugu ir velniškai motyvuoja paskaityti.
Geltonos spalvos gėrimas
Geltonos spalvos gėrimas / AFP/„Scanpix“ nuotr.

Toks pats ir straipsnio turinys – sudarantis įspūdį, kad alkoholio reklamos pirkėjai, uždraudus reklamuotis portaluose, su plačiai atvertomis piniginėmis užplūs užsienio jurisdikcijai priklausančius Lietuvoje populiarius interneto išteklius ir lietuviams, praradusiems malonę matyti alkoholio reklamą, rodys ją per „Youtube“ ir „Facebook“, už ką, dėl išimčių nenumatančio alkoholio reklamų draudimo įstatymo projekto šios svetainės Lietuvoje bus blokuojamos.

Technologijų ekspertu pristatytas Marius Pareščius publikacijoje tvirtina, kad blokuojant alkoholio reklamas į darbą bus paleisti tie patys mechanizmai, kuriais bandoma riboti internetinių lošimų svetainių pasiekiamumą iš Lietuvos.

„Trečiadienį Seimo Sveikatos reikalų komitetas pritarė Aurelijaus Verygos, Ramūno Karbauskio, Agnės Širinskienės ir kitų parlamentarų pateiktoms Alkoholio kontrolės įstatymo pataisoms, kuriose numatoma, kad Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas turėtų teisę duoti privalomus nurodymus interneto paslaugų tiekėjams šalinti alkoholinių gėrimų reklamą arba panaikinti galimybę ją pasiekti“, – rašoma lrytas.lt publikuotame tekste.

Tačiau iš tiesų nei „Facebook“, nei „Youtube“ niekas nė nesirengia blokuoti. „Facebook“ bei „Youtube“ Lietuvos įstatymų gali laikytis be prievartos ir sankcijų, nes regioninių reklamos ribojimų taikymas šiems kanalams yra visiškai įprasta praktika, jau taikoma daugelyje šalių.

X02714/„Facebook" socialinis tinklas
X02714/„Facebook" socialinis tinklas

„Facebook“ ir „Google“ ribojimus taiko jau seniai

Publikacijos autorius Gediminas Gasiulis telefonu patvirtino, kad rengdamas publikaciją nepasivargino paieškoti oficialių „Facebook“ reklamavimosi taisyklių, kuriose aiškiai rašoma: „Reklamos, kuriomis skatinamas alkoholio vartojimas arba kuriose matomas alkoholis, privalo atitikti visus vietinius teisinius reikalavimus, griežtai taikomus ar įsitvirtinusius pramonės kodeksus, gaires, turėti licencijas ir leidimus, taikyti reklamos ribojimą pagal geografinius ir amžiaus kriterijus laikantis „Facebook“ reklamos ribojimo gairių ir vietinių teisinių reikalavimų.

Vėliau išvardintas sąrašas šalių, kuriose apskritai draudžiama rodyti alkoholio reklamas ir kuriose alkoholio reklamų rodymas ribojamas nuo tam tikros ribos. Sąrašas tikrai netrumpas – alkoholio reklamos visiškai draudžiamos daugelyje šalių, kuriose vyrauja Islamas, taip pat – Rusijoje ir Norvegijoje, o štai Švedijoje „Facebook“ vartotojai tokių reklamų nemato iki jiems sukanka 25 metai.

Lygiai ta pati situacija ir su motininės bendrovės „Alphabet“, kuriai priklauso paieškų variklis „Google“ ir vaizdo įrašų svetainė „Youtube“, reklamų politika – ribojimai jau dabar taikomi pagal geografinius ir vartotojų amžiaus kriterijus, laikantis atskirų valstybių teisinių reikalavimų.

Panašią praktiką – reklamos pritaikymą pagal geografinius ir amžiaus kriterijus – taiko iš esmės visos interneto reklamos platformos, tad ir joms neturėtų kilti didesnių sunkumų tiesiog nerodyti alkoholio reklamos Lietuvoje.

Reklama ar informacija?

O jeigu kalbėtume apie reklamų kėlimą į šiuos išteklius naudojant įprastinio turinio formatą, jau turėtų įsijungti visuomenės sąmoningumo principai – lygiai taip, kaip jie įsijungia internete matant Hitlerio ar Stalino aukštinimą, ar nacistinės arba sovietinės atributikos naudojimą, ar apskritai bet kokią kitą informaciją, kuri neatitinka valstybinių teisės aktų reikalavimų arba „Facebook“ ar „Youtube“ vidinių taisyklių.

Štai socialiniame tinkle „Facebook“ veikiančios grupės „Jorkšyro elfai“ nariai, aktyviai ieškantys ir skundžiantys sovietinės propagandos skleidėjus, teigia, kad į prašymus blokuoti neteisėtą turinį socialinis tinklas sureaguoja jau per kelias valandas ar dienas, nors kartais nutinka taip, kad atsakymo tenka laukti ir pusmetį.

Lietuvoje jau ilgą laiką yra draudžiamos bet kokios tabako reklamos. Nematome jų televizijoje ar lauko reklamos stenduose, negirdime radijuje. Internete rūkalų reklamos taip pat visiškai nešmėžuoja. Bet labai norint, tikslingai ieškant, turinio apie tabaką internete galima rasti apsčiai.

Lygiai, kaip ir Lietuvoje draudžiamo pornografinio turinio ar sovietinės praeities aukštinimo (nacistinės Vokietijos idėjų propagavimas dabar jau nebe toks madingas).

Ramina ir valstiečiai, ir teisininkai

Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjunga (LVŽS) ketvirtadienį popiet elektroniniu paštu išplatino pranešimą, pavadintą „Google“, „Facebook“ ir kiti socialiniai tinklai ir toliau veiks Lietuvoje“. Jame taip pat primenama, kad „Facebook“ ir „Google“ su reklamų ribojimais moka susitvarkyti patys.

Pirmiausiai „Facebook“ ir „Youtube“ imtų blokuoti tas reklamas ir reklamos užsakovus, kurie pažeidžia jų politiką.

„Siūlomi pakeitimai neribos užsienio investuotojų, kurie Lietuvoje plėtoja socialinių tinklų verslą, veiklos mūsų šalyje ir jie toliau veiks kaip ir iki šiol, o jų vartotojai galės ir toliau naudotis socialinių tinklų paslaugomis. Pasiūlyme yra labai aiškiai apibrėžta, kad tai bus taikoma reklamai, skirtai Lietuvai, o ne visai reklamai visame pasaulyje.

Todėl baimintis ir nerimauti nereikėtų. Tai yra šiuolaikinės technologijos ir Lietuva turi žengti koja kojon su jomis. Tad apie jokius socialinių tinklų milžinų veiklos ribojimus mūsų šalyje net negali eiti kalba, nes tai būtų žingsnis atgal“, – rašoma pranešime.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Stasys Drazdauskas
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Stasys Drazdauskas

Teisininkų kontoros „Sorainen“ teisininkas Stasys Drazdauskas taip pat teigia, kad „Facebook“ ir „Youtube“ laikosi įvairių šalių nacionalinių reikalavimų.

„Teoriškai yra įmanoma įstatyme numatyti, kad interneto svetainės šalyje būtų blokuojamos, jeigu jos pažeidžia alkoholio reklamos draudimus. Panašūs draudimai yra numatyti azartinių lošimų veiklą neteisėtai vykdančioms svetainėms, kurios nukreipia savo veiklą į Lietuvą.

Tačiau [...] „Facebook“ ir „Youtube“ turi reklamos politikas, kurios įpareigoja reklamos [...] užsakovus ir skleidėjus laikytis visų nacionalinių reikalavimų. Tad pirmiausiai „Facebook“ ir „Youtube“ imtų blokuoti tas reklamas ir reklamos užsakovus, kurie pažeidžia jų politiką. Pažeidimus nustačiusios valstybės institucijos (Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas) pirmiausia atsakingais turėtų laikyti reklamos užsakovus, taigi prašytų „Youtube“ ar „Facebook“ atskleisti jų duomenis ir juos galėtų bausti. Pačios svetainės („Youtube“ ir „Facebook“) būtų laikomi „prieglobos“ paslaugų teikėjais, kurių atsakomybė yra ribojama, t.y. jie neatsako už talpinamą neteisėtą turinį tol, kol nėra informuojami apie tokio turinio įkėlimą“, – komentare 15min rašė kontoros „Sorainen“ teisininkas S.Drazdauskas.

Svarstymus dėl rimtos grėsmės prieigai prie „Facebook“ ir „Google“ absurdiškais vadina ir Mykolo Romerio universiteto profesorius, teisininkas Mindaugas Kiškis.

„Kad blokuotų turinį – čia visiškas absurdas, didžiausias koks tik gali būti“, – sakė teisininkas.

Asmeninio albumo nuotr./Vilija Viešūnaitė
Asmeninio albumo nuotr./Vilija Viešūnaitė

Kontoros „Triniti“ teisininkė Vilija Viešūnaitė numatomuose alkoholio reklamos draudimo įgyvendinimo būduose iš tiesų įžvelgia grėsmę ištisoms interneto svetainėms, tačiau ne tokioms, kurios turi vidinę reklamos politiką laikytis vietos įstatymų.

„Seimo narių alkoholio reklamos blokavimo internete reguliavimo pasiūlymo efektyvumas priklauso nuo techninių galimybių. Šis pasiūlymas iš esmės atspindi Azartinių lošimų įstatyme numatytą nelegalių nuotolinių lošimų internete blokavimo reguliavimą, kur tinklo paslaugų teikėjai turi blokuoti prieigą naudojant DNS technologiją, t.y. iš esmės yra blokuojama prieiga prie visos svetainės, tuo tarpu informacijos prieglobos paslaugų teikėjui leidžiama pasirinkti būdus ir priemones kaip blokuoti nelegalią informaciją ar prieigą prie nelegalios informacijos.

Taigi, prieš nustatant tokio pobūdžio priemones alkoholio reklamai internete būtų svarbu išanalizuoti ir išdiskutuoti technines priemones ir būdus, kurie galėtų būti taikomi esant alkoholio reklamos pažeidimams internete, ypatingai už Lietuvos teritorijos ribų, nes blokuojant visą svetainę dėl alkoholio reklamos gali būti pažeistos kitų asmenų konstitucinės teisės, tokios teisės kaip žmogaus teisė į informaciją, intelektinės nuosavybės teisės, taip pat priemonės neturėtų būti nereikalingai sudėtingos ir brangios bei turėtų būti teisingos ir proporcingos siekiamam tikslui. Blokuojant visa turinį būtų pažeidžiamos pamatinės žmogaus teisės.

Taip pat atkreiptinas dėmesys, jog pagal pvz. „Facebook“ reklamos politiką socialinis tinklas patikrina, ar dedama reklama atitinka „Facebook“ reklamos politiką. Taip pat pažymėtina, kad alkoholio reklama pagal „Facebook“ reklamos politiką yra apribotas turinys ir turi atitikti vietos šalių įstatymus. Be to, reklamos davėjai yra atsakingi už reklamos turinį ir vietinių įstatymų laikymąsi. Nustačius „Facebook“ reklamos politikos pažeidimus, „Facebook“ nurodo, kad gali pašalinti pažeidžiančią informaciją bei netgi panaikinti paskyrą. Todėl priemonė, skirta atskirų reklamų šalinimui, yra galima ir tai jokiais būdais nereiškia viso kanalo blokavimo“, – tvirtino V.Viešūnaitė.

15min susisiekė su „Google“ bei „Facebook“ atstovais, gavus šių įmonių atstovų komentarus straipsnis bus papildytas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos