Šį kartą kalbame apie žaidimą, kuris savyje apjungia bent kelias labai sudėtingas temas – tęstinius dviejų žmonių santykius, distopinę visuomenę bei jos ribotumą ir negyvenamų pasaulių tyrinėjimą su resursų rinkimo bei RPG kovų elementais. Ar toks kokteilis žaidžiasi, ar nuo jo iš karto paleidžia vidurius?
Kalbant atvirai, mažiau patyrusiems žaidėjams ar paprastai nieko nepopuliaraus nesirenkantiems žaidėjams to, ką siūlo „Haven“ iš tiesų gali būti per daug. Be to, žaidimas sudaro ne visai kokį pirmąjį įspūdį. Tuo metu tie, kas mėgsta „indie“ žaidimus ar vertina drąsius eksperimentus žaidimuose apskritai, turėtų skaityti toliau.
Žaidimą iškepė nepriklausoma kūrėjų studija iš Prancūzijos „The Game Bakers“. Prieš tai jie yra sukūrę saują žaidimų mobiliesiems įrenginiams, o 2016 metais gana rimtai sužibėjo su žaidimu „Furi“. Tiesa, pastarasis buvo loginis kovų kardais žaidimas, kuriame reikėjo sumaniai kautis su eile skirtingų bosų. Pastarasis žaidimas išsiskyrė tuo, kad tai nebuvo tiesiog paikos kautynės – jame galėjai rasti sočiai filosofijos ir kartais abstrakčiai, o kartais tikrai giliai gvildenamų gyvenimiškų temų.
Kita vertus, šį kartą kūrėjai pasuko visai kitu keliu ir kalba apie meilę, todėl „Furi“ gerbėjai, įsigydami „Haven“ rizikuoja išvirsti iš koto.
Niekada man meilės nebus per daug?..
Žaidimas prasideda tuo, kad atsibundame kartu su dviem pagrindiniais jo veikėjais – mergina Yu ir vyruku Kay. Abu jie neseniai pabėgo nuo kitų žmonių ir distopinio pasaulio į negyvenamą planetą. Tada, žinoma, sugenda jų erdvėlaivis ir mūsų viso žaidimo tikslas tampa jį iki galo sutaisyti, o pakeliui – atsakyti į ne vieną papildomą klausimą apie gyvenimą ir apie abiejų veikėjų santykius.
Žaisdami vienu metu valdome abu veikėjus – tiek, Yu, tiek Kay. Tiksliau, jie visada visur vyksta kartu, o mes tik galime pasirinkti, prie kurio iš jų labiau prisiplaks žaidimo kamera. Žaidimas iš karto iš kitų išsiskiria tuo, kad rimtai ir betarpiškai gvildena abiejų herojų santykius – jie kartu gamina, kartu kalbasi prieš miegą, kartu kovoja ir t. t.
Visame tame, tarsi trečias nematomas prisišliejėlis draugas dalyvauja ir žaidėjas. Tik tiek, kad dar dažnai gauname ir nulemti vieną ar kitą poros dialogų atsakymą ar pasirinkti, ką jie gaminsis.
Įdomu tai, kad žaidime dažnai vaizduojami ir nesutarimai tarp jų, ir diskusijos, ir netgi nemažai pikantiškų momentų. Tiesą sakant, gana keista žaisti žaidimą, kuriame mums bežaidžiant valdomi veikėjai nusprendžia pereiti prie intymių santykių tiesiog čia ir dabar.
Iš kitos pusės – kadangi stengiamasi kuo autentiškiau atvaizduoti tikrus santykius, smagu, kad galima pastebėti gana tikroviškų situacijų, dialogų, iš nieko kylančių nesutarimų ar tiesiog stebėti, kaip Yu ir Kay skirtybės juos kartais atitolina vienas nuo kito, o kartais smarkiai suartina.
Pasaulio pažinimas (poroje)
Yu ir Kay žaidime turi antigravitacinius batus, kuriais gali sklęsti po pasaulį ir tyrinėti skirtingas jo teritorijas. Teritorijų yra gana daug ir visos gana vienodos, todėl, laimei, žaidimo eigoje atrakinamas žemėlapis, kuris ir taps geriausiu mūsų draugu.
Pačiuose pasauliuose teks tyrinėti aplinkas, ieškoti erdvėlaivio detalių, rinkti maistą, gvildenti iš gabalėlių susidedančią žaidimo istoriją, kovoti su priešais ir valyti visą pasaulį nuo rudžių. Pastaroji prievolė lydės mus visą laiką ir patekus į kiekvieną naują lygį, reikės praskrieti virš rūdžių savo antigravitaciniais batais ir viską išvalyti. Šios veiklos jau įpusėjus žaidimą bus ryškiai per daug, bet tą teks daryti viso žaidimo metu.
Laimei, kad iki galo išvalius lygį jame rūdžių nebeliks ir tai bus pažymėta mūsų žemėlapyje. Kita vertus, šis užsiėmimas tikrai spės įkyrėti ir ne kartą, nes kai kur rūdys bus išsidėsčiusios ir nepasiekiamose vietose, o kai kur mūsų tykos priešai, todėl padūsauti prie ekrano teks ne kartą.
Tyrinėti žaidimo aplinkas labiausiai trukdo tai, kad veikėjai ilgainiui pavargsta, nusilpsta, o mes nebūtinai turėsime maisto ar energijos išteklių, todėl teks kautis tiesiog su nusilpusiais veikėjais. Taip yra todėl, kad žaidime neturime jokios greito keliavimo funkcijos. Kartais galima atrasti gyvūną, kuris nuskraidins mus atgal prie erdvėlaivio, bet prisiminti, kuriose vietose jis būna – sudėtinga, o žemėlapis šiuo klausimu nepadės.
Taigi, mums reikės tyrinėti žaidimo pasaulį – ir kaskart vis toliau – bet padėti to daryti žaidimas mums nenori. Todėl ne vieną kartą teks erzintis, kad ir vėl išseko energija ar veikėjų gyvybės ir skristi per tuziną lygių atgal prie erdvėlaivio. Taip pat čia yra tarpinės poilsio stotelės arba stovyklavietės, bet jos irgi randamos ne visuose lygiuose, tad problemos labai neišsprendžia.
Netikėtos (bet bent nenuobodžios) kovos
Kovos su priešais šiame žaidime nustebinta savo netikėtumu ir staigiu intensyvumu. Iš pradžių visi sutinkami gyvūnai ar padarai atrodys taikūs ir po to, staiga, mus puls, kai kurie jų bus tikrai agresyvūs ar dideli, todėl kovose netgi teks paprakaituoti. Dar vėliau žaidime kausimės netgi prieš robotus, kas taip pat iš niekur nieko nustebina.
Visos kovos vyks ėjimais, kaip ir senuose japoniškuose RPG žaidimuose. Tik čia viskas daug paprasčiau – komandų nebus daug, galėsime naudotis daiktais ir viskas pateikta gana paprastai. Vienintelis įdomus kovų aspektas – viską taip pat darysime vienu metu valdydami ne vieną, o du veikėjus. Iš karto. Vieną kontroliuosime kairiąja analogine svirtele, kitą – dešiniąja.
Žaidimui įsivažiavus, būtent šis aspektas ir taps kovų arkliukų, nes reikės eksperimentuoti ir pačiam orientuotis, ar vienas veikėjas turėtų gintis, o kitas pulti, ar vienas turi pulti su viena ataka, kitas – kitokia ir t. t. Taigi, kovos čia ne kaip rudžių valymas ir ilgainiui neatsibosta, o net pasudėtingėja ir įdomėja.
Žaidime sutiksime netgi tam tikras lygių bosų atmainas. Tokie priešai-bosai nebus dažni, bet dažniausiai nustebins kokiomis nors savo savybėmis ar klastingomis atakomis. Todėl su bosais kautis visada įdomu, bet dalis jų bus slapti ir tam, kad juos surastume, turėsime įdėti pastangų.
Be bosų „Haven“ pasaulyje yra ir daugiau paslapčių – pavyzdžiui, slaptas pliažas, kuriame veikėjai gali pabūti vieni ir... patys suprantat. Bet tam, kad jį atrastume, taip pat reikės neblogai panaršyti aplinkas bei pasirinkti tinkamus pasirinkimus dialoguose tarp veikėjų.
Beje, tai, ką sakome ar ką atsakome kitam veikėjui svarbu, nes tai ilgainiui gali padaryti įtaką ir žaidimo pabaigai. Jų čia bus kelios ir, stebėtinai, neblogai susuktos. Nors įdomiausia, vis tik, pagrindinė žaidimo siužetinė linija, kuri pradės rutuliotis tik po gerų 3-4 valandų žaidimo, bet jau prasidėjusi tikrai įtrauks.
Apibendrinant, šis žaidimas, nors ir kokybiškas, vis tik yra eksperimentinis ir prieš perkant verta gerai permąstyti, ar su tokiu žaidimu turėsite kantrybės. Taip, pradėjus žaisti ir apsipratus jis tikrai tiek įtraukiantis, tiek suteikiantis neblogą pramogą, bet iš kitos pusės – jis gana painus, erzinantis, varginantis bei reikalaujantis nemažai kantrybės iš žaidėjo.
Toks žaidimas yra tikrai ne kiekvienam ir skeptiškai žiūrintiems į bet kokius eksperimentus tarp kompiuterinių žaidimų žanrų reikėtų laikytis atokiau. Kita vertus, mėgstantiems nepriklausomų studijų žaidimus ir su malonumu žaidžiantiems kuo keistesnius, kitokius ar iš minios smarkiai išsiskiriančius žaidimus, „Haven“ taps tikru atradimu ir pačiu geriausiu žaidimu tokio poreikio patenkinimui.
Žaidimas „Haven“ naujos kartos konsolėms („PlayStation 5“, „Xbox Series X“ arba „Xbox Series S“) bei asmeniniams kompiuteriams buvo išleistas 2020 metų gruodžio 3 d. Tuo metu konsolėms „PlayStation 4“, „Xbox one“ bei „Nintendo Switch“ šis žaidimas turėtų pasirodyti 2021 metų pirmame ketvirtyje. Žaidimas buvo testuojamas žaidžiant „PlayStation 5“ konsole, besinaudojantiems „Microsoft“ paslauga „Game Pass“, šis žaidimas šiuo metu yra siūlomas išbandyti nemokamai. Žaidimo kodą apžvalgai suteikė jo leidėjai.