Mat JAV kosmoso agentūra NASA nusprendė atlikti abiejų savo rangovų, planuojančių vykdyti pilotuojamus kosminius skrydžius – „Boeing“ ir „SpaceX“ – „saugumo atestavimą“. O šio neeilinio atestavimo priežastimi, anot „Washington Post“, tapo marihuanos suktinė, kurią E.Muskas surūkė įrašinėjant podcastą.
NASA žmonių kosminių skrydžių vyriausiojo pareigūno Williamo Gerstenmaierio teigimu, šis atestavimas bus „ganėtinai invazinis“, jo metu bus apklausti šimtai įvairiuose įmonių hierarchijos lygmenyse dirbančių darbuotojų iš skirtingų darbo vietų. Atestavimas bus vykdomas ateinančiais metais, pokalbių metu gali būti užduodami bet kokie klausimai, kurie gali būti susiję su kosminių skrydžių saugumu.
Šiuo metu „Boeing“ ir „SpaceX“ aršiai konkuruoja dėl to, kuri bendrovė pirma atliks savo žmonių skraidinimui tinkamų raketų bandymus – numatyta, kad abiejų bendrovių bandomieji skrydžiai įvyks 2019 m. viduryje. Abi bendrovės dar neatliko kritiškai svarbių paruošiamųjų bandymų – skrydžio nutraukimo ir nepilotuojamo bandomojo skrydžio – be kurių negalės būti vykdomas nei „SpaceX Dragon“, nei „Boeing Starliner“ kapsulių išbandymas su tikrais žmonėmis viduje.
„Saugumo kultūros“ patikrinimas vykdomas nepaisant to, kad su „Boeing“ NASA bendradarbiauja jau kelias dešimtis metų, o su „SpaceX“ – 10 metų, bemaž nuo pat įmonės įsteigimo. NASA inžinieriams ir vadovams puikiai žinoma, kaip savo veiklą vykdo abi įmonės ir kokie yra jų ypatumai.
„Daugelį metų mūsų inžinieriai dirbo kartu su NASA, kūrė tvirtą partnerystę, bendradarbiavo projektuojant įgulai skirtas „Dragon“ kapsules – vienas saugiausių ir pažangiausių žmonių kosminiams skrydžiams sukurtų sistemų. Be to, „SpaceX“ aktyviai skatina saugumą darbo vietose ir esame tikri, kad mūsų visuotinai taikomos narkotikų nevartojančio personalo ir darbo vietos be narkotikų programos, kurių reikalavimai viršija bet kokius pagal susitarimus taikomus reikalavimus. Labai didžiuojamės viskuo, ko pasiekėme dirbdami kartu su NASA ir laukiame, kol JAV susigrąžins žmonių skraidinimo į kosmosą gebėjimą“, – rašoma oficialiame „SpaceX“ pranešime.
Tuo tarpu NASA atstovai, aiškinę atestavimo priežastis, sakė, kad NASA turi būti pavyzdžiu ne tik sau, bet ir savo rangovams. „Jeigu matau, kad daroma kas nors netinkamo, pagrindinis man kylantis susirūpinimas būna toks: dėl kokios kultūros radosi netinkamas elgesys ir ar NASA su tuo kaip nors susijusi? Kaip agentūra mes rodome pavyzdį ne tik sau, bet ir savo rangovams. Turime parodyti Amerikos visuomenei, kad astronautai, kuriuos sodiname į raketas, bus saugūs“, – „Washington Post“ žurnalistams komentavo NASA administratorius Jimas Bridensine'as.
O tai yra ganėtinai keista NASA vadovo pozicija žinant, kad sutartys dėl pilotuojamų skrydžių su „SpaceX“ ir „Boeing“ pasirašytos siekiant užbaigti priklausomybę nuo rusiškų „Sojuz“ raketų, kurios šiuo metu vis dar yra vienintelės transporto priemonės, gebančios nugabenti astronautus iki Tarptautinės kosminės stoties.
Du paskutinius kartus, kai NASA pasodino savo astronautus „į raketas“, kilo rimtų problemų. Praėjus dviem mėnesiams po „Sojuz“ krovininės kapsulės prisijungimo birželį, Tarptautinės kosminės stoties įgula joje rado nedidelę skylę, kuri buvo užlopyta. Rusijos kosmoso pramonės atstovai kol kas taip ir nesugebėjo aiškiai pasakyti, kaip ši skylė kapsulėje atsirado ir netgi buvo iškėlę hipotezę, kad tai patys NASA astronautai šią skylę galėjo išgręžti jau būnant kosmose.
Spalį „Sojuz“ raketa nesugebėjo iškelti kapsulės su dviejų žmonių įgula – skrydis buvo nutrauktas avariniu būdu, o kapsulė su žmonėmis į žemę nusileido „balistiniu režimu“. Praėjus mažiau nei dviem mėnesiams po paskutinio incidento NASA atstovai paskelbė, kad vėl yra užtikrinti „Sojuz“ raketų saugumu, o ateinantis įgulos skrydis į TKS suplanuotas gruodžio 3 dienai.
Kol kas sunku pasakyti, kaip šis neeilinis atestavimas gali paveikti komercinių pilotuojamų skrydžių iki kosminės stoties numatytąjį grafiką. Mat abi įmonės turės skirti papildomų pastangų, kad atitiktų NASA tikrintojų lūkesčius. Be to, jeigu patikrinimo metu bus atrasta bent kokių trūkumų, įmonės turės susiderėti su NASA dėl laiko, skirto šių trūkumų pašalinimui.
Vienas iš šaltinių, anonimiškumo sąlygomis komentavusių NASA atestavimo motyvaciją, pareiškė, kad agentūrai jau įgriso klausimai dėl „SpaceX“ darbo kultūros – nuo viršvalandžių, kuriuos darbe praleidžia kone kiekvienas įmonės darbuotojas iki paties Elono Musko elgesio viešoje erdvėje. „SpaceX“ yra tarsi studentų bendrabutis. O NASA – priešingoje gatvės pusėje gyvenantis pražilęs senolis, kuris ant studentų rėkia, kad nemindytų jo vejos“, – situaciją iliustravo anoniminis šaltinis.
Panašu, kad senoliui nusibodo rėkti – jis į pagalbą pasikvietė tvarkdarius.