Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Kaip inicijuoti daugiabučio renovaciją?

Lietuvoje nuo 2013 metų vyksta Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programa, kuria jau pasinaudojo nemaža dalis daugiabučių butų savininkų. Renovacijos nauda šiai dienai jau spėjo įsitikinti daugiau nei 3,5 tūkst. daugiabučių gyventojų.
Daugiabučių renovacija Lietuvoje
Daugiabučių renovacija Lietuvoje / APVA nuotr.

Dalis Lietuvos gyventojų apie daugiabučio renovaciją dar tik svarsto, tad prieš jai pasiryžtant svarbu žinoti, nuo ko pradėti – kaip inicijuoti renovacijos procesus ir kokie pirmieji žingsniai turi būti padaryti.

Inicijuoti būsto renovaciją gali patys gyventojai, tokiu atveju už procesą tampa atsakingas namo valdytojas. Juo gali būti tiek bendrijos pirmininkas, tiek gyventojų jungtinę veiklą atstovaujantis fizinis asmuo ar namą administruojančios įmonės įgaliotas žmogus.

Butų savininkų susirinkimas

Pirmasis žingsnis renovacijos link – daugiabučių butų savininkų susirinkimas. Inicijuotame susirinkime yra aptariamos galimybės modernizuoti namą, taip pat susirinkimo metu gyventojams turi būti sudarytos galimybės gauti atsakymus į visus rūpimus klausimus apie renovaciją.

Pirmasis žingsnis renovacijos link – daugiabučių butų savininkų susirinkimas.

Susirinkimo organizatorius privalo apie jį pranešti likus ne mažiau kaip keturiolikai dienų iki susitikimo. Svarbu paminėti, kad pranešime privalu nurodyti organizatoriaus rekvizitus, susirinkimo datą, laiką ir vietą, darbotvarkę.

Pranešime taip pat turėtų būti nurodyta, kokiais būdais butų savininkai gali susipažinti su papildoma informacija bei iki kada galima teikti pasiūlymus, klausimus.

Šio susirinkimo metu organizatorius turėtų aptarti informaciją apie namo būklę, kaip renovacija ją pagerintų, taip pat turėtų apžvelgti galimas renovacijos priemones, norint ne tik pagerinti daugiabučio energinį efektyvumą, užtikrinti mažesnes sąskaitas, bet ir pagerinti gyvenimo kokybę.

Finansinių klausimų aptarimas susirinkimo metu

Dar viena svarbi detalė, kurią organizatorius turėtų paaiškinti susirinkimo metu – pastato atnaujinimo finansinės sąlygos. Po pirmojo susirinkimo gyventojai turi būti susipažinę su informacija, kokią paramą gali suteikti valstybė, kokie žmonės turi teisę gauti šimtaprocentinę kompensaciją ir su kitais finansavimo ypatumais.

Sauliaus Žiūros nuotr./Daugiabučio renovacija
Sauliaus Žiūros nuotr./Daugiabučio renovacija

Kad susirinkimo metu gyventojai kuo geriau suprastų visas finansines subtilybes ir gautų atsakymus į visus svarbius klausimus, dalyvauti susirinkime galima pakviesti Aplinkos projektų valdymo agentūros (APVA), administruojančios renovacijos projektų įgyvendinimą Lietuvoje, atstovą ar net finansinės institucijos specialistus.

Įvykus daugiabučio butų savininkų susirinkimui, organizatorius privalo parengti priimtų sprendimų protokolą, kuris turi būti paruoštas pagal nustatytus teisės aktų reikalavimus.

Inicijuoti modernizaciją gali ir savivaldybė

Inicijuoti daugiabučio modernizacijos procesą taip pat gali ir savivaldybė, kuri pasirenka daugiausiai energijos vartojančius daugiabučius namus.

Žinoma, savivaldybė apie renovacijos siūlymą turi pranešti daugiabučio butų savininkams ir sulaukti jų pritarimo. Jei savininkai pritaria, savivaldybė paskiria projekto administratorių – ne pelno siekiančią organizaciją arba kitą savivaldybei pavaldžią įmonę.

Svarbu išsirinkti projekto administratorių

Tiek gyventojų, tiek savivaldybės iniciatyvos atveju, buto savininkų susirinkime gyventojai turi pritarti renovacijai. Tiek pirmuoju, tiek antruoju atveju, būsto modernizavimą galima pradėti tik jei jam pritarė 55 proc. namo butų savininkų. Jeigu renovaciją inicijavo gyventojai, pritarę pradėti modernizavimą, jie privalo išsirinkti projekto administratorių.

Nesvarbu, ar daugiabučio renovaciją inicijuoja gyventojai, ar savivaldybė, procesai nepradės vykti tol, kol butų savininkai nepritars šiam siūlymui.

Tiek vienu, tiek kitu atveju būsto renovacijai turi pritarti ne mažiau kaip 55 proc. daugiabučio butų savininkų. Jei renovaciją inicijavo patys gyventojai, pritarę šiam procesui jie turi išsirinkti projekto administratorių – tai padaryti labai svarbu.

Būsto renovacijai turi pritarti ne mažiau kaip 55 proc. daugiabučio butų savininkų.

Projekto administratorius yra atsakingas už visų būsto modernizavimo etapų eigos priežiūrą, bendravimą su rangovais, techniniais prižiūrėtojais, valstybinėmis įstaigomis bei pačiais gyventojais. Jei visgi namo butų savininkai bet kurio renovacijos etapo metu supranta, kad administratorius dirba netinkamai, projekto administratorių galima pakeisti daugumos sprendimu.

Paramą gauna tik kriterijus atitinkantys būstai

Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programoje dalyvauti ir gauti valstybės paramą gali daugiabučiai namai, turintys tris ar daugiau butų, kurie buvo pastatyti pagal iki 1993 m. galiojusius techninius reikalavimus.

Valstybės paramą gali daugiabučiai namai, turintys tris ar daugiau butų.

Valstybės paramos daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) įstatymas numato, kad parama skiriama pastatams, kurie po atnaujinimo pasiekia B arba didesnę pastato energinio naudingumo klasę, o po renovacijos sutaupo ne mažiau kaip 40 proc. šilumos energijos sąnaudų. Kultūros paveldo objektai turi sutaupyti ne mažiau kaip 25 proc. energijos.

Norėdami sužinoti, kas vyksta po pirmojo gyventojų susirinkimo, skaitykite sekantį turinio projekto Daugiabučio renovacijos ABC“ straipsnį.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Netikėtai didelis gyventojų susidomėjimas naujomis, efektyviomis šildymo priemonėmis ir dotacijomis
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?