Kaip veiks jūsų šilumos siurblys – lemia ne tik įranga, bet ir montuotojų darbas

Šilumos siurblio įrengimas – svarbus žingsnis nuo kurio eigos priklauso visos šildymo sistemos veikimas, nes net ir geriausia įranga gali veikti neefektyviai ar net sugesti, jei bus netinkamai sumontuota. Į ką reiktų atkreipti dėmesį planuojant pasirinkto šilumos siurblio oras–vanduo montavimo darbus, pasakoja šilumos siurbliais „NØRDIS Optimus Pro“ prekiaujančios bendrovės „BRGroup“ Šildymo ir kondicionavimo skyriaus vadovas Mindaugas Beniušis.
Šilumos siurblių montavimas
Šilumos siurblių montavimas / „BRGroup“ nuotr.
Temos: 2 Šildymas Namai

Kur slypi problema?

Atsižvelgę į namo šilumos poreikius, kurie priklauso nuo namo energetinės klasės ir jo ploto, išsirinkote šilumos siurblį. Belieka jį sumontuoti ir paleisti. Šilumos siurblių gamintojų atstovai rekomenduoja kartu su įranga pirkti ir montavimo paslaugą, kad būtų išvengta klaidų, kad darbus atliktų patikimas šios srities specialistas, o ne bet kas, kam tai atrodo įveikiama užduotis. Reiktų žinoti, kad jei darbus atliks montuotojas neturintis pažymėjimo įrodančio, jog meistras gali dirbti su OAM ir F-dujų turinčia šaldymo, oro kondicionavimo įranga, šilumos siurbliais, siurblio garantija negalios. Jei montuotojas neturės reikiamų santechniko įgūdžių, jis gali pridaryti klaidų, dėl kurių įranga veiks netinkamai.

Renkantis šilumos siurblį montuosiančią bendrovę, verta patikrinti atsiliepimus apie ją internete.

Šilumos siurblių rinka sparčiai auga. Tai lemia ir padidėjusios iškastinio kuro kainos, ir APVA parama skirta keičiantiems iškastinį kurą naudojančius katilus į šilumos siurblius, ir žmonių suvokimas, kad šilumos siurblys ekonomiškesnė bei ekologiškesnė šildymo įranga nei tradiciniai iškastinio kuro katilai. Smarkiai išaugus šilumos siurblių poreikiui, padidėjo ir šios įrangos montavimo darbų paklausa, o tuo pačiu ir kaina.

Tad montuoti šilumos siurblius imasi ne tik patyrę ir kvalifikuoti specialistai, bet ir tie, kurie nėra išklausę mokymų, neturi patirties, reikiamos kvalifikacijos bei tokiems darbams būtino pažymėjimo, leidžiančio dirbti su F-dujas turinčia įranga. Problemos neretai kyla tada, kai žmogus įsigijęs šilumos siurblį, ieško kas jį sumontuos kuo pigiau, neįvertinęs, kad nuo siurblio montavimo, jo paleidimo – derinimo priklauso pačios įrangos veikimo efektyvumas. Būna atvejų, kai naujam šilumos siurbliui net nesuteikiamas garantinis aptarnavimas, nes jo montavimo darbai neatitiko garantinio aptarnavimo sąlygų.

Kas turėtų sumontuoti šilumos siurblį?

Jei montavimo paslauga įsigyjama atskirai, visada verta pasidomėti darbus atliksiančio montuotojo kompetencija ir įsitikinti, kad jis turi atitinkamą kvalifikaciją ir gali tinkamai sumontuoti, paleisti bei suderinti konkretų šilumos siurblį. Jei samdote nedidelę įmonę ar pagal individualios veiklos pažymėjimą dirbantį meistrą, būtinai pasidomėkite ar darbuotojas turi santechninių įgūdžių, pažymėjimą įrodantį, kad meistras gali dirbti su OAM ir F-dujų turinčia šaldymo, oro kondicionavimo įranga, šilumos siurbliais, ar yra išklausęs siurblio gamintojo atstovų rengiamus kursus, praplečiančius žinias apie konkretaus prekės ženklo siurblių darbą ir montavimą.

Didesnėse įmonėse paprastai dirba kvalifikuoti specialistai, nes tokios įmonės atlieka sudėtingus darbus, turi visus reikiamus pažymėjimus, tačiau ir šiuo atveju galima pasidomėti siurblį montuosiančio darbuotojo kompetencija. Šilumos siurblio montavimas ir paleidimas itin atsakingi procesai, tad darbuotojų kompetencijos įrodymai yra būtini.

Kartais naujam šilumos siurbliui net nesuteikiamas garantinis aptarnavimas, nes jo montavimo darbai neatitiko garantinio aptarnavimo sąlygų.

„Galvojant apie šilumos siurblių montavimą, pradėti reikia nuo kvalifikuotų specialistų paieškos, nes tik aukštos kvalifikacijos specialistai deramai įvertina situaciją, nedaro tokių apmaudžių klaidų, kokias padaro kvalifikacijos stokojantys montuotojai. Ypač tai svarbu kai šilumos siurblys keičia seną katilą ir diegiamas esamoje šildymo sistemoje – tokiu atveju tenka priimti kur kas daugiau nestandartinių sprendimų. Kvalifikuoti specialistai visada turi planą, kaip viskas bus padaryta, o jei jiems kyla kažkokių klausimų ar reikia išspręsti kažkokią problemą, paprastai kreipiasi į mus, šių įrenginių gamintojų atstovus“, – pasakoja Mindaugas Beniušis.

Kalbėdamas apie nepatyrusių montuotojų padarytų klaidų taisymą Mindaugas Beniušis pastebi, kad ne visada randamas lengvas ir greitas sprendimas. „Nekvalifikuoti montuotojai pridaro tokių klaidų, kad tenka ilgai aiškintis kas padaryta ne taip. Be to kvalifikuoti montuotojai nenoriai taiso kitų klaidas, nes dažnai neaišku kas padaryta ne taip, nenorima rizikuoti savo reputacija. Nelengva surasti kompetentingą žmogų kuris galėtų ir svarbiausia norėtų tvarkyti kitų padarytas klaidas“, – sako Mindaugas Beniušis.

„BRGroup“ nuotr./Šilumos siurblių montavimas
„BRGroup“ nuotr./Šilumos siurblių montavimas

Ieškant kvalifikuotų montuotojų, „BRGroup“ Šildymo ir kondicionavimo skyriaus vadovas pataria kreiptis į šilumos siurblių tiekėjus, nes šilumos siurblių gamintojų atstovybės bendradarbiauja su patikimomis, montavimo darbus atliekančiomis bendrovėmis.

„Bendraujame su įvairiuose Lietuvos regionuose dirbančiais šilumos siurblių montuotojais, žinome kaip jie dirba, vertiname jų patikimumą, tad galime rekomenduoti. Nors sako, kad geriausi tie meistrai, kuriuos rekomenduoja draugai ar kaimynai, tačiau ne visada tai tiesa. Labai svarbu kas rekomenduoja. Šiuo atveju geriausia pasitikėti šilumos siurblių gamintojų atstovybių rekomendacijomis“, – pataria Mindaugas Beniušis.

Renkantis šilumos siurblį montuosiančią bendrovę, verta patikrinti atsiliepimus apie ją internete. Žinoma, vertingesnės bus tų žmonių pastabos, kurie jau ilgesnį laiką naudojasi įmonės paslaugomis, gali papasakoti, kaip bendrovė reaguoja į iškilusias problemas, kaip jas sprendžia.

Vertingų patarimų taip pat galima rasti montuotojo interneto svetainėje arba socialiniuose tinkluose. Jei įmonė noriai dalijasi žiniomis bei parodo kaip ji dirba – jau geras ženklas. Įgyvendintų projektų nuotraukos, klientų atsiliepimai paprastai atskleidžia, kad montuotojas nebijo rodyti darbų, atskleisti klientų nuomonę apie darbų eigą bei rezultatus.

Dažniausiai iškylančios problemos

Išorinis šilumos siurblio įrenginys turi būti sumontuotas tinkamoje vietoje. Taip bus užtikrintas optimalus šilumos siurblio veikimas ir išvengta galimų nepatogumų, pavyzdžiui, išorinio įrenginio keliamo triukšmo. Nors NØRDIS šilumos siurbliai dirba labai tyliai, tačiau reiktų vengti juos montuoti šalia kaimyno ar savo miegamojo langų, net jei ši vieta ir yra pati parankiausia montavimui.

Montuojant šilumos siurblį reikia numatyti, kas nutiks, kai namas bus pakankamai įšildytas ir visi kontūrai bus uždaryti.

Montuojant šilumos siurblius oras-vanduo, išorinis įrenginys turėtų būti pakeltas nuo žemės paviršiaus (dėl galimo sniego), atitrauktas nuo pastato sienos (kad būtų užtikrinta oro apytaka), įrengtas tinkamu atstumu nuo vidinio bloko. Tai aiškūs, gerai matomi montavimo klausimai, tačiau yra ir problemų, kurių klientas nemato.

„Viena elementarių klaidų – neužtikrintas pakankamas vandens srautas. Kai vandens srautas krenta žemiau minimalios reikšmės, šilumos siurblys paprasčiausiai sustoja, taip apsaugodamas savo cirkuliacinį siurblį nuo „tuščios eigos“ ir perkaitimo. Tarkim, naujos statybos name yra įrengtas grindinis šildymas su atskirai valdomais kontūrais – priklausomai nuo poreikių, vieni kontūrai užsidaro, kiti – atsidaro. Montuojant šilumos siurblį reikia numatyti, kas nutiks, kai namas bus pakankamai įšildytas ir visi kontūrai bus uždaryti“, – pastebi Mindaugas Beniušis.

Jei šilumos siurbliu keičiame seną kieto kuro ar dujinį katilą, siurbliai dažniausiai jungiami prie jau esamos šildymo sistemos, o tai reiškia, kad reikia labai kruopščiai išsiaiškinti hidraulinę šildymo sistemos dalį. Tokiais atvejais labai svarbus ne tik atitinkamą kvalifikaciją įrodantis F-dujų pažymėjimas, bet ir montuotojo vandeninės sistemos montavimo žinios, turima patirtis.

Netinkamas montavimas labai greitai gali iš rikiuotės išvesti ir pačią patikimiausią įrangą.

„Klientai dažnai skundžiasi, kad, neva, neveikia jų įranga, bet dažniausiai problema slypi ne įrangoje, o šildymo sistemoje, kuri neleidžia tinkamai funkcionuoti įrangai. Tada reikalingi atitinkami šildymo sistemos pakeitimai, kuriuos įgyvendinti gali tik kvalifikuotas montuotojas. Netinkamas montavimas labai greitai gali iš rikiuotės išvesti ir pačią patikimiausią įrangą“ – montuotojų kvalifikacijos skirtumus atskleidžia Mindaugas Beniušis, atkreipdamas dėmesį į tai, kad klaidų taisymo kaina gali viršyti ir pirminio kontavimo kainą.

Pirmasis paleidimas – itin svarbus ir atsakingas procesas

Kad šilumos siurblys tinkamai dirbtų, kad jam būtų suteikta garantija, įrangos paleidimą – derinimą turi atlikti kvalifikuotas specialistas. Nuo teisingo įrangos paleidimo – derinimo priklauso jos darbo efektyvumas (energijos sąnaudos, komfortiška patalpų temperatūra ir t.t.). Kvalifikuotas meistras paleidimo – derinimo metu gali įdiegti išmanaus valdymo sistemą, efektyviai valdančią šilumos siurblį, o prižiūrinčiai įmonei tuo pačiu suteikiama galimybė nuotoliu stebėti įrangos darbą, operatyviai identifikuoti ir išspręsti problemas.

„Bendrovė „BRGroup“ šildymo sistemų montuotojams nuolat rengia pirmojo šilumos siurblių paleidimo – derinimo mokymus. Išklausę mūsų kursus, montuotojai įgyja teisę paleisti – derinti, prižiūrėti NØRDIS šilumos siurblius. Rinkoje yra nemažai montuotojų neturinčių nei tinkamos kvalifikacijos, nei patirties, bet „žinančių“ kaip paleisti – derinti šilumos siurblį. Kai iškyla kažkokia su šilumos siurbliu susijusi problema, mes visada prašome paleidimo ir derinimo akto, garantijos lapo ir būna atvejų, kad jokių dokumentų nėra – montuotojas tiesiog įjungė ir pasakė, jog viskas veikia gerai. Tai vartotojų apgaudinėjimas, tad dedame daug pastangų kad šis reiškinys būtų išgyvendintas. Viena mūsų priemonių ir yra specialistų ruošimas, jų mokymai, kad šilumos siurblių montuotojai turėtų tinkamą kvalifikaciją, leidžiančią paleisti ir suderinti šilumos siurblį, suteikti jam garantiją, savo parašu deklaruoti, kad visi darbai atlikti tinkamai ir kokybiškai, o įranga veikia nepriekaištingai“, – sako „NØRDIS Optimus Pro“ šilumos siurbliais prekiaujančios bendrovės „BRGroup“ Šildymo ir kondicionavimo skyriaus vadovas Mindaugas Beniušis.

Įrangos paleidimas – derinimas yra pats svarbiausias jos eksploatavimo pradžios procesas, kurio nereiktų suprasti kaip elementaraus mygtuko paspaudimo.

Įsirengiantys šilumos siurblius turėtų žinoti, kad įrangos paleidimas – derinimas yra pats svarbiausias jos eksploatavimo pradžios procesas, kurio nereiktų suprasti kaip elementaraus mygtuko paspaudimo. Mindaugas Beniušis pabrėžia, kad kiekvienas namo savininkas turi žinoti, kad pinigai mokami ne už mygtuko paspaudimą, o visos sistemos suderinimą, priežiūrą, jos darbo sekimą.

Atlikus pirmąjį įrangos paleidimą, klientas gauna paleidimo – derinimo aktą ir garantinį lapą. Paleidimo – derinimo aktas reikalingas šilumos siurblį aptarnaujantiems specialistams, kad jie matytų kokie parametrai ir kaip buvo nustatyti. Klientui kur kas svarbesnis yra garantinis lapas – šį dokumentą būtina išsireikalauti.

Būtina nuolatinė įrangos priežiūra

Aptarėme du svarbius žingsnius: šilumos siurblio montavimą ir paleidimą – derinimą. Trečias labai svarbus žingsnis, užtikrinantis efektyvų siurblio darbą daugelį metų bei atitinkantis gamintojo keliamas garantines sąlygas techninis siurblio aptarnavimas. Techninis aptarnavimas turi būti atliekamas kiekvienais metais, geriausia prieš šildymo sezoną, ir paprastai jį atlieka įrangą sumontavęs bei paleidęs specialistas ar kitas kompetentingas, montavimo darbus atlikusios bendrovės atstovas.

Tai dar viena priežastis dėl kurios šilumos siurblio montuotojus/paleidimo-derinimo specialistus reikia rinktis atsakingai – šie specialistai nuolat prižiūrės jūsų šilumos siurblį, spręs iškilusias problemas, su jais galėsite susisiekti įvairiais įrangos veikimo klausimas. Toks ilgalaikis bendradarbiavimas užtikrina ilgą ir efektyvią šilumos siurblio eksploataciją.

Įrangos atstovavimas užtikrina operatyvią pagalbą

Šilumos siurblį ar kitą savo namų įrangą paprastai renkamės atsižvelgdami į turimą biudžetą. Kai namo savininkas suranda, pavyzdžiui, penkis šildymo įrangos gamintojus, kurių pasiūlymai atitinka jo turimą biudžetą, tada iškyla klausimas „kuris variantas yra geriausias?“. Renkantis patrauklesnį pasiūlymą (savo biudžeto ribose) jau nereiktų žiūrėti į kainą, kuri gali būti nežymiai (lyginant su visos įrangos kaina) didesnė ar mažesnė – geriau pasidomėti, kaip pasirinkto gamintojo įranga yra atstovaujama.

Renkantis patrauklesnį pasiūlymą (savo biudžeto ribose) jau nereiktų žiūrėti į kainą, kuri gali būti nežymiai (lyginant su visos įrangos kaina) didesnė ar mažesnė – geriau pasidomėti, kaip pasirinkto gamintojo įranga yra atstovaujama.

Renkantis patrauklesnį pasiūlymą jau nereiktų žiūrėti į kainą, kuri gali būti nežymiai didesnė ar mažesnė – geriau pasidomėti, kaip pasirinkto gamintojo įranga yra atstovaujama.

„Gerokai mažiau problemų bus tada, kai pasirinksite tą šilumos siurblį, kurio gamintojas turi savo atstovybę Lietuvoje. Atstovybėse dirba įrangą prižiūrintys specialistai, jų sandėliuose yra reikiamos atsarginių detalių atsargos. Kiekvienas nori, kad šilumos siurblio techninė priežiūra būtų atlikta kuo greičiau, ypač jei tuo susirūpinta šildymo sezono pradžioje. Jei šilumos siurblio gamintojo niekas neatstovauja, operatyvumo nebus. Iš pradžių teks ieškoti specialisto, galinčio nustatyti gedimą, vėliau ieškoti reikiamų detalių – visa tai paprastai ilgai užtrunka ir galų gale negarantuoja suteiktos paslaugos kokybės. Mes šilumos siurblių atsargines dalis laikome atstovybės sandėlyje Kaune, tad problemas sprendžiame labai operatyviai, bet kurioje Lietuvos dalyje“ – pasakoja NØRDIS šilumos siurblių atstovybės Šildymo ir kondicionavimo skyriaus vadovas Mindaugas Beniušis.

Taigi renkantis brangią ir ilgai tarnaujančią įrangą kaip šilumos siurblys, visada reikia išsiaiškinti, kaip ji yra atstovaujama. Geriau rinktis patikimą partnerį ir turėti ramesnį gyvenimą bei visas garantijas, kad iškilusios problemos bus išspręstos operatyviai ir tinkamai. Mindaugas Beniušis džiaugiasi, kad yra nemažai požymių rodančių, jog vis daugiau žmonių supranta įrangos atstovybių serviso tarnybų svarbą: „skaitydamas diskusijas šildymo temas nagrinėjančiuose forumuose, pastebiu, kad įrangos atstovavimas yra viena dominuojančių temų – žmonės kalba apie kainą, bet matau, kad jau gerai supranta ir koks svarbus yra tinkamas įrangos aptarnavimas“.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų