„Mes, architektai, tikime, jog sunaikinus pagrindinės miesto aikštės istorinę savastį, bus paneigtas Kauno savivaldybės ir miestiečių siekis tapti UNESCO modernistinės architektūros paveldo miestu. Skubotais ir nevisaverčiais sprendimais neturime teisės menkinti tarpukario modernizmo architektūros verčių bei ištrinti savasties, kurios dėka tapome Europos kultūros sostinės 2022 miestu“, – pranešime spaudai cituojama Kauno RAT pirmininkė Gražina Janulytė-Bernotienė.
Tarybos nuomone, Vienybės aikštės Kaune rekonstravimo projektiniai pasiūlymai yra netinkami, nes, pirmiausiai, neatitinka viešojo intereso – nebuvo pristatyta jokia tyrimų medžiaga, neįtraukta visuomenė, siekiant nustatyti naujai kuriamos viešosios erdvės daugiafunkciškumą.
Taip pat projektas neturi istorinių, kultūrinių sąsajų su Kauno miesto savastimi. Architektų teigimu, pateikti projekto sprendimai kompoziciškai nerespektuoja šalia esančių gretimybių ir disonuodami su jomis, nuvertina esamas Nekilnojamo kultūros paveldo vertingąsias savybes, sudarydami akivaizdžią vizualinę taršą supantiems paveldo objektams. Tvarkybos (tyrimų) dalyje nepateiktos išvados ir apibendrinti siūlymai. Nepateikta tvarkybos darbų projekto specialioji ekspertizė. Pagal pristatomus sprendinius sunaikinamas Vienybės aikštės monumentalumas, naikinami aikštės savasties ženklai
Architektų tarybos nuomone, sprendimai yra invaziniai, pernelyg universalūs, nekontekstualūs, nesusiję su buvusiu aikštės ir jos gretimybių turiniu ir nederamu disonansu menkinantys jų istorinę, reprezentacinę reikšmę, galimi bet kokioje žemesnės vertės vietoje kaip laisvo užstatymo rajonuose formuojamų parkų ir skverų kompoziciniai metodai.
Be to, anot jų, priešais Laisvės skulptūrą atveriant įvažiavimo/išvažiavimo iškasą bei stoginę, menkinamas jos reikšmingumas, o semantika įgyja idėją iškreipiančių poteksčių. Taip pat apsunkinamas Vytauto Didžiojo Karo muziejaus funkcionavimas.
Pasak architektų, nuo Putvinskio g. laiptų aikštės link ir pačioje aikštėje nenumatyti pandusai, nuovažos, o tai yra trukdis žmonių su negalia, tėvų su mažais vaikais bei dviratininkų ir riedutininkų judėjimui. Taip pat komplikuotas įvažiavimo/išvažiavimo į automobilių stovėjimo aikštelę įrengimas ties VDU/KTU studentų skveru, smarkiai blogins universitetų funkcionavimo sąlygas ir faktiškai sunaikins studentų skverą.
Kauno RAT teigimu, specialiuosiuose architektūros reikalavimuose, išduotuose Kauno m. savivaldybės miesto planavimo ir architektūros skyriaus, nekeliami urbanistinio bei architektūrinio integralumo reikalavimai, architektūros kokybės reikalavimai, nenurodytas ekspertinio vertinimo būtinumas.
Atlikusi Vienybės aikštės rekonstravimo projektinių sprendinių ekspertinį vertinimą, Kauno regioninė architektūros taryba pateikė savas rekomendacijas. Pirmiausiai parengti Vienybės aikštės projektinių pasiūlymų variantą glaudžiau bendraujant savivaldybei, projekto vystytojui ir projekto autoriams, kuriame būtų respektuojama istorinė aikštės raida ir surastas modernus būdas išreikšti Kauno Naujamiesčio dvasią.
Taip pat rengiant naujus pasiūlymus būtina suformuoti socialinę užduotį, įtraukti bendruomenę, akademinius sluoksnius į diskusiją, taikyti tyrimų metodus, leidžiančius išgirsti jos nuomonę prieš priimant sprendimus dėl galutinio teritorijos tvarkymo.
Be to, tolesnėje projekto vystymo eigoje turi būti išsaugotas gretimų teritorijų pasiekiamumas, tinkami privažiavimai ir pėsčiųjų prieigos prie Vytauto Didžiojo karo ir Nacionalinio M.K.Čiurlionio muziejų bei Vytauto Didžiojo ir Kauno technologijos universitetų.
Primename, kad į Vienybės aikštės atnaujinimą ir požeminę automobilių stovėjimo aikštelę SBA koncerno nekilnojamojo turto plėtros bendrovė „Urban Inventors“ investuos apie 10 mln. eurų.
„Urban Inventors“ generalinis direktorius Lionginas Šepetys vėliau atsiuntė atsakymą, kad dar po pirmojo viešojo projekto svarstymo, kuris vyko 2017 metų liepą, bendrovė atsižvelgė į visas dabar pateikiamas Kauno regioninės architektūros tarybos rekomendacijas.
„Vykdydami šį projektą glaudžiai dirbome su miesto savivaldybe, architektų bendruomene, istorikais, paveldosaugos specialistais, nes puikiai suprantame šio projekto svarbą visai Kauno bendruomenei. Projektas viešam svarstymui buvo pristatytas net 4 kartus. Padarėme gerokai daugiau nei numato teisės aktai: be privalomų ir papildomų pristatymų, su projektu buvo galima susipažinti ir savivaldybės interneto svetainėje, jis buvo eksponuojamas savivaldybės pastate, studentų skvere, ant statybinės tvoros, verslo centre „BLC“. Vytauto Didžiojo karo ir M. K. Čiurlionio muziejų bei Vytauto Didžiojo ir Kauno technologijos universitetų pasiekiamumas bus netgi geresnis nei dabar esantis. Įvažiavimai į požeminę automobilių saugojimo aikštelę yra būtent tokie, kokie numatyti 2006 metų miesto plane. Mes siekiame sukurti aikštę, kuri bus patogi Kauno bendruomenei ir pabrėžianti istorinę Kauno savastį bei kartu atspindinti modernų augantį miestą“, – teigė L.Šepetys.