„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Būsto ABC. Kas atsitiks, jei neturėsiu pinigų būsto paskolai grąžinti?

Būsto paskola įprastai būna itin didelis ir ilgalaikis įsipareigojimas. Todėl ne veltui gali kilti klausimas, kas atsitiks, jei staiga prarasite darbą ir negalėsite mokėti įmokų bankui. 15min „Būsto ABC“ to paklausė bankų specialistų.
Paskola
Paskola / 123rf.com nuotr.
Temos: 1 „Būsto ABC“

Atsakymo nerandate interneto platybėse? Klauskite specialisto! Siųskite savo klausimus el. paštu bustoabc@15min.lt. Atsakymo ieškokite „Verslo“ rubrikoje „Būsto ABC“.

Darius Burdaitis, „Citadele“ Verslo ir mažmeninės bankininkystės vadovas, aiškino, kad bankas yra suinteresuotas padėti klientams, susidūrusiems su paskolos grąžinimo sunkumais, rasti sprendimą juos įveikti. Todėl tokiais atvejais labai svarbu kuo greičiau kreiptis į banką.

„Kartu aptarę situaciją, rasime individualų, abiem pusėms tinkamą sprendimą“, – nurodo jis.

Pasak D.Burdaičio, kai klientai susiduria su nenumatytais finansiniais sunkumais ir negali laiku mokėti kredito įmokų, bankas gali peržiūrėti įmokų grąžinimo terminus, suteikti kredito dalies grąžinimo atidėjimą. Tokių „atostogų“ metu klientas moka tik palūkanas, atidėtos kredito įmokos yra perskaičiuojamos ir mokamos su įmokomis po atidėjimo laikotarpio.

„Žinoma, kiekvieno kliento situacija yra individuali, tad ir sprendimai priimami individualiai, įvertinus konkretaus kliento situaciją“, – nurodo jis.

Aušra Krantz, „Luminor“ banko skolų susigrąžinimo skyriaus vadovė, jam antrino. Bankas gali pasiūlyti persidėlioti mokėjimų grafiką, atidėti įmokų mokėjimą, kurį laiką mokėti tik palūkanas ir pan.

„Procesas atrodo taip: klientui pradelsus mokėjimą, jis apie tai informuojamas elektroniniu laišku bei SMS žinute. Jeigu po priminimo kredito gavėjas ir toliau nepadengia savo įsipareigojimų, su juo susisiekia banko darbuotojai, kad galėtų išsiaiškinti vėlavimo priežastis ir būtų sutariamas skolos mokėjimo terminas. Arba priimtas abiem šalims tinkamas sprendimas kliento finansiniams sunkumams išspręsti.

Jeigu kredito gavėjas įsipareigojimų pagal kredito sutartį nevykdo daugiau negu 90 dienų bei nėra galimybės modifikuoti kredito sutarties sąlygų, bankas dar kartą primena klientui apie pradelstą mokėjimą ir suteikia ne mažiau kaip 30 dienų pradelstiems įsipareigojimams padengti. Suėjus šiam terminui (bet ne anksčiau negu 120 įsipareigojimų nevykdymo dieną), siunčiamas pakartotinis priminimas su papildomu ne mažiau kaip 30 dienų terminu įvykdyti savo įsipareigojimus.

Tokios taisyklės numatytos LR Kredito, susijusiu su nekilnojamuoju turtu, įstatymo 23 straipsnyje“, – pasakojo ji.

Tačiau, anot A.Krantz, jeigu ir tuomet kredito gavėjas įsipareigojimų neįvykdo, paskolos sutartis yra vienašališkai nutraukiama.

„Pirmiausia bankas kreipiasi į notarą dėl vykdomojo rašto išdavimo, o notaras paragina kredito gavėją padengti įsipareigojimus pagal nutrauktą kredito sutartį per 20 dienų. Klientui nesumokėjus, notaras išduoda vykdomąjį dokumentą ir bankas kreipiasi į antstolį dėl priverstinio skolos išieškojimo. Antstolis dar kartą siunčia raginimą sumokėti skolą per 30 dienų, o klientui nesumokėjus, nustato turto vertę ir šaukia varžytines.

Iki varžytinių pabaigos kredito gavėjas turi teisę parduoti turtą rinkos verte savo pasiūlytam pirkėjui. Jeigu pirkėjas nepasiūlomas, turtas parduodamas varžytinėse. Jei lėšų nepakanka visai skolai padengti, išieškojimas tęsiamas iš kito kredito gavėjo turimo turto arba pajamų“, – procesą paaiškino ji.

Sonata Gutauskaitė-Bubnelienė, SEB banko valdybos narė ir SEB Baltijos šalių mažmeninės bankininkystės tarnybos vadovė, irgi atkreipia dėmesį, kad būsto kreditas yra ilgalaikis, kelis dešimtmečius ir ilgiau trunkantis finansinis įsipareigojimas. Per šį ilgą laiką asmens ar šeimos pajamos gali svyruoti dėl įvairių priežasčių: praradus darbą, darbdaviui tapus nemokiu, pagausėjus šeimai, susirgus kritinėmis ligomis ar, kaip dabartiniu atveju, tebesitęsiant visą pasaulį paveikusiai pandemijai.

„Pasikeitus finansinei situacijai ir iškilus sunkumų grąžinti kreditą bei neturint santaupų, svarbu nedelsiant susisiekti su banku ir neleisti įsiskolinimui augti. Susiklosčius situacijai, kai klientas nepadengia pradelsto mokėjimo arba vengia tai daryti, banko darbuotojai aiškinasi susidariusią situaciją, siūlo pasinaudoti paskolos restruktūrizavimo galimybėmis ir taip kartu su klientu rasti sprendimą nenutraukti kredito sutarties ir toliau vykdyti tarpusavio įsipareigojimus laiku – tokio susitarimo sėkmė priklauso nuo kliento bendradarbiavimo su banku“, – nurodė ji.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs